Tampere
30 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Oman henkilöbrändin luominen



Kirjoittanut: Helena Tahlo - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Oman henkilöbrändin luominen 

Nyky-yhteiskunnassa henkilöbrändeillä on suurempi merkitys kuin koskaan. Henkilöbrändäys ei ole pelkästään itsensä markkinointia, vaan kyse on maineen muokkaamisesta ja siitä millaisena ihmiset näkevät sinut. Maailmassa, jossa jokainen liikkeemme tallennetaan, tarkoitukselliset askeleet ovat välttämättömiä varmistuakseen, että olet oman henkilöbrändisi arkkitehti, etkä anna sattuman tai algoritmien ohjata sitä. 

Selkeiden tavoitteiden asettaminen 

Aloita matkasi määrittämällä tavoitteesi. Mitä haluat henkilöbrändisi saavuttavan? Olitpa sitten suunnittelemassa uran vaihtoa, hakeutumista uudelle toimialalle tai yrityksen perustamista, tee tavoitteesi konkreettisiksi. Kirjaa ne ylös ja luo kartta kohti selkeää lopputulosta. (Salazar 2023) 

Ammatillisen identiteetin määrittäminen 

Millaisena haluat tulla tunnetuksi ammatillisesti. Työnimikkeesi takana mieti työsi ydintä. Selvitä työsi mitä, miten ja miksi, jotta voit tehdä siitä konkreettisen ja muistettavan (Salazar 2023). 

Eroa joukosta. Tunne omat ainutlaatuiset taitosi ja asiantuntemuksesi (Salazar 2023). Mikä erottaa sinut alallasi? Laadi lista taidoistasi, tiedoistasi ja yllättävistä oivalluksistasi (Salazar 2023). Tavoitteenasi on muotoilla ammatillinen identiteetti, joka herättää kiinnostusta ja jättää kestävän vaikutuksen. 

Kohdeyleisön määrittäminen 

Henkilöbrändin voidaan ajatella koskevan niitä ihmisiä, joille haluat jakaa tietoa itsestäsi ja tarjota arvoa. Määritä kohdeyleisösi brändisi tavoitteiden näkökulmasta. (Salazar 2023)  

Selkeä missio 

Kaikki yllä mainittujen speksien yhdistämisellä luodaan missio. Tämä lyhyt lausunto tulisi tiivistää siihen, kuka olet, mitä teet, kenelle teet sen ja miksi teet (Salazar 2023).  

Käytäntöön vieminen 

Siirry käsitteellisestä toimintaan ja luo suunnitelma. Harkitse kahta avain ominaisuutta: henkilökohtaista verkkosivustoa ja strategista sosiaalisen median käyttöä (Salazar 2023). 

Valitse sosiaalisen median alustat tavoitteidesi ja yleisösi mieltymysten mukaisesti (Salazar 2023). Olitpa luova tyyppi, joka haluaa näkyvyyttä Instagramissa, tai yritysmaailman ammattilainen, joka viihtyy LinkedInissä, keskity olemaan selkeä ja nähtävissä. Jaa alan kannalta mielenkiintoisia sisältöjä, julkaise arvokkaita ideoita ja osallistu seuraamiesi ihmisten julkaisuihin tavalla, joka vahvistaa henkilöbrändiäsi ja samalla tarjoaa arvoa muille (Salazar 2023). 

Omaksu henkilöbrändin rakennusprosessi mahdollisuutena henkilökohtaiseen kasvuun. Se on mahdollisuutesi syventyä siihen, kuka todella olet ja kuka haluat olla. (Salazar 2023). Tämä selkeys antaa sinulle voimaa tehdä merkityksellinen vaikutus maailmassa. 

Lähteet: 

Salazar, M. 2023. 5 steps to building a personal brand you feel good about. Ted Talk. Katsottu 29.11.2023 

 

Kommentoi