Permission Marketing
Kirjoittanut: Santtu Luoma - tiimistä Ei tiimiä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Permission marketing |
Seth Godin |
Permission Marketing
Johdanto
Ilman toimivaa ja tehokasta markkinointia yritykset voivat heittää kasvuhaaveensa saunan kiukaan kautta höyrynä ilmaan. Markkinointi on yrityksen sydän. Ilman markkinointia ei ole asiakkaita. Ilman asiakkaita ei ole rahaa. Kaikki osaavat markkinoida. Mutta miten markkinoidaan oikein? Markkinoida voi monella tavalla ja tässä Seth Godinin kirjassa ”Permission marketing” pureudutaan permission marketing tyyliin.
Permission marketing
Mitä on permission marketing? Suoraa suomennettuna permission marketing tarkoittaa luvallista markkinointia. Kirjassa tällä tarkoitetaan sitä, että saadaan asiakkaalta lupa jonkun asian markkinoimiseen. Esimerkkinä Amazon teki sen keräämällä dataa siitä millaisia kirjoja sen asiakkaat ostavat, jonka jälkeen he ovat kysyneet lupaa lähettää heille sähköpostia. Kun jokin kiinnostava kirja julkaistaan, lähetetään heille siitä sähköposti. Luvan sähköpostiviesteille antaneet saavat myös jatkossa yksinoikeudella uusia kirjapainoksia. Eli niin sanotusti yksilöllistä markkinointia.
Interruption marketing
Markkinoiden vallitsevin markkinointikeino eli interruption marketing. Keskeytysmarkkinoinnin tarkoituksena on keskeyttää asiakkaan sen hetkinen tekeminen ja saada huomio kiinnittymään markkinoijan asiaan. Vielä nykypäivänäkin suurin osa yrityksistä markkinoi tällä tavoin. Keskeytysmarkkinointia on niin paljon, että se näyttää normaalilta ja kaikki hukkuu sen sekaan. Tästä paksusta massasta erottumista on lähdetty lähestymään Godinin neljällä eri tavalla:
- Markkinoimalla erikoisissa paikoissa
- Tekemällä niistä viihdyttäviä
- Muuttamalla kampanjoita useasti pitääkseen ne mielenkiintoisena ja uutena
- Vaihtamalla massamainokset suoraan markkinointiin
Seth Godinin legendaarisilla deittiohjeilla interruption markkinoijasta saadaan enemmän permission markkinoija. Seuraavaksi ohjeet:
Ensimmäiseksi pitää tarjota jotain, jotta asiakas kiinnostuu ja tulee vapaaehtoisesti mukaan. Kun asiakas on saatu vapaaehtoisesti kiinnostumaan asiasta, tulee seuraavaksi vaiheessa opettaa jotain mielenkiintoista ja hyödyllistä kohdennetusti. Esimerkiksi miten juuri tämä tuote hyödyttää teitä. Tarkoitus on siis herättää mielenkiinto, jotta asiakas haluaa nähdä vielä seuraavan kerran. Kolmantena ylläpidetään dialogia. Dialogissa ei kuulu puhua vain itsestä vaan niin että asiakas tuntee olonsa rennoksi ja luotettavaksi. Neljäntenä nostetaan hyväksynnän tasoa. Motivoidaan asiakasta antamaan enemmän tietoa itsestään keskustelulla. Lopuksi muutetaan tilanne molempia hyödyntäväksi asiaksi.
Markkinointityylin ydin on löytää se tietty kohderyhmä sille tuotteelle ja lähestymällä asiakkaita yksilöllisesti.
Pohdinta
Itse olen markkinoinnista erittäin kiinnostunut ja haluan oppia kaikki eri kikat ja tavat joita hyödyntää. Permission marketing tyyli kuulostaa hyvältä, koska se on pitkäjänteistä. Tulen hyödyntämään itse omissa markkinoinneissa tätä tyyliä ja pyrin jalostamaan siitä vielä paremman itselle.
Lähteet:
Seth Godin. 1999. Permission Marketing. Simon & Schuster. Luettu 2.3.2021