Tampere
17 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Ohjelma-avustajana Hevoset-messuilla



Kirjoittanut: Jenni Rupponen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Sain viime viikolla soiton ystävältäni, joka toimii tuottajana Tampereen Messuilla. Viikonlopun Hevoset-messuille kaivattiin viime hetken apukäsiä. Olemme ystäväni kanssa tehneet yhdessä töitä muutamissa tapahtumissa, joten hän kysyi minua ohjelmalavalle avustajaksi houstamaan viikonlopun puhujia. Tarkistin aikatauluni, tein vähän laskelmia ja lupauduin molemmiksi päiviksi tekemään noin 7 tunnin päivät. Kivaa!

Oli raikas tuulahdus toimia pitkästä aikaa tapahtumassa, joka on itsellekin jollain tapaa tärkeä. Työ itsessään oli minulle aika helppoa ja leppoista. Otin puhujia vastaan yhdessä lavan teknikon kanssa, katsottiin heille mikit ja rekvisiitat kuntoon ja pidettiin huolta aikataulusta.

Toimiessani ohjelma-avustajana pysähdyin messuilla ensimmäistä kertaa oikeasti kuuntelemaan puheenvuoroja. Tavallisesti Hevoset-messuilla minut on löytänyt areenan katsomosta estekisojen aikaan ja kiertelemästä kojuja. Puheenvuorot olivat pääsääntöisesti todella mielenkiintoisia ja toivat runsaasti oppia. Nyt ensimmäistä kertaa toki pystyin kuuntelemaan näitä puheenvuoroja myös bisneksen ja tiimin rakentamisen näkökulmasta.

Mieleeni jäi esimerkiksi Hopoti-järjestelmän esittely. Tämä oli toki selkeästi myyntipuhe, mutta jotkin asiat resonoivat myös oman yrittäjyyden kehittämisen näkökulmasta. Hopoti on toiminnanohjausjärjestelmä, joka on käytössä kansainvälisesti. Se eroaa muista vastaavista monipuolisuudellaan, helppokäyttöisyydellään ja edullisuudellaan. Nämä myyntipointit eivät kuitenkaan olleet syy siihen, mikä sai minut kiinnostumaan, vaan esityksestä välittyvä asiakaslähtöisyys, innovatiivisuus ja yrityskulttuuri.

Eniten mieleen Hopotista jäivät arvoista ja ajatuksista pyrkimys maailmaan parhaaseen asiakaspalveluun. Hopotin arvoihin kuuluu, että Hopoti on tallin paras työntekijä. Lisäksi Hopoti haluaa tehdä ratsastuksesta helposti lähestyttävää ja ottaa huomioon hevosten hyvinvoinnin ja vastuullisuuden. Nämä saavat itseniksin haluamaan toimia samalla tavalla, mahdollisimman asiakaslähtöisesti ja parempaa maailmaa taakseni jättäen.

Tämän kaiken kanssa ristiriidassa oli kuitenkin esityksen kuuntelijoiden määrä, joita oli molempina päivinä vain muutama, kun taas toiset esitykset keräsivät kymmeniä, jopa yli sata katsojaa. Hopotin esitys oli nimetty ”Hopoti – jo yli 75 000 käyttäjää, mistä menestys johtuu?” Tämä sai minut puntaroimaan, onko menestys oikeasti todellista, oliko esitys nimetty väärin messujen kohdeyleisölle vai eikö messuasiakkaita vain kiinnosta tämän tyylinen ohjelma ja myyntipuheet. Toki myynnillisiä esityksiä oli muitakin, mutta ne olivat ehkä enemmän verhottu hevosten ruokinnan ja hyvinvoinnin taakse. Yhtä kaikki, Hopotin esityksen seuraaminen antoi minulle pohdittavaa innovatiivisesta ajattelusta.

Lisäksi messuilla pääsin kuuntelemaan mm. olympialaisiin tähtäävän kouluratsastajan Anna von Wendtin ja hänen henkisen valmentajansa Ann-Mari Nordenswanin välistä puheenvuoroa sekä Pekka Hyysalon tarinan miehen itsensä kertomana. Pääsin seuraamaan myös kevyempää viihdyttävää ohjelmaa esimerkiksi koirien muotinäytöksen sekä Katja Ståhlin ja Teemu Ahteen hauskuuttavan popcastin muodossa.

Kaiken kaikkiaan Hevoset-messujen Bäkkäri-lavan ohjelma oli antoisaa. Taidanpa myös jatkossa messuille lähtiessäni tarkastaa puhujaohjelmiston ja käydä seuraamassa päivän polttavat puheenaiheet.

Kommentoi