Tampere
04 May, Saturday
9° C

Proakatemian esseepankki

Somemarkkinoinnin harjoittelua jakkaroiden silmin



Kirjoittanut: Tiitus Tuuli - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Kirjoittaja: Tiitus Tuuli 

 

Alkusanat 

Olen some addikti, mutta en osaa käyttää sitä tehokkaaseen markkinointiin. Tältä pohjalta lähdin osana markkinoinnin kurssia tutkimaan some markkinointia ja sen mahdollisuuksia omissa projekteissa. Tarkoituksena ei ole esittää pitkälle vietyjä ajatuksia eikä tehokkaita toimintamalleja, vaan pyrin esseessä reflektoimaan oppimista ja ensiaskelia somemarkkinoinnin saloihin. Apuna tähän käytän juuri käynnistämäämme projektia, jossa myymme vanerista valmistettuja festarijakkaroita. 

Some-markkinoinnin merkitys on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana, ja se tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa laaja yleisö sekä luoda vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa helposti sijainnista riippumatta. Salla Virtasen kirjoittama “Somemarkkinoinnin työkirja” tarjoaa arvokasta tietoa ja neuvoja matalan kynnyksen some-markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Tässä esseessä tarkastellaan, miten näitä oppeja voidaan hyödyntää festarijakkaran markkinoinnissa. Virtasen kirjoittaman kirjan ollessa kuitenkin hyvin käytännönläheinen sekä toiminnallisuutta arvostava teos, käytän toisena lähteenä Niklas Luoman kirjoittamaa opinnäytetyötä “Sosiaalisen median markkinoinnin pikaopas aloittelijoille”. 

 

Kohderyhmän tavoittaminen ja kanavavalinnat 

  

Yksi keskeisimmistä oppimistavoitteista tätä esseetä tehdessäni on some-markkinoinnin perusteiden oppiminen ja niiden soveltaminen omiin projekteihin. Tavoitteena on hankkia näkyvyyttä festarijakkara-tuotteelle, joka on suunnattu erityisesti nuorille ja nuorille aikuisille etenkin festarikävijöille, jotka haluavat istua mukavammin vihreällä ruohikolla tai kivisessä maassa. Tämän kohderyhmän tavoittaminen ja sitouttaminen sosiaalisen median avulla vaatii kuitenkin tarkkaa suunnittelua ja strategiaa. Festarijakkaran ollessa vielä tuntematon tuote suuremmalle yleisölle, valitsisin pääasiallisiksi markkinoinnin kanaviksi Instagramin ja TikTokin. Tähän on vielä myöhemmin helposti lisättävissä Facebook, jonka potentiaalia ei pitkässä juoksussa kannata mielestäni jättää käyttämättä.  

Edellä mainittuja kanava valintoja puoltavat oma nykyinen sosiaalisen median käyttö ja sen pohjalta tehdyt havainnot uuden tai tuntemattoman tuotteen mahdolliseen trendimarkkinointiin. Markkinoinnin aloittaisin ensin hieman räväkällä, mutta kuitenkin tuttavallisella äänensävyllä. Lähtisin lähestymään kohdeyleisöä tunteita herättävällä tarinalla meistä ja tuotteesta, koska kuten Salla Virtanen kirjassaan kertoo “Parhaat somepäivitykset aiheuttavat ihmisissä reaktioita.” ja “Somessa tapahtuvat reaktiot lisäävät julkaisusi näkyvyyttä ja aiheuttavat lisää reaktioita, ja somen ulkopuoliset reaktiot ovat usein somemarkkinoinnin päätavoitteena.” (Virtanen, 2020, 47-48%) Räväkän ja tunteisiin vetoavan startin jälkeen loisin arvonnan tuotteistamme, mikä kasvattaa toimii erityisesti nopean näkyvyyden moottorina. “Arvoinnoista voi olla hyötyä ja tarpeellista lisänäkyvyyttä esimerkiksi silloin, jos olet perustamassa uutta myymälää ja haluat ihmisten kuulevan siitä”. (Virtanen, 2020, 53-54%) Somessa aiheutetun keskustelun sekä seuraajakuntaa kasvattavan arvonnan jälkeen lyhyen oppimääräni jälkeen totean, että käsillä alkaa olla jo hyvät lähtökohdat asiakaskunnan sitouttamiselle sosiaalisessa mediassa.  

 

Äänensävyn valinta ja sisällön luominen 

  

Some-markkinoinnissa äänensävyllä on suuri merkitys. Se millaisella äänellä organisaation somessa puhutaan vaikuttaa paljolti siihen, millainen kuva ihmisille muodostuu organisaatiosta. (Virtanen, 2020, 40-41%) Festarijakkaran markkinoinnissa voidaan valita tuttavallinen ja leikkisä äänensävy, joka resonoi kohderyhmän kanssa ja herättää kiinnostusta. Tuttavallinen ja leikkisä äänensävy palvelevat omien kokemuksieni mukaan juuri hieman tuntemattoman tuotteen tunnettavuutta luodessa. Yrittäjien persoonien esiin tuominen myös lisää helposti tuotteen maanläheisyyttä sekä madaltaa kynnystä katsojien kanssa käytävään vuorovaikutukseen sosiaalisen median avulla. 

Sisällön luomisessa ongelmaksi todennäköisesti muodostuu kanavien aktiivinen päivittäminen. Kuten Luoma opinnäytetyössään kertoo “Kanavien päivittämisen tulisi olla selkeää ja järjestelmällistä. Sen takia yrityksestä kannattaa valita yksi henkilö hoitamaan somen päivityksen” (Luoma, 2021). Meidän kolmen hengen projektitiimillämme tämä voitaisiin kuitenkin taklata helpohkosti ainakin TikTokin osalta tuomalla esiin arjen tekemistä ja meidän tarinaamme sekä arkea lähemmäksi katsojaa. Instagramin osalta haasteeksi voi muodostua feed postaukset, mutta tätä voimme osittain paikata aktiivisilla story päivityksillä kulissien takaa.  

 

Yhteenveto ja johtopäätökset 

  

Some-markkinointi tarjoaa valtavia mahdollisuuksia festarijakkaran markkinoinnissa, erityisesti kun kohderyhmänä ovat festareilla käyvät nuoret ja nuoret aikuiset. Tämän esseen tarkoituksena oli oppia perusteet some-markkinoinnista ja soveltaa niitä festarijakkaran markkinointiin. Käyttämällä Salla Virtasen teosta “Somemarkkinoinnin työkirja” ja Niklas Luoman opinnäytetyötä “Sosiaalisen median markkinoinnin pikaopas aloittelijoille” apuna, olemme saaneet arvokasta tietoa ja ohjeita tähän prosessiin. 

Kohderyhmän tavoittaminen ja kanavavalinnat ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa some-markkinoinnissa. Valitsemalla oikeat kanavat ja käyttämällä niitä aktiivisesti pystymme tavoittamaan halutun yleisön ja luomaan sitoutumista tuotteeseemme. Äänensävyn valinta ja sisällön luominen ovat myös tärkeitä näkökulmia, jotka vaikuttavat siihen, miten brändimme nähdään somessa. Tuttavallisella äänensävyllä ja mielenkiintoisella sisällöllä voimme herättää kiinnostusta ja luoda vahvempia suhteita seuraajiimme. 

On kuitenkin tärkeää muistaa, että some-markkinointi vaatii jatkuvaa työtä ja sitoutumista. Aktiivisten päivitysten ja vuorovaikutuksen ylläpitäminen ovat avainasemassa menestyksen kannalta. Jatkamalla oppimista ja kokeilemalla erilaisia lähestymistapoja voimme kehittää markkinointistrategiaamme entistä tehokkaammaksi ja luoda vahvempaa läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.  

Yhteenvetona voidaan vielä loppuun todeta, että some-markkinointi tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia festarijakkaran markkinoinnissa. Hyödyntämällä oppimiamme periaatteita ja jatkamalla aktiivista oppimista some kanavillamme voimme saavuttaa tavoitteemme näkyvyyden ja asiakassitoutumisen suhteen. 

 

Lähteet: 

Mikkonen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. E-kirja. Helsinki: Helsingin Kauppakamari 

Luoma, N. 2021. Sosiaalisen median markkinoinnin pikaopas aloittelijoille. Haaga-Helia. Opinnäytetyö. Viitattu 22.4.2024. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/356004/Sosiaalisen%20median%20markkinoinnin%20pikaopas%20aloittelijoille.pdf?sequence=2 

 

 

Kommentoi