Tampere
17 May, Friday
22° C

Proakatemian esseepankki

Sinisen meren strategia



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Ennen kyseisen kirjan lukemista minulle oltiin kerrottu todella paljon hyvää tästä kirjasta. Valmentajamme Hanna listasi sen viime keväänä luettavien kirjojen listalle, sen jo lukeneet tiimiläisemme ovatkin suositelleet sitä. Valintani oli mielestäni erinomainen, sillä tässä kirjassa käytiin sellaisia asioita läpi, jotka laittoivat minut ajattelemaan projektejani aivan erilaisesta näkökulmasta. Mihin projektini ovat menossa? Ovatko ne seilanneet sinisellä vaiko punaisella merellä? Kuinka voisin hyödyntää vielä jatkuvissa taikka uusissa projekteissani oppejani? Nyt kirjan luettuani voin ainakin sanoa, että olemme olleet projekteissa menossa oikeaan suuntaan kohti sinisiä meriä, mutta se kuinka sinne päästään on ollut täysin hakuammuntaa. Uskon myös kirjasta olevan suurta apua minulle ja Tuomakselle, kun lähdemme tekemään liiketoimintasuunnitelmaa ravintolallemme ja siitä syntyvää opinnäytetyötä. Toinen syy tälle kirjan valitsemiselle oli saamani palaute viime kevään yhdessä viimeisimmistä pajoistamme, jossa minun kerrottiin olevan vahvasti punaisella merellä seilaaja. Nyt onkin siis aika ottaa selville mitä tuo punainen meri sitten merkitsee ja kuinka pääsen sieltä pois.

 

Kun peilaan Kesäkahvila Lempeä kirjan pointteihin ja mietin, mitä olemme saavuttaneet tänä kesänä ja mitä emme, pystyn näkemään selvät ”heikot kohtamme”. Meillä oli tämän projektin luomisvaiheessa todella selvä visio, mitä haluamme saavuttaa ja mitä joudumme tekemään ja uhraamaan sinne päästäksemme. Olemme halunneet alusta asti olla rahaa takova kesäkahvila, joka työllistää ainoana kesäkahvilana koko Proakatemialla ulkopuolisia työntekijöitä ja mikä tarjoaa asiakkaillemme sitä jotakin erilaista ja mahtavaa. Tavoitteena oli että olisimme luoneet kesän aikana jotakin mistä voi olla ylpeä. Olemme pyrkineet tietämättämme luomaan tällaisen sinisen meren. Nyt tämän kirjan avulla minulla on työkalut, joilla voimme yhdessä projektiryhmän kanssa hioa projektistamme täydellisen. Jotta pystymme ensi kesänä saavuttamaan sinisen meren oikeasti, on ensimmäiseksi luotava projektiryhmämme kanssa meille aivan uusi arvokäyrä. Tämän kirjan mukaan uuden arvokäyrän luomiseen liittyvät ratkaisevat neljä kysymystä:

 

Supista – Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?

Vai olisiko suotavaa miettiä esimerkiksi valikoimaamme uudestaan ja valita selkeä kärki tuotteillemme, ettemme lähdekkään sotaan idella ”kaikille kaikkea”? Ja nyt kun meillä on taustalla jo yksi kesä ja dataa myynneistämme, voimme lähteä rakentamaan uutta ehkä supistetumpaa valikoimaamme ensi kesäksi.

 

Poista – Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida?

Poistetaan turhat kulut jotka nostavat tuotteen hintoja ja pysytään edullisempana kuin muut saman alan kilpailijat. Ja panostetaan tarvittavaan laatuun.

 

Korosta – Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?

käytetään hyötynä opiskelija statustamme sekä korostetaan nuorten työllistymistä.

 

Luo – Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?

järkevä segmentointi sekä siihen kohdistuvat tuotteet, esim. lapsiperheet ja heidän tarpeet.

Sinisen meren strategia kirjassa luvataan yrityksille neljä välitöntä hyötyä nelikentästä:

1.       Nelikenttä kannustaa yrityksiä pyrkimään samanaikaisesti differointiin ja kustannusten pienuuteen eli vapautumaan arvon ja kustannuksen välisestä valintapakosta.

2.       Nelikentästä näkyy selvästi, keskittyvätkö yritykset vain korostamiseen ja luomiseen. Jos yritykset vain kuormittavat turhaan kustannusrakennettaan ja tekevät usein tuotteistaan ja palveluistaan turhan hyviä tai monimutkaisia. Tämä on yleinen piirre yrityksissä.

3.       Kaikkien tasojen esimiesten on helppo ymmärtää nelikenttä ja sitoutua toteuttamaan sen mukaisia toimenpiteitä.

4.       Nelikentän täyttäminen on haasteellinen tehtävä, joka panee yritykset tutkimaan perusteellisesti alan jokaista kilpailutekijää ja kiinnittämään huomiota moniin hiljaisiin oletuksiin, joita yritykset tiedostamattaan vaalivat.

 

Kesäkahvila Lemmessä hiotaan siis talven aikana nämä kysymykset kuntoon, jotta olemme entistä valmiimpia seuraavaan kesään ja seilaamaan vieläkin väljemmillä sinisillä vesillä. Tulemme varmasti myös liiketoimintasuunnitelmaa Tuomaksen kanssa tehdessämme käyttämään näitä kysymyksiä apunamme SWOT- analyysin ohella.

Kommentoi