Tampere
04 May, Saturday
6° C

Proakatemian esseepankki

Somemarkkinoinnin monet värit



Kirjoittanut: Riikka Nieppola - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinointi on tuntunut minulle aina aika vaikealta, koska sehän on loppujen lopuksi itsensä myymistä. Suomalaisessa kulttuurissa kuuluu painaa pää alas ja hoitaa oma tontti. Itseään ei saa kuuluttaa eikä omia onnistumisia juhlia. Tai niin oli ainakin meidän perheessämme toimittu. Markkinointiin kuuluu joko itsensä kehuminen tai oman tuotteensa ja kumpaankin on totuttava, jos aikoo pärjätä kilpailussa.

Nykyään on onneksi monenlaista markkinointia. On olemassa perinteinen mainonta, jota voi tehdä esimerkiksi televisiossa, radioissa tai aikakausilehdissä, sosiaalisessa mediassa markkinointi voi olla orgaanista sisältöä, maksettua mainontaa tai vaikuttajamarkkinointia, hakukonemarkkinointia (SEM), joka sisältää hakukoneoptimoinnin (SEO) ja maksetun hakukonemainonnan (esimerkiksi Google AdWords), sähköpostimarkkinoinnin, jossa vaikutetaan suoraan jo kiinnostuneeseen kohdeyleisöön, vaikuttajamarkkinointia, jossa vaikuttajat (jo valmiiksi kuuluinen somen aktiivinen käyttäjä) voivat auttaa yrityksiä tavoittamaan ja sitouttamaan uusia asiakkaita luotettavuutensa ja seuraajiensa avulla sekä käyttäjäkokemukseen perustuva markkinointi (UX-markkinointi), jonka tavoitteena on rakentaa brändiä, joka tunnetaan erinomaisesta asiakaspalvelusta ja käyttökokemuksesta.

Niin kuin näkyy, markkinointia on todella montaa eri tyylistä, jolloin yrittäjän on mietittävä, mikä sopii omaan tyyliin parhaiten. On mahdotonta sanoa mikä olisi paras tai helpoin, koska jollekin saattaa olla maksettu lehtimainos helpoin, kun taas joku tykkää ja haluaa panostaa someen. Pitää muistaa, että mitä enemmän panostaa ajallisesti sekä rahallisesti, sitä isompi yleisö on mahdollista saavuttaa. On myös tärkeää miettiä missä se oma asiakaskunta yleensä on. Jos yritys tuottaa vaikkapa vanhustenhoito palveluita on asiakkaina juuri nämä vanhukset, mutta samalla heidän lapsensa. Tällöin voisi olettaa, että kohdeyleisö ei löydy TikTokista tai Snapchatista. Toisaalta mikä estää yrittäjää tuottamasta niihinkin sisältöjä, jos vain löytyy intoa ja aikaa. Somessa kuitenkin päätarkoituksena on saada yleisö reagoimaan, on se joko päivityksestä tykkäämällä tai vaikka sitä jakamalla. Päätavoitteena on kuitenkin saada ihmiset reagoimaan somen ulkopuolella (Virtanen 2020, 49 %). Uskon, että sama pätee myös muissa kanavissa. Mainoksen tulee olla tarpeeksi tunteita herättävä, jotta yleisö puhuu siitä senkin jälkeen. Muistan kun telkkarista tuli mainos, jossa ei ollut ääntä eikä väriä. Hiljaisuus oli korvia huumaava ja mustavalkoisuus ihanan raikasta verrattuna kaikkiin muihin näkemiini mainoksiin. Muistaakseni siinä syötiin ruisleipää ja voisin väittää, että tämä samainen mainos on vieläkin yksi lemppareistani ja siihen on varmasti syynsä, miksi mietin sitä vielä n. 10 vuoden jälkeen.

Riippumatta alasta on parasta levittää tietoisuutta palveluista mahdollisimman laajalle, koska ikinä ei voi arvata mitä kautta asiakkaita voi tulla. Parasta on kuitenkin näkyä kaikkialla ainakin vähäsen. Avomieheni on viherrankentaja ja kulkee paikasta toiseen omilla tarroilla teipatulla avolavalla. Asuimme tällöin Tampereen Hämeenpuistossa ja hän tapansa mukaan parkkeerasi autonsa tien viereen. Yhtenä päivänä soitettiin paikallisesta juhlatilan vuokraus yrityksestä, että he tarvitsisivat osaavaa asiantuntijaa hoitamaan pihaansa. Jälkeenpäin kävi ilmi, että he olivat saaneet numeron tästä parkkeeratun auton kyljestä. Tästä opimme, että joskus tarvitaan myös vain hyvää tuuria.

Itseäni on aina kiinnostanut somemarkkinointi. En ole ikinä ollut kovinkaan aktiivinen somettaja, mutta kiinnostavan tuotteen ja projektin kanssa olen todella halukas oppimaan sitäkin. Mitä enemmän siitä oppii ja lukee sitä monimutkaisemmalta ja suuremmalta työltä se vaikuttaa. Siinä tuntuu olevan niin paljon enemmän työtä, kun vain kuvien tai videoiden julkaisemista. Tiedän, että olen visuaalinen ihminen, mutta samalla minulle tuottaa vaikeuksia tehdä päätöksiä, jolloin yrityksen graafinen ilme on minulle suuri haaste. Onneksi netistä löytyy paljon ilmaisia työkaluja, jotka auttavat, vaikka värien etsimisessä. Adobelta on tullut uusi ilmainen työkalu, jolla voi määrittää itselleen mieluisan väripaletin. Samaisella sivulla pystyy tarkistamaan tiettyjen värien kontrastisuhteen, joka kertoo ovatko värit helppolukuisia keskenään. Monia nettisivuja nähneenä tämä ei välttämättä ole itsestään selvä asia, joten on erinomaista tietää näistä ilmaisista avuista.

Nykyään yrittäjän olisi hyvä tietää myös tekoälyn tuomista helpotuksista. Tekoäly on vielä uusi juttu, mutta ChatGPT:lle on nyt jo tullut paljon erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi Microsoftin Copilot tai Googlen Gemini. Tärkeintä on kysyä siltä oikeat kysymykset ja pitää mielessä, että sekin tekee virheitä.

Itse voisin lähteä liikkeelle siitä, että opettaa sille ensin mitä oma yritys tekee. Otetaan esimerkiksi joka kesä Nalkalan kentällä pelattava kuplapallo. Voisin kysyä siltä ensin ideoita minkälaisia Instagram postauksia voisi tehdä ja tätä kautta pyytää suunnittelemaan, vaikka viikonkin somejulkaisut. Tehtävänantoon voisin erotella vielä vaikka kuvakarusellit, videot, tarinat ja pidemmät videot ”reelssit”. Tätä kautta saisimme ainakin idean. jota on sitten helppo lähteä muokkaamaan omaan persoonaan sopivaksi. Kun tekoälyä on lypsetty tarpeeksi, jatkaisin suunnittelua Canvassa. Canvassa on todella monia eri alustoille sopivia pohjia ja niitä on erittäin helppo myös muokata. Kun Canvaan on syötetty yrityksen brändivärit, muokkaa sen oma tekoäly julkaisut teemaan sopiviksi. Canvaan pystyy helposti tehdä, vaikka kuukauden julkaisut samalla istumalla ja sieltä niitä on helppoa sitten alkaa vain julkaisemaan. On myös aivan mahdollista käyttää samoja pohjia seuraavassa kuussa, kunhan vain muistaa muokata niitä hieman. Sosiaalisessa mediassa ihmisen keskittymiskyky on puolittunut, jolloin on erityisen tärkeää katsoa julkaisuja todella kriittisesti ja sillä silmällä, että pysähtyisinkö itse edes katsomaan tätä, saati sitten edetä yrityksen sivuille katselemaan muita julkaisuja.

Sanoisin, että meillä Proakatemialla on aivan loistava ympäristö lähteä harjoittelemaan markkinointia. Kaikilla tuppaa nykyään olla jonkinlaista osaamista, joko somen, kuvaamisen tai sommittelun puolelta ja meillä ei ainakaan projekteista ole pulaa. Jos ei ole osaamista niin ainakin intoa löytyy.

Lähteet:

ChatGPT

Pohjola, T. 2021. Yrityksen graafisen ilmeen luominen – näillä vinkeillä onnistut. Ukko.fi 22.12.2021. Viitattu 22.4.2024. https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/yrityksen-graafisen-ilmeen-luominen-nailla-vinkeilla-onnistut/

Kommentoi