Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

RE WORK – Tuote, Myynti ja työllistäminen



Kirjoittanut: Toni Ryöppy - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Rework
Jason Fried
 David Heinemeier Hansson
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

RE WORK – Tuote, Myynti ja työllistäminen

Esseen tekijä: Toni Ryöppy

Johdanto
1. Tuotteesta ja palvelusta kaikki irti ja, no ne kilpailijat!
2. Myynnin edistäminen
3. Työllistäminen
Lähteet

Maaliskuu 2020
Proakatemia
Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen koulutus

Johdanto

Kirjailijan sanoja mukaillen ja omien mielipiteideni muuntelemana kirja on tarkoitettu kivenkoville A-luokan yrittäjille, myös niille vaatimattomimmille yrittäjille ja, jopa senkaltaisille ihmisille, jotka ovat lopen kyllästyneet päivätyöhönsä, jotka toivovat jostakin paremmasta, tietämättä vielä tarkalleen mitä se on.
Yksinkertaisuudessaan essee käsittelee kirjan tapaa kertoa, että vähempi ja yksinkertaisuus on parempi. Oli sitten kyse yrityksen ajankäytöstä, rahasta, henkilöstöstä, kokemuksesta tai ylipäätänsä yritystoiminnasta ja siitä mitä se pitää sisällään.
Mikä todistaa nämä väittämät todeksi? Käsittelemme esseessä kyseisiä asioita vielä tarkemmin ja spesifioiduin näkökulmin ja esimerkein.

Tuotteesta ja palvelusta kaikki irti ja, no ne kilpailijat!

Myy myös sivutuotteitasi, oma sivutuotteesi ei välttämättä ole fyysinen tai näkyvillä, mutta esimerkiksi sahalla syntyvä sahanpurua ollaan alun perin käytetty esimerkiksi eristeenä rakennuksien seinissä. Toki nykyään se on suuri paloturvallisuusriski mitä silti näkee vanhoissa rakennuksissa. Siltikin sahanpurua käytetään nykyään sivutuotteena muihin tuotteisiin ja siitä jalostetaan muun muassa kalanruokaan ja isommasta lastusta tehdään lastulevyä.
Henry Ford keksi puristaa hiilibrikettejä Fordin T mallin valmistuksessa ylijääneestä jätepuusta. Nykyinen Kingsford charcoal on Yhdysvaltojen johtava grillihiilten valmistaja.

Elä yritä kopioida yritysmaailmassa muita. Silloin olet aina jäljessä ja olet aina passiivinen. Olet riippuvainen muiden ponnisteluista, et koskaan liiku joukon kärjessä vaan perässä muiden ponnistelujen tahdissa. Yksi asia on kuitenkin varma, jos sinä olet kuitenkin menestyvä itse, se tarkoittaa sitä, että sinua tullaan kopioimaan armottomasti ja häikäilemättä.
Esimerkkinä voin mainita yrityksen nimeltä Zappos joka myy kenkiä verkossa. Se mikä kuitenkin erottaa heidät muista on äärimmäisen hyvä asiakaspalvelu, asiakaspalvelijat saavat puhua asiakkaidensa kanssa ilman valmista käsikirjoitusta ja rauhassa. Ja kaikki heidän työntekijänsä tekevät aluksi töitä varastolla ja asiakaspalvelussa jotta jokainen työntekijä voi sisäistää yrityksen tärkeimmän valttikortin ja elementin, itse asiakaspalvelun tärkeyden, joka tuleekin olla etusijalla.
Tämäntyyppisillä asioilla tulet erottumaan joukosta varmasti, kun et kulje massan mukana, vaan erottaudut siitä jollakin pienellä, mutta merkittävällä asialla.
Sinun tulee sulauttaa itsesi tuotteeseesi ja kaikkeen sen ympärillä olevaan, siihen miten tuotetta markkinoidaan, myydään, valmistetaan ja toimitetaan. Kilpailijat eivät voi kopioida tuotteeseesi sisältyvää sinua. Monet suuryrityksetkin piikittelevät kilpailijoilleen markkinoidessa. Kantaa ottamalla erottuu edukseen ja vahvat mielipiteet jakavat, mutta myös keräävät uusia asiakkaita. Ristiriidat aktivoivat ihmisiä. Intohimot syttyvät ja se on todella hyvä tapa saada huomiota ja se on jopa hyvin yleistä nykypäivänä.

Myynnin edistäminen

Anna asiakkaillesi jotain, jota perinteisillä markkinointikeinoilla ei voi välttämättä saavuttaa. Se on todellinen valttikortti, kun pystyt tarjoamaan asiakkaillesi jonkin merkittävää lisäarvoa tuovan elementin. Esimerkiksi opettamalla asiakkaalle jotakin uutta, solmit asiakkaisiin siteen, jota perinteisillä markkinatavoilla ei pysty luomaan. Anna liiketoiminnastasi jotain itse tuotetta tai palvelua enemmän, kirjoita nettisivuillesi vaikkapa blogitekstejä tuotteestasi tai palvelustasi, miten asiakkaat voivat hyödyntää paremmin tuotetta tai palvelua sellaisiin tehtäviin mitä he eivät itse edes olisi välttämättä osanneet kuvitella.
Ja se vuorostaan luo luottamusta ja kunnioitusta sinua tai yritystäsi kohtaan.
Miksi monet ja nimenomaan tietyt huippukokit ovat muita tunnetumpia? Esimerkiksi Jamie Oliver tai Gordon Ramsay. No siksi koska he opettavat osaamistaan muille.

Yritysmaailmassa tämä ajatusmaailma on päälaellaan, vaikka sen pitäisi olla toisin päin. Koetaan, että se on jonkinlainen yksinoikeus ja kilpailuetu tietää omaan liiketoimintaan liittyviä asioita muita peremmin, toki se ehkäpä onkin sitä joissain tapauksissa. On kuitenkin helpompaa kopioida liikeidea kuin koko yritystoiminta. Miksi huippukokkeja ei pelota kertoa omista nikseistään ja resepteistään? He luottavat itseensä tarpeeksi ja tietävät ettei kukaan tule astumaan heidän varpailleen ja perustavan ravintolaa heidän ravintolansa viereen. He tietävät, ettei heitä voi voittaa kokkina pelkillä nikseillä ja ruokaohjeilla.
Ihmisten käsitys muuttuu, kun he pääsevät katsomaan yritystä eturivistä tai jopa näyttämön taakse, miten hommat pyörivät. He eivät tämän jälkeen näe yritystä vain kasvottomana yrityksenä, vaan juuri tämä luo kasvoja yrityksille. He näkevät tuotteen tai palvelun eteen tehtävän raskaan työn ja oppivat arvostamaan sitä.

Kirjassa mainittiin myös huumekauppias malli, jossa asiakkaalle annetaan pieni maistiainen tuotteesta, jolloin asiakkaan on palattava rahojen kanssa todettuaan tuotteen olevan niin hyvä, jopa addiktoiva. Tätä mallia ovat käyttäneet jo monet alat kautta aikojen, mainittakoon ehkäpä ne tunnetuimmat, automyyjät antavat asiakkaiden koeajaa autoa, jäätelömyyjät antavat herkullisesta jäätelöstä maistiaisen ennen ostopäätöstä. Netflix ja muut suoratoistopalvelut antavat ilmaista katseluaikaa juuri sen oikean määrän, jotta asiakas saadaan koukutettua palveluun katsottuaan lempielokuviaan tai sarjojaan.
Luota siihen, että asiakas palaa luoksesi ilmaisen maistiaisen jälkeen, jos et usko siihen, tuote tai palvelu ei ole silloin vielä tarpeeksi hyvä.

Kirjassa mainittiin omasta mielestäni erittäin tärkeä pointti koskien markkinointia.
Tämä on suora lainaus kirjan sivulta 193:

Markkinointi ei ole osasto. Markkinointi kuuluu yrityksen jokaisen työntekijän toimenkuvaan kellon, viikon ja vuoden ympäri.
-Markkinoit aina kun vastaat puhelimeen.
-Markkinoit aina kun lähetät sähköpostia.
-Markkinoit aina kun joku käyttää tuotettasi
-Markkinoit aina kun kirjoitat yrityksesi nettisivuille
-Jos kehität ohjelmistoja, jokainen virheilmoitus on markkinointia.
-Jos olet ravintola-alalla, jokainen aterian päätteeksi tarjottu minttusuklaa on markkinointia.
-Jos olet vähittäiskauppias, kassatiski on markkinointia.
-Jos olet palvelualalla, lähettämäsi lasku on markkinointia.
Muista, että nämä pienet asiat ovat tärkeämpiä kuin se, mitä roinaa konferenssiin osallistujien lahjakassiin valitaan. Markkinointia eivät ole vain erilliset tempaukset ja tapahtumat. Markkinointiin kuuluu kaikki, mitä teet.

Työllistäminen

On hyvä osata tehdä työtehtävä ennen kuin palkkaa kyseiseen tehtävään jonkin muun henkilön. Täten oppii ymmärtämään sen tuoman taakan ja tehtävät mitä on tämän työllistettyä antamassa toiselle. Tietää milloin työ on tehty hyvin ja paljonko se vaatii aikaa. Samalla sinusta itsestäsi tulee parempi johtaja, kun tiedät mitä työ sinun palkkaamaltasi henkilöltä vaatii.
Omalla kohdallani voin mainita esimerkkinä sen, kun koin talouspäällikkönä turhaksi sen, että taloustiimissä olisi yhtä henkilöä enempää väkeä. Kun pystyn itsekin hoitamaan asiat mallikkaasti ajallaan ja täten pysyn paremmin itse asioista selvillä, kun ei ole muut hoitamassa työtehtäviä sieltä sun täältä. Ja täten voin perehdyttää seuraavaksi valittavan henkilön rooliin paremmin.
Silloin kannattaa palkata väkeä, kun töitä on yhtäjaksoisesti sen verran mihin omat rahkeet eivät enää riitä, täten huomaa, että aikaisemmissa vaiheissa ennen välttämätöntä työvoiman tarvetta tulikin aivan hyvin itse toimeen. Ei kannata palkata väkeä vain sen ilosta, että haluaa hyvän tyypin töihin, täten alkaa keksimään turhanpäiväisiä töitä ja hommia, jotka johtavat turhanpäiväisiin hankkeisiin ja tehtäviin. Ja ne vain aiheuttavat turhanpäiväisiä kuluja ja mutkistavat asioita.

Itselleni on erittäin tärkeää suorapuheisuus ja miellyttävä työympäristö. Jos palkkaat jatkuvasti uutta väkeä, ennen kuin edeltävä henkilö on saatu hyvin työyhteisöön mukaan, työtovereita mielistellään haastamisen sijaan vain perus ihmisluonteen takia, ei kukaan mene sanomaan asioita suoraan henkilölle, jota ei tunne. Sinun on tiedettävä mitä työntekijäsi ja colleegasi tarkoittavat todella sanoillaan, niin hyvässä kuin pahassakin. Se on myös merkittävää työn kannalta voida luottaa ja olla avoin toista kohtaan mikä syntyy ajan kanssa. Ja se ei todellakaan edesauta asiaa, jos palkataan väkeä turhan nopeasti, jatkuvasti ja lopulta huomataankin, että kaikki ovat kuin ventovieraita toisilleen.

Alita kilpailijasi! Usein näkee uhittelua eri markkinoilla. Kun toinen valmistaja tekee kymmenenvaihteisen polkupyörän alumiinirungolla, on sinun vuorostaan tehtävä kaksikymmentävaihteinen polkupyörä täysin varustettuna alumiini hiilikuitu hybridi rungolla.
Ei, tee ihan normaali kolmivaihteinen polkupyörä ihan normaalista kevyestä metallista. Kilpailijan turha vahtaaminen on aivan turhaa, yritysmaisema muuttuu jatkuvasti ja kilpailijasi voi olla huomenna jo aivan joku muu tai kyseinen yritys saattaa mennä aivan väärään suuntaan. Sinä et voi sitä hallita, joten kannattaako murehtia asioista, joita ei voi hallita.
Monessa tapauksessa edes asiakkaat eivät enää määrää markkinoita, vaan eri valmistajat rupeavat taistelemaan asiakkaista ja valmistamaan sen laisia tuotteita, eri ominaisuuksilla, joita asiakkaat eivät edes todellisuudessa tarvitse, mutta heidän täytyy toiminnallaan nokittaa kilpailijansa ja täten he luulevat antavansa asiakkaalleen tarvitsemansa ja totta kai markkinoilla asiakas seuraa tyhmästi tätä polkua, mikäli ei ole muutakaan vaihtoehtoa saatavilla.

Esimerkkinä voimme mainita 2008 perustetun Polaroid Originals yrityksen, joka myy polaroid kameroihin filmiä ja myös itse kameroita sen ohella, kun isot valmistajat koittavat pysyä toistensa hifistelyn perässä, kun itse asiakas haluaa vain ottaa jumalauta sen kuvan.
Toisena hyvänä esimerkkinä voimme mainita myös tietokonemarkkinat ja peliteollisuuden, jossa markkinoita johtavat valmistajat, Intel ja AMD valmistavat prosessoreita tai näytönohjainvalmistaja Nvidia. Heidän kärkiluokkansa prosessorien ja näytönohjaimien tehot ovat jo sitä luokkaa, että vähemmälläkin pärjäisi. Esimerkiksi samaan aikaan julkaistut näytönohjainmallit RTX 2070 ja RTX 2080 ovat tehoiltaan eroluokaltaan noin 10%, mutta hinnaltaan ne eroavat suuresti, kuin RTX 2070 maksaa noin 500e ja RTX 2080 vuorostaan maksaa noin 1000e. Onkin siis hyvin tärkeää itse kuluttajana puntaroida mikä on sillä hetkellä markkinoilla hinta laatu suhteeltaan itselle järkevin ratkaisu.

Lähteet:
https://www.forbes.com/profile/james-dyson/#45c80a872b38
ReWork Tee työsi toisin, Jason Fried, David Heinemeier Hansson, Atena kustantamo, Bookwell Oy 2011, Suomentanut Tiina Ohinmaa

Kommentoi