Tampere
04 May, Saturday
9° C

Proakatemian esseepankki

Näkyvyyttä uudelle liiketoiminnalle



Kirjoittanut: Milla Mikkonen - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Olet järjestämässä tapahtumaa, perustamassa myymälää, ravintolaa tai vaikka pyörähuoltamoa. Miten saat ihmiset tulemaan paikalle? Sosiaalinen media on nykypäivänä iso osa yhteiskuntaa, ja sen voimaan luotetaan, usein jopa liikaa. Voimme kuitenkin, miettiä, että yleensä sosiaalisen median voimaan ei voi itsessään luottaa. Tämä todettiin myös tv-ohjelmassa Diili, kun kilpailijat olivat luottaneet pääosin sosiaalisen mediaan ja loppujen lopuksi heidän järjestämiin tapahtumiin, ei tullutkaan juuri ketään paikalle (Diili: Suuren urheilujuhlan tunnelmaa, 2024). Onkin mietittävä, miten asiakkaita saadaan sitoutettua tulemaan paikalle, ja millä keinoin ihmiset eivät vain katso postauksia sosiaalisessa mediassa, vaan tekevät päätöksen tulla oikeasti luoksesi. 

 

Ihmisten sitouttaminen 

Sosiaalinen media on muuttanut paljon maailmaa. Nykypäivänä mainostus tapahtuukin suurelta osin sosiaalisen median kautta. Kuitenkaan se ei myöskään sido ihmisiä samalla tavalla kuin aidot kohtaamiset. Ohimennen vilkaistut somepostaukset eivät välttämättä saa tarttumaan tilaisuuksiin, elleivät ne ole tarpeeksi mielenkiintoisia tai ajatuksia herättäviä. Mitä muita keinoja, kuin pelkkä sosiaalinen media on uuden toiminnan markkinoimiseen?   

 

Flaijerit 

Yksi vaihtoehto on mennä kohtaamaan ihmisiä ja jakamaan esimerkiksi flaijereita. Flaijerit eivät voi sisältää vain informaatiota, vaan niissä pitää olla jotain miksi ihmiset haluavat ne säilyttää. Flaijerin olisi esimerkiksi hyvä sisällyttää jokin tarjous, jonka takia mahdolliset asiakkaat säilyttävät ne. Lisäksi on eroa sillä, jaatko flaijereita kasvotusten ihmisille vai sujautatko niitä postilaatikoihin. Kohtaamisen yhteydessä voit vaikuttaa omalla olemuksellasi ja sanoillasi myös siihen, että saat mahdolliset asiakkaat kiinnostumaan ja innostumaan tulemaan paikalle.  

Kohdeyleisön valinta on myös merkittävää. Jos esimerkiksi suunnittelet opiskelijatapahtumaa, tuskin kannattaa lähteä jakamaan tapahtuman flaijereita lapsiperhealueelle. On siis mietittävä, kenelle mainonta kohdennetaan, ja miten itse flaijerista saadaan kiinnostava juuri haluamallesi kohdeyleisölle.  

 

Suositteleminen 

Oletko huomannut, että jos ystäväsi tai perheenjäsenesi suosittelee jotain palvelua tai tuotetta, yleensä luotat nopeasti hänen sanaansa. Nielisen Kuluttajapaneelin tutkimuksessa on ilmennyt, että yli 80 % kuluttajista luottaa tuote- ja palvelusuosituksiin, jonka on tehnyt joku läheinen (Asikainen 2019). Eli kannattaa ensimmäiseksi aloittaa pyytämällä omia tuttaviasi suosittelemaan tuotetta tai palvelua eteenpäin. Lisäksi esimerkiksi somejulkaisuihin voi lisätä kehotukseen, että saa jakaa eteenpäin, jolloin se ohjaa ihmisiä jakamaan ilmoitusta myös omiin someihin. Lisäksi tärkeintä heti alussa on hyvä palvelu asiakkaille. Vaikka asiakkaita ei aluksi olisikaan paljoa, on yhä merkittävämpää saada heille tärkeä ja tyytyväinen olo palvelun jälkeen. Tyytyväiset asiakkaat jakavatkin mieluusti suosituksia eteenpäin.  

 

Vaikuttajamarkkinointi 

Suosittelua siinä missä muukin on vaikuttajamarkkinointi. Olet varmaan varsinkin nykypäivänä saanut erilaisia tuotesuositteluita Tiktok-vaikuttajilta. Sosiaalinen media on täynnä eri vaikuttajien tekemiä videoita ja kuvia, joissa he mainostavat eri tuotteita. Yleensä lempi vaikuttajan sanaan luotetaan herkemmin, jonka seurauksena päädytään ostamaan hänen markkinoima tuote. 

Vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää, että yrityksesi brändi ja arvot kohtaavat vaikuttajan kanssa (Otava n.d). Lisäksi kannattaa miettiä tarkkaan, että kohdeyleisö on oikea. Jokaisella vaikuttajalla on tietynlainen seuraajaryhmä. Jos esimerkiksi markkinoit lastentapahtumaa, kannattaa valita vaikuttaja, jonka seuraajakunnassa on paljon lapsiperheitä tai nuorempia lapsia. Näin tavoitat oikean kohderyhmän. Lastentapahtumaa ei esimerkiksi kannattaisi lähteä markkinoimaan liikunta-alan vaikuttajalle, jonka seuraajakuntaa on nuoret aikuiset, jotka ovat kiinnostuneita kuntosalilla käymisestä.  

Lisäksi on tärkeää huomioida mitä vaikuttajamarkkinoinnilla haetaan. On hyvä sopia etukäteen mitä vaikuttajalta toivotaan. Halutaanko häneltä esimerkiksi tuotetestauksesta tai esittelyä, jostain paikasta, jotta saadaan näkyvyyttä. On myös tärkeää, että erilaisia kaupallisia yhteistöitä ei peitellä, koska moni seuraaja näkee sen kielteisenä ja se tuo huonoa näkyvyyttä brändille (Otava n.d). 

 

Kilpailut ja arvonnat 

Oletko osallistunut ikinä somekilpailuun tai arvontaan? Sosiaalisessa mediassa on paljon erilaisia kilpailuita, joissa pyydetään esimerkiksi kommentoimaan kaveri kenen kanssa palkinnon haluaisi jakaa. Lisäksi ohjataan seuraamaan tiliä ja tykkäämään julkaisusta. Näin moni yritys on saanut näkyvyyttä. Jos kilpailussa tai arvonnassa on houkutteleva palkinto, on helpompi saada mukaan enemmän ihmisiä.  

Joskus arvonnat eivät ole kuitenkaan kannattavia, jos arvonnan palkintona ei ole, joku toimintaasi liittyvä palkinto. Jos esimerkiksi arvot leffalippuja jäätelökioskisi tilillä, voi se helposti ohjata sivuillesi ihmisiä, jotka eivät olekaan kiinnostuneita tuotteestasi ja saat valetykkääjiä tilillesi, joiden pienempi sitoutuneisuus vaikuttaa julkaisujesi näkyvyyteen. Ne eivät ole pitkäaikaisia seuraajia, ja eivät loppujen lopuksi edistä liiketoimintaasi. Arvontoja tehdessä kannattaakin arpoa jokin tuote, joka on yhteydessä toimintaasi, kuten tässä tilanteessa esimerkiksi lahjakortti jäätelökioskillesi. (Virtanen 2020, 58.) 

 

Vetonaula 

Jos järjestät avajaiset, kannattaa siellä olla jokin vetonaula. Tietenkin jos budjettia on, niin voi järjestää vaikka mitä, palvelun tai tuotteen ympärille, mutta jokin pienikin vetonaula riittää. Jokin sellainen minkä takia ihmiset vaivaantuvat lähtemään kotoaan. Olemme projektitiimillä perustamassa jäätelökioskia. Haluamme järjestää kioskille avajaispäiväksi jonkin ohjelmanumeron, mikä herättää ihmisten huomion. Lisäksi kioskillemme on tulossa vetonaula tuote koko kesän ajaksi. Olemme kehittäneet jäätelö sandwichin, jonka tarkoituksena on saada ihmiset valitsemaan juuri meidän kioskimme. Pyrimme kohdentamaan markkinointia tämän tuotteen ympärille ja saamaan ihmiset kiinnostumaan kioskistamme tällaisen harvinaisemman tuotteen takia. Käytämme jäätelö sandwichiä vetonaulanamme. 

 

 

Markkinointi sosiaalisessa mediassa 

Vaikka olen puhunut siitä, että pelkkä sosiaalinen media ei yleensä auta sitomaan asiakkaita, ei silti sosiaalista mediaa pidä unohtaa. Se on suuressa osassa nykypäivän markkinointia ja varsinkin Tiktokista lähtee nykypäivänä liikkeelle käsittämätön määrä erilaisia trendejä. Kuitenkin silläkin on väliä, miten markkinoit ja missä markkinoit sosiaalisessa mediassa. 

On tärkeää saada aikaan reaktioita seuraajissasi, ja sitä voi toteuttaa lisäämällä esimerkiksi kysymyksiä sosiaalisen median stooreihin (Virtanen 2020, 53). Näin seuraajat pääsevät aktivoitumaan ja kokevat pääsevänsä osaksi myös toimintaasi. Julkaisujen kannattaa herättää, edes jotain ajatuksia ja tunteita, jotta ihmiset pysähtyvät niihin edes hetkeksi ja muistavat ne vielä myöhemmin. Lisäksi liittyen aiempaan, on tärkeää muodostaa siteitä asiakkaisiin. Ole aktiivinen sosiaalisen median kanavissa myös niiden luomisen jälkeen. Vastaamalla esimerkiksi kommentteihin asiakas kokee tulleensa huomioiduksi ja hän sitoutuu paremmin (Virtanen 2020, 55). 

Varsinkin aloitteleviin yrityksiin voi kohdistua alkuun epäilyksiä. Heillä ei ole vielä paljoa suosittelijoita tai heistä ei ole asiakkaiden antamaa palautetta näkyvillä missään. Jotta saat mahdolliset asiakkaat luottamaan palveluusi, kannatta esitellä työtapoja kulissien takaa. Asiakkaat näkevät silloin mistä maksavat ja voit näyttää heille, miten laadukkaasti teette työtänne (Asikainen 2019). Ottamalla heidät mukaan työpäivääsi luot tuttavallista sidettä asiakkaisiin. 

Jokaisessa sosiaalisen median kanavassa odottaa hieman erilainen yleisö, joten kannattaakin selvittää, että millä kanavalla on eniten sellaisia käyttäjiä, joita voisi kiinnostaa tekemäsi toiminta tai tuote.  

 

Facebook 

Vuoden 2023 tilastojen mukaan Facebookilla on YouTuben jälkeen eniten suomalaisia seuraajia (Iivonen 2023). Tämä kertoo siitä, että käyttäjiä on paljon, joten Facebookissa on mahdollista tavoittaa suuria yleisömääriä. Kuitenkin Facebookin käyttäjäkunnan ikärakenne on muutoksessa, kun sen keski-ikä kasvaa. Markkinointipotentiaaliin kuuluu nykyään kolmikymppiset ja sitä vanhemmat (Virtanen 2020, 15). Näin ollen voi päätellä, että Facebook ei ole paras kohdeyleisö nuorille, vaan vanhemmalle ihmisryhmälle. Kannattaa siis miettiä mikä on tuotteen tai palvelusi kohderyhmä, ja katsoa onko Facebook paras paikka tehdä markkinointia.
 

Facebookin ryhmät on hyvä keino löytää kohdennettuja asiakkaita (Virtanen 2020, 19). Facebookissa on paljon erilaisia ryhmiä, joihin on liittyneet aiheesta kiinnostuneet henkilöt. Ryhmät voivat koskea jotain tiettyä aluetta, kuten Tammelaa tai esimerkiksi jotain samaa kiinnostuksen kohdetta, kuten jalkapalloa. Etsimällä ryhmiä, jotka ovat valmiiksi kiinnostuneet tarjoamastasi palvelusta tai tuotteesta, saat mahdollisesti kerättyä lisätietoa tuotetta tai palvelua varten. Joihinkin ryhmiin voit myös lisätä julkaisuja ja voit mahdollisesti mainostaa esimerkiksi omaa kahvilaa. Kuitenkin muista ottaa huomioon, että joidenkin ryhmien säännöissä on kielletty mainostaminen (Virtanen 2020, 19). Säännön rikkominen voi tuoda huonoa mainetta brändillesi.  

 

Instagram 

Vain hitusen Facebookia perässä listauksessa Suomen käytetyimmistä kanavista, tulee Instagram. Instagram on ollut myös pitkään suosittu sosiaalisen median kanava, ja siellä käyttäjäien ikäjakauma on hieman nuorempi kuin Facebookissa (Iivonen 2023). Eli jos haluat sisällölläsi tavoittaa enemmän nuorempaa yleisöä kannattaa valita kanavaksi Instagram Facebookin tilalta.  

 

Tiktok 

Tiktok on yhä kasvava kanava, ja vaikka sillä onkin Suomessa jopa miljoona vähemmän käyttäjää kuin Facebookilla, on Tiktokilla omat vahvuutensa. Tiktokin käyttöaika on kaikista suurin maailmalla, ja se on melkein kaksinkertainen Instagramin käyttöaikaan verrattuna. Ihmiset viettävät Tiktokissa enemmän aikaa, ja samalla kuluttavat enemmän sisältöä. Tiktokissa myös sitoutumisprosentti on ylivoimainen muihin. (Iivonen 2023.) 

Vaikkei Tiktok olekaan suurin kanava, on siellä paljon ihmisiä ja moni heistä selaakin Tiktokkia pitkiä aikoja, joten heille tulee vastaan paljon eri sisältöä. Lisäksi Tiktokin algoritmi suosittelee sinulle samanlaisia videoita mistä olet tykännyt aiemmin, joten tekemäsi sisältö näkyy hyvin suurella todennäköisyydellä sellaisten ihmisten for you sivulla, ketkä ovat kohderyhmääsi. Nykypäivänä Tiktok on luonut paljon monia trendejä, ja esimerkiksi moni uusi artisti on saanut näkyvyyttä kappaleilleen Tiktokin avulla.  

Tiktokin käyttäjäkunta on myös kohtuullisen nuorta. Tilastojen mukaan Tiktokin ikäluokka jakautuu 10–30 vuotiaisiin (Iivonen 2023). Tämä kertoo siitä, että Tiktokissa on todella nuorta käyttäjäkuntaa. Eli jos tuotteesi tai palvelusi on kohdennettu todella nuorille ja esimerkiksi teineille, voi Tiktok olla paras paikka markkinoida.  

 

Linkedin 

LinkedIniä pidetään työmaailman Facebookkina (Virtanen 2020, 34). Sen käyttäjämäärä on kasvanut suuresti ja sillä onkin Suomessa 1,7 miljoonaa käyttäjää (Iivonen 2023). LinkedIn eroaa monesta muusta sosiaalisesta mediasta. Siellä henkilöt jakavat enemmän omia kokemuksiaan ja taitojaan, sekä LinkedInissä on paljon eri yrityksissä toimivia henkilöitä. LinkedIniä käytetään paljon työnhakuprosesseissa ja henkilöt rakentavakin yleensä LinkedIniin omaa cv:tään. Linkedinissä kannattaa markkinoida, kun halutaan käydä asiantuntevaa keskustelua aiheesta (Virtanen 2020, 34). 

 

Youtube 

Youtube on kanava, jossa on Suomessa kaikista eniten käyttäjiä, melkein tuplasti enemmän kuin Facebookilla. Se on myös Tiktokin jälkeen suurin siinä, miten paljon siellä vietetään aikaa (Iivonen 2023). Youtubella voi tavoittaa todella suuria katsojamääriä, mutta siellä uuden yrityksen markkinointi on haastavampaa. Youtube toimii pääosin siellä tehdyillä videoilla, ja harvalla uudella yrittäjällä on aikaa ja taitoa tuottaa laadukkaita videoita markkinoinnin tueksi. Youtubea voi hyödyntää esimerkiksi käyttämällä siellä vaikuttajamarkkinointia. 

 

Google My Business – profiili 

Tämä ei ole ehkä tavallinen markkinoinnin kanava, mutta kannattava uudelle liiketoiminnalle. Google My Business – profiilin kautta saat yrityksesi näkymään Google Mapsissa, hakutulosten sivussa tietopalkkina ja ne näyttävät myös saamasi arvostelut. (Asikainen 2019.). Hyvien arvostelujen myötä saat myös parempaa näkyvyyttä ja suosituksia yrityksellesi.  

 

Keskity olennaiseen 

Vaikka yritysideasi oli kuinka hieno, ei sillä ole niin suurta merkitystä, ellei se saa näkyvyyttä. Tuo tuotetta tai palveluasi rohkeasti esille ja panosta niiden markkinointiin. Panosta erityisesti oikean kohderyhmän löytämiseen ja todellisiin seuraajiin sosiaalisessa mediassa. Se, että tililläsi on paljon seuraajia ja tykkäyksiä, ei välttämättä merkitse mitään, jos he eivät ole sitoutuneita toimintasi seuraamiseen ja palvelusi käyttämiseen. Huolehdi, että brändisi tulee esille niin kuin sen haluat muille julkisesti näkyvän ja ole huolellinen palvellessasi asiakkaitasi. Tyytyväiset asiakkaat ovat paras tapa markkinoida.   

 

 

 

 

 

Lähteet: 

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsinki: Kauppakamari.  

 

Asikainen, O. 2019. 6 vinkkiä pienyrityksen markkinointiin. Helpotkotisivut.fi 17.5.2019. Päivitetty 6.7.2022. Viitattu 22.4.2024. https://www.helpotkotisivut.fi/blogi/6-vinkkia-yrityksen-markkinointiin/ 

 

Asikainen, O. 2019. 6 markkinoinnin keinoa, joilla voit kasvattaa myyntiäsi. Helpotkotisivut.fi 10.1.2019. Päivitetty 6.7.2022. Viitattu 22.4.2024. https://www.helpotkotisivut.fi/blogi/6-markkinoinnin-keinoa-joilla-voit-kasvattaa-myyntiasi/ 

 

Diili: Suuren urheilujuhlan tunnelmaa. 2024. Tuottaja Christopher Hokkanen. Nelonen media 11.3.2024. Ruutu. Viitattu 22.4.2024. https://www.ruutu.fi/video/4504228 

 

Iivonen, K. 2023. Sosiaalisen median tilastot 2023. Markkinointimaestro 11.4.2023. Viitattu 22.4.2024. https://www.markkinointimaestro.fi/sosiaalisen-median-tilastot 

 

Otava media. n.d. Vaikuttajamarkkinointi. Otava media n.d. Viitattu 22.4.2024. https://yrityksille.otavamedia.fi/mainostajan-ratkaisut/vaikuttajamarkkinointi/  

 

Kommentoi