Revenan arvot ja tavoitteet omassa arjessa

Kirjoittanut: Kukka-Maaria Halme - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

Lukukausi alkaa kääntyä kohti loppua ja mietimme tiimimme bl:n Miisan kanssa kunniakirjojen saajia. Revenassa on usein roolien vaihtuessa ollut tapana jakaa erilaisia kunniakirjoja tai palkintoja. Niitä on valittu joko koko tiimin voimin tai johtoryhmän kesken. Tänä keväänä halusimme antaa kunniamaininnat niille henkilöille, jotka ovat omalla toiminnallaan edistäneet jotakin Revenan tavoitteista tai toteuttanut arjessa erityisen hyvin Revenan arvoja. Samalla aloin pohtimaan, miten nämä näkyvät omassa arjessani.

Revenan arvot ovat avoimuustunneälykäs tiimityöskentely sekä rohkea lapsenmieli. Koen, itse olevani hyvinkin avoin ihminen, mutta silti sain palautetta, että voisin olla avoimempi. Ajattelen avoimuutta sulkeutuneisuuden vastakohtana. Omasta mielestäni tiimissämme paljon enemmän sulkeutuneita ihmisiä kuin minä. Kaikkien kohdalla henkilökohtaisen elämän asioiden puimista ei vaadita, mutta koen että itseltäni sitä toivotaan. Olen mielestäni kertonutkin tiimikavereille paljon elämästäni ja ajatuksistani. Erityisesti kevättä kohden olen kirjoittanut avoimia esseitä sekä aloitteellisesti puhunut tiimille omista asioistani. Ymmärrän, että vaikean viime syksyn jälkeen saatan joillekin tiimiläisille edelleen vaikuttaa sulkeutuneelta, mutta en ole heidän kyllä kuullutkaan kysyvän minulta miten menee. Annan myös tunteideni näkyä, niin positiivisten kuin negatiivistenkin. Toki en tiedä, onko tämä sitten tunneälykästä tiimityöskentelyä näyttää turhautumista tai huonoja fiiliksiä muille. Olen saattanut huonona päivänä jäädä pajasta pois, etten pilaisi muiden fiilistä. Ymmärrän, toki että tämä ei ole tiimille näyttäytynyt hyvänä tiimityöskentelynä tai itsensä johtamisena. Erityisen paljon olen tiimiltä saanut kuulla, että he toivovat minun jälleen löytävän oman paikkani tiimissä, tähän olen kuitenkin saanut hirveän vähän konkreettisia neuvoja. Lähinnä olen pyrkinyt nauttimaan niistä hetkistä, kun koulussa on ollut hyvä fiilis ja ottamaan niissä tilanteissa suurempaa roolia. Toivon, että tätä kautta lapsenmieli on alkanut näkyä enemmän. Niin kuin aikaisemmin mainitsin, syksy oli koulun kannalta haastava ja siksi erityisesti tuo rohkeus on ollut kevään mittaan kateissa. Monien epäonnistumisten ja väsymyksen jälkeen jo peruspalikoiden järjestely ottanut aikansa ja rohkeiden tekojen tekeminen on tuntunut kaukaiselta. Erityisesti siis toivon, että voisin jatkossa arjessa toteuttaa enemmän rohkeaa lapsenmieltä.

Revenan tavoitteet on jaettu neljään pääotsikkoon. Näitä ovat:

1. Yksilöiden väliset suhteet
  2. Yhdessä tekeminen
  3. Final camp
  4. Oppiminen

Yksilöiden välissä suhteissa oli alaotsikkoina turvallinen olo itsenään tiimissä sekä yrityskulttuurin luominen. Koen, että Revena on tiiminä mennyt hyvin näitä tavoitteita kohti. Mielestäni olemme käyneet uudenlaisia keskusteluja final campista, tavoitteista, koulun loppumisesta ja osuuskunnan purkamisesta. Olen kokenut itse saavani sanoa mielipiteeni ja antanut myös muille tilaa ja mahdollisuuden siihen. Olen myös auttanut ja tehnyt yhteistyötä tiimiläisten kanssa, joiden kanssa en ole aikaisemmin tehnyt. Myös yhdessä tekeminen on lisääntynyt, vaikka se ei ehkä ideaalitasolla olekaan. Alkuvuodesta osallistuin ja järjestin kaarnapäiviä, samoin monet muut tiimiläiset. Niissä yhteisissä tapahtumissa, joissa olen ollut mukana, olen pyrkinyt antamaan itsestäni parhaani. Onnistuin mielestäni tässä hyvin esimerkiksi tiimidiilissä. Myös innovointiesseeni pohjalta Revenalle on sovittu ajankohta helvetin viikolle. Koen, että olen omalla toiminnallani ollut vaikuttamassa Revenan yhteiseen tekemiseen ja sen kehittymiseen. Samalla olen tiimille kiitollinen, että lukivat esseeni ja tulin kuulluksi. Opin tuominen tiimin ulkopuolelta on edelleen ollut hiukan haastavaa, onneksi tiimimestarit ovat auttaneet siinä ja olen voinut pallotella asioita tiimimestareiden ja Revenan välillä. Tavoitetta onnistuneesta final campista en ole osaltani edistänyt ja haluankin löytää siihen kesä aikana ratkaisun, etten jumita muiden toimintaa.

Olen aika-ajoin kamppailun ajatusteni kanssa siitä, ovatko Revena tavoitteet ristiriidassa omieni kanssa. Visionamme on tehdä töitä, jotta saamme luotua Revenaan inspiroivan yrityskulttuurin. Haluamme luoda inspiroivat alustan yrittäjyydelle, jossa jokainen voi toteuttaa itseään. Koin, että viime syksynä luovuimme tietyllä tavalla huipputiimin tavoittelusta ja keskityimme Revenaan nimenomaan yrityksenä ja työpaikkana. Tämä on aiheuttanut minulle tuon kamppailun, sillä päässäni Proakatemian huipputiimillä ja työpaikalla on suuriakin eroja. Avoimuus tiimissä ja työpaikalla tarkoittaa minulle erilaisia asioita. Työpaikalla voin katsoa tietynlaista käytöstä läpi sormien ja toimia ihmisten kanssa yhdessä, mutta tiimissä, jonka kanssa tulisi mennä epämukavuusalueelle, kehittyä ja kokea elämyksiä yhdessä on ‘’tiukemmat säännöt’’. En ole varma minkälaisiin asioihin haluan ja voin puuttua, kun revenasta puhutaan alustana yrittäjyydelle, mutta yksilöiltä toivotaan sitoutumista tiimiin.  Pyrin tasapainoilemaan näiden ajatusten kanssa sekä omaksumaan Revenan tulevan syksyn tavoitteet entistä paremmin arkeeni.