Tampere
18 May, Saturday
9° C

Proakatemian esseepankki

Päivittäisellä suunnitelmalla enemmän aikaiseksi



Kirjoittanut: Emilia Joki - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tehokkuuden taika
Leo Stranius
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Suomalainen kansalaisaktivisti ja osan ympäristökonsulttiyrityksestä omistava Leo Stranius on kirjoittanut kirjan Tehokkuuden taika – Näin voit elää enemmän (2022), jossa hän antaa vinkkejä aikaansaamiseen ja elämästä enemmän irti saamiseen. Itseäni joissain kohtaa hieman puistattaa lukea hyvin suorituskeskeiseltä kuulostavaa tekstiä ja en oikein tiedä onko hänen vinkeillään mahdollista ”elää enemmän”. Varmaan ensin pitäisi määritellä mikä on sitten vähemmän elämistä. Alussa kyllä varoitellaankin, ettei kirja sovi jaksamisen kanssa kamppaileville, sillä heidän itsejohtamisen kykynsä voivat olla uupumuksen vuoksi heikentyneet, jolloin ajanhallinnan tavoitteellisuus saattaa pahentaa tilannetta entisestään. Mikäli kumminkin kamppailet aikaansaamattomuuden tunteen kanssa suunnitelmallisuuden puutteen vuoksi, niin tästä kirjasta löytyy kyllä hyvin vinkkejä siihen, kuinka asiat saadaan hoidettua. Moni esitelty työtapa tuntuu olevan myös arjen stressiä poistava, joten ymmärrän Straniuksen motivaatiot näiden vinkkien koostamisessa.

Rutiinit hyödyttävät arkeamme, sillä ne poistavat turhaa pohdiskelua tai tahdonvoiman kanssa kamppailua (Stranius 2022). Itselleni on aina ollut suunnattoman vaikeaa luoda rutiineja, sillä kyllästyn hyvin helposti ja aivoni alkavat janoamaan uusia toimintamalleja. Samalla kuitenkin sekavat aikataulut, jatkuva muutostilassa eläminen ja epämääräiset ruokarytmit sotkevat arkeani aiheuttaen stressiä. Olen krooninen stressaaja, mutten tee sitä tietoisesti. Tavat ja rutiinit muodostuvat kuitenkin vain toistamalla. Tutkimusten mukaan tapa muodostuu 30–90 päivän päivittäisellä toistolla ja toisinaan vaatii pidempääkin ajanjaksoa (Stranius 2022). Pohdin välittömästi, että jos minun pitäisi tehdä jotain joka päivä kolmen kuukauden ajan niin pääsisinkö edes kuukauteen kyllästymättä tai luistamatta siitä. Tuskin. Stranius ehdottaa tavan muodostamisen avuksi uusien asioiden yhdistämistä joihinkin toistuviin tilanteisiin. Sellaiset asiat kuin vessassa käynti, peseytyminen tai vaikkapa juominen kuitenkin toistuvat päivästä toiseen kaikkien kohdalla, ainakin toivottavasti. Hän kertoo itse ottaneensa tavaksi varpaillenousut hammaspesun ja parranajon yhteydessä. Huomaan miettiväni, että voisi sittenkin toimia ja ajattelen samalla pohkeitteni jumeja.

Rutiinien muodostamisesta tehdään usein itselle liian vaikeaa ahneilla odotuksilla ja vaatimalla tuloksia nopeasti. Jo pienistä parannuksista ja päivittäisistä tavoista kumuloituu nopeasti iso muutos (Stranius 2022). Olen viime aikoina yrittänyt syödä entistä enemmän ja monipuolisemmin kasviksia. Tätä helpottaa yksinkertaisesti se, että ostaa lisää kasviksia. Rutiinien muodostamista voi helpottaa myös aikatauluttamisella. Jos jokin asia ei tunnu tapahtuvan arjessasi, syy voi olla siinä, ettet varaa sille aikaa.

Vaikka rutiinisi olisivat kunnossa, se ei tarkoita, ettetkö kärsisi aikaansaamattomuudesta. Tehokkuuden taika esittelee ns. kolmen askeleen mallin asioiden hoitamiseen:

  1. Kirjoita muistiin
  2. Muistiinpanoista työlistalle
  3. Päivittäisen suunnitelman teko seuraavalle päivälle ja seuraavan viikon läpikäynti kerran viikossa

Muistiinkirjoittaminen tuntuu toistuvan vinkeissä itsensä kehittämiselle, sillä törmäsin siihen tämän lisäksi luovuudesta lukiessa. Ei mikään ihme, että pajatilanteissa käytetään vihkoja, sillä muistiinkirjoittaminen parantaa läsnäoloa. Muistimme rajallisuuden vuoksi Stranius suosittelee kirjoittamaan muistiinpanoja aina ja kaikkialla. Muistiinpanot eivät kuitenkaan hyödytä asioiden hoitamista, ellei niitä käy lävitse (Stranius 2022).

Itse käytän erittäin paljon erilaisia listoja heikon työmuistini tukena poistamaan stressiä. On vapauttavaa saada tehtävät talteen sähköiseen muistioon ja muistiinpanojen tekeminen tehostaa muistamista. Itse esimerkiksi pidän enemmän paperikalenterin käytöstä juuri siitä syystä, että käsin kirjoitettu muistiinpano jättää vahvemman muistijäljen.

Työlistassa on hyvä jaotella erilaiset tehtävät ja muistettavat kategorioihin itselle sopivalla tavalla. Kategorisoitujen työlistojen käyttö lisää ainakin omassa elämässäni tehokkuutta ja sitä, että asiat tulevat hoidetuksi, mutta itse en ole kokeillut päivittäisiä suunnitelmia tai edes viikoittaisia. Kannattaa lisätä oma kategoria delegoitaville tehtäville, jotta muistaa tarkastaa niiden valmistumisen. Päivittäinen oman ajan budjetoiminen auttaa ymmärtämään mihin aikaa kuluu ja huomaamaan mitä kaikkea jää tekemättä, jos muuttaa aikataulujaan yllättävien tilanteiden vuoksi. Itse olen ainakin aiemmin kamppaillut sen kanssa, etten muista syödä lounasta itsekseni kotona, joten päivittäinen aikataulu voisi helpottaa tätä. Päivittäisiin työlistoihin on syytä lisätä kellonajat, sillä ne auttavat suunnittelua realistisempaan suuntaan (Stranius 2022). Työlistan tekemiseen kuluu vähän aikaa, mutta se voi säästää sitä moninkertaisesti. Pidä kuitenkin työlistasi simppelinä äläkä ahmi sinne asioita toiveikkaana. Päivän tärkeimmät asiat ja vaativimmat tehtävät kannattaa sijoittaa aamuun, mikäli suinkin mahdollista, sillä vähemmän tärkeisiin asioihin voi käyttää vähän vähemmän energiaa. Itsensä päästäminen jatkuvasti helpolla toisaalta vähentää oppimista (Stranius 2022).

Onnistumisen ja tehokkuuden kannalta tärkeitä ovat asiat, joita tekee päivittäin eikä toisinaan tehdyt jutut. Straniuksesta saa helposti mieleensä todellisen monisuorittajan perikuvan, mutta hänen tarkoituksenaan ei kuitenkaan ole tehdä kaikesta arjesta ”hillitöntä moniajoa” (Stranius 2022). Ihmiset ovat kuitenkin tottuneet tekemään monia asioita yhtä aikaa, ja rutiinien yhdistely auttaa muistamaan niitä. Itse ainakin jatkuvasti aamuisin juon liian vähän vettä, joten aion jatkossa pyrkiä meikatessani juomaan lasillisen, saa nähdä miten onnistuu. Jotta voisi onnistua, kannattaa itseään muistutella ihan päivittäisistä päämääristä. Mikään ei helpota niin hyvin omiin tavoitteisiin pääsyä kuin niiden toistuva visualisoiminen.

Kommentit
  • Katja Asbill

    Oli mielenkiintoista lukea Tehokkuuden taiasta ja etenkin siinä esitetystä kolmen askeleen mallista. Kerroit itse todella avoimesti taipumuksestasi stressiin ja rutiinien muodostamisen haasteista. Toisaalta kerroit myös mitä olet kirjan luettuasi tehnyt muuttaaksesi lähtötilannetta parempaan suuntaan. Lukemani perusteella monet kirjan vinkit todella resonoivat sinulle. Yksi mihin itse tartuin, on muistiinpanojen kirjoittamisen tärkeys. Straniuksen nostaa muistiinpanojen kirjoittamisen tärkeyttä esiin kolmen askeleen mallissaan. Kuten mainitsit, parantaa muistiinkirjoittaminen pajatilanteissa läsnäoloa ja käsin kirjoitetut asiat jättävät vahvemmat muistijäljet. Ajattelun ja reflektoinnin kehittymisen kannalta pajavihon muistiinpanojen läpikäynti on ensiarvoisen tärkeää ollen sitä hyödyllisempää mitä paremmin muistiinpanoihin on alun perin panostanut.
    Lukiessa mieleeni nousi muutamassa muussakin kirjassa annetut neuvot rutiinien muodostamisesta ja asioiden aikatauluttamisesta. Aiemmissa töissäni käytin päivittäisiä, viikoittaisia, kuukausittaisia ja jopa vuosittaisia suunnitelmia, mutta en ole rutinoitunut hyödyntämään niitä henkilökohtaisessa elämässäni. Kuvauksesi työlistoista pistää kyllä harkitsemaan asiaa uudestaan varatakseni riittävästi aikaa tietyille asioille. En ole varma haluanko varsinaisesti enemmän aikaiseksi, mutta haluan raameja ja rajoja, jotka auttavat ylläpitämään selkeyttä.

    8.11.2022
Kommentoi