Tampere
20 May, Monday
8° C

Proakatemian esseepankki

Oman elämänsä huippumyyjä



Kirjoittanut: Pyry Paaso - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Oivalta myyntityö - Asiakkaana organisaatio
Sirpa Hänti
Liisa Kairisto-Mertanen
Heidi Kock
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Oman elämänsä huippumyyjä

 

 

Minkälaisia tunteita sana myynti herättää? Varmasti vastauksia on yhtä paljon puolesta kuin vastaankin ja se yleisesti jakaa ihmisten mielipiteitä hyvin kahtia. Mutta miksi yhteen sanaan liittyy niin vahvoja mielikuvia? Ja mitä ne mielikuvat ovat?

 

Haluan nyt kuitenkin nostaa myyntiä hieman toisesta näkökulmasta, nimittäin minun ja sinun arjesta käsin. Mietitkö kenties, miten myynti muka liittyy minun ja sinun arkeesi. Minun ja sinun, jotka emme ole myynnin ammattilaisia. Ainakaan tavalla kuin myynninammattilainen tänä päivänä yleisesti ymmärretään. No annas, kun kerron. Maailmamme on koko ajan vain moninaisempi ja kompleksisempi. Ja tuossa maailmassa pärjätäksemme tarvitsemme myös suuremman ja laajemman osaamisen ja ymmärryksen. Tuossa maailmassa me joudumme jokainen joka päivä tilanteeseen, jossa olemme myymässä jotain jollekin.

Peilaan tätä kokemusta omasta kokemuksestani käsin. Olin pari vuotta takaperin isohkon yrityksen tuotantopäällikkönä. Minun vastuullani oli tuotannon pyörittäminen, johon kuului reilu parikymmentä alaista, alihankkijasuhteet, ostot, inventaariot ja rekrytoinnit. Tässä työssä aloittaessani olikin siis selvää, että myyntityötä tämä ei ole.

Ihan ensimmäisenä mieleeni nousee alaiset tai paremminkin tiimiläiset kuten itse tykkäsin jo tuolloin kutsua. Kaikilla meillä on huonompia päiviä matkan varrella. Ja esimiehenähän minun vastuullani on tuotannon maksimaalinen toimivuus. Ja näitä huonompia päiviä sinne työpaikalle useammalle samanaikaisesti sattuessa on oma taiteen lajinsa saada kelkka käännettyä nousujohteiseen suuntaan. Myyntihän on oman ajatuksen myymistä vuorovaikuttamalla toisen henkilön toiminnaksi. Vaikka tässä kyseisessä tapauksessa raha ei suoranaisesti vaihda omistajaa vaan enemmänkin yritys saa tuotteliaamman ja paremmin asiakkaita palvelevan työntekijän.

Tavarantoimittajista voisi alkuun tulla mieleen, että no tehän olette heidän asiakkaitansa ja he myyvät teille. Ja kyllä periaatteessa näin onkin, mutta ei siltikään. Kuvitellaan tilanne, jossa meillä on iso kansainvälinen tavarantoimittaja. Komponentit, joita he tuottavat meille ovat meidän toimintamme kannalta kriittisiä, mutta me olemme toimijana heidän mittapuullaan pieni. Miten saamme myytyä itsemme tuolle tavarantoimittajallemme siten, että he arvottavat meidät korkeammalle kuin ehkä euroina kuuluisi.

Rekrytoinnissa käytämme jotakin vuokravälitysfirmaa tai headhunter toimistoa. Miten saamme itsemme myytyä heille siten, että he tarjoavat parhaimmat kandidaattinsa juuri meille.

Tuotannossa ruuhka aikana on suuri haaste varmasti. Miten saan myytyä tiimiläisille ajatuksen siitä, että nyt pitäisi tehdä hieman ylitöitä. Millä kärjellä tämmöistä lähtisit itse myymään tiimillesi? Niin sanotaanko, että mikäli oma perse ei ole kiinni yrityksessä ei tuo ole todellakaan helpointa myyntiä.

Tuotannon edustajana pääsee tässä siis mukaan johtoryhmään. Ja johtoryhmässä kyllä kovasti kiinnostaa miten tuotannolla menee ja miten voisi mennä yhä entistäkin paremmin. Ja kyllä siinä ideoita esitellessä huomasi, että ideat on paketoitava hyvin ja niihin on uskottava ensin itse ennen kuin ne pystytään myymään edelleen johtoryhmälle.

 

 

Ja ennen tätä kaikkea jouduin tietenkin myymään itseni tuonne sisään, jotta edes sain koko paikan. Joten meidänkin arkemme täyttyy todella laajasti tiimin kanssa toimiessa myynnistä – miten saamme toinen toisistamme parhaan potentiaalin ja motivaation irti tai miten saamme myytyä omat ajatuksemme ja ideamme tiimillemme.

Kommentoi