Tampere
03 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Pelaamista opiskelua vai molempia?



Kirjoittanut: Maria Eskola - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mimo: Learn to Code on the go
Mimo - Mimohello GmbH
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Pelaamista opiskelua vai molempia?

 

“Pelaaks sää taas CandyCrushia?” “No eiku itse asiassa latasin Duolingon sovelluksen ja opiskelin hetken espanjan alkeita ja sitte näin mainoksen koodaussovelluksesta ja nyt opettelen koodaamisen alkeita.”

 

On jo itsestään selvää, että oppiminen on moninaista. Lapsesta saakka opimme paljon matkimalla ja havainnoimalla – ilman että meitä tarvitsee koko ajan tarkoituksen mukaisesti opettaa. Oppimiseen ei aina tarvita opettajaa, minkä me Proakatemialla hyvin tiedämmekin. Hopsimme eli henkilökohtainen opetussuunnitelma on ihan maailmanlaajuisestikin uniikki, koska siinä lasketaan kaikki opiskelutunnit – ei vain luokkahuoneessa tai tenteissä näkyvät opiskelut. Kerrytämme opiskelutunteja kun istumme seminaarissa kuuntelemassa luentoa tai kun käymme kahvilassa tutkimassa yrityksen toimintaa benchmarkkausta tehden.

 

Facebook ei myöskään ole enää vain kavereiden kanssa keskustelua. Monet yrittäjät kysyvät fb:n yrittäjä-ryhmien sisällä apua verotuspulmiin, fasilitaattorit jakavat omissa ryhmisään työnsä oppeja & koppeja ja monet kirjailijat päivittävät laadukasta tietoa päivityksiinsä. Juha Tuulaniemi kirjoitti jo monta vuotta sitten suomenkielisen palvelumuotoilun raamatun – jatko-osaa odottelen kovasti, mutta onneksi sillä välin voin lukea hänen fb-sivujen päivityksistä uusia asioita palvelumuotoilusta.

 

Oppia voi siis vaikka mistä, myös somesta. Oppimista on myös pelillistetty ja esimerkiksi kielten opiskeluun löytyy eri sivustoja, pelejä ja sovelluksia. Varsinkin lapsille löytyy paljon oppimiseen tarkoitettuja pelejä. Kun selaa Googlen play -kaupan kategoriaa “Opetus” huomaa äkkiä, että oikeastaan suurin osa oppimispeleistä on lapsille suunnattuja. Mutta miksi? Aikuisten pelit ovat lähinnä kielten opiskelua, muistiharjoituksia ja matematiikkapelejä. Lienee vain ajan kysymys, koska aikuisillekin alkaa ilmestyä enemmän ja laajemmin erilaisia oppimiseen tehtyjä pelejä.

 

Joululomalla makoillessani sohvalla juolahtikin mieleeni, että hei muuten, Duolingolla vois olla kiva sovellus jota “pelata”. Niimpä CandyCrushin pelaaminen vaihtui muutamassa minuutissa espanjan alkeiden opiskeluun. Duolingon pelisovellus oli niin hyvä, että sohvalla koomaus vaihtui uuden kielen opiskeluun ilman mitään ponnisteluja. Ja mitä vielä! Duolingo mainosti minulle oppimispelisovellusta nimeltä Mimo. Latasin heti senkin! Ja tietysti latasin, koska se oli aikuisille suunnattu sovellus, joka opettaa koodaamaan – harvinaista herkkua! Ja näin kännykän aivoton räplääminen oli vaihtunut ensiksi espanjan alkeiden opiskeluun ja sitten koodauksen alkeisiin.

 

Olen nyt siis yleissivistyksekseni opiskellut joululomalla koodauksen alkeita. Tässä kuvia, jotka kertovat pelistä ja oppimiseni etenemisestä:

 

Kommentoi