Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipsykologia -Näin meille myydään



Kirjoittanut: Aake Kuoppala - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myyntipsykologia - Näin meille myydään
Petri Parvinen
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Myyntipsykologia on erittäin monimutkainen ja kiehtova tieteenalajoka tutkii ihmisen käyttäytymistäpäätöksentekoa ja tunnetiloja myyntitilanteissaSen tavoitteena on ymmärtäämiten voimme vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin ja saada heidät ostamaan tuotteitamme tai palveluitammeMyyntipsykologian syvällinen ymmärtäminen on olennainen taito menestyvälle myyjälleja se tarjoaa arvokasta tietoa myös markkinoinnin ammattilaisille ja liiketoiminnan johtajilleMyynti aiheena on itselleni hyvinkin tuttumutta myyntipsykologiaan en ole aiemmin erityisemmin perehtynytTässä esseessä käyn läpi ajatuksiani sekä tietoa aiheeseen liittyen lukemani kirjan pohjaltaLukemani kirja on Petri Parvisen kirjoittama ja kantaa nimeä Myyntipsykologia -Näin meille myydään”.

Petri Parvinen on Suomen ensimmäinen myynnin professori ja hän käsittelee kirjassaan aihetta paljolti sen historian ja yleisesti psykologian kauttaHänen mukaansa myyntityö on historian aikana muuttunut paljon ja sen lisäksi jatkuvasti kiristyvä kilpailu on luonut myyjille paineen käyttää yhä enemmän ja enemmän psykologisia keinoja myynnin tukenaPsykologisia keinoja hyväksi käyttämällä ihmistä on melko helppo harhauttaa aluksi kuuntelemaansitten ihastumaan tuotteeseen ja lopuksi ostamaan asioitaSe toki vaatii senettä välillä pitää osata vähän jopa hävyttömästikin vetää oikeista naruistaToki rehellinen täytyy ollaAsioita voi saada kuulostamaan hyvältämutta valehdella faktoista ei saaTähän väliin on toki todettavaettä tuote on edelleenkin kaiken A ja OHuonoon tuotteeseen et saa asiakasta ihastumaanvaikka olisit kuinka taitava psykologisessa myynnissäKirjassa useasti nostetun Roberto Cialdinin mukaan on olemassa kuusi vaikuttamistaktiikkaajoita voidaan hyödyntää myynnissävastavuoroisuusjatkuvuussosiaalinen validointiauktoriteettimieltymys ja rajallisuusSeuraavaksi käyn niitä hieman tarkemmin läpi.
Vastavuoroisuus:  
Vastavuoroisuus on sitäettä koet saavasi palveluksenolet nskiitollisuuden velassaTämä on markkinoinnin ja myynnin yksiä parhaita tekniikoitaKun myyjä antaa sinulle vaikka tuotepaketin testaukseen ilmaiseksikoet automaattisesti tietynlaista kiitollisuuden velkaa antaa jotain takaisinTai jos myyjä tekee osan tuotteesta tai palvelusta ennen kaupan tekoa ilmaiseksiTätä hyödyntämällä myyjän on helppo tarjota maksullisia palveluitajoihin asiakas usein narahtaa jo pelkästään kiitollisuuden velan kuittaamiseksiOlen tämän huomannut toimivan suomalaiselle mentaliteetille hyvin.
 Jatkuvuus:  
Kuten monet sanovat80liikevaihdosta kannattaisi tulla vanhoilta asiakkailta ja 20uusilta asiakkailtaTämä tarkoittaa vakaiden asiakassuhteiden vaalimistaAsiakassuhteet ovat vähänkuin ystävyyssuhteetkinne vaativat jatkuvaa huolenpitoaesimerkillisesti tehtävää työtä sekä aktiivista vuorovaikutustaOn huomattavasti helpompi lähteä myymään jatkoakun ensimmäinen tilaus on mennyt mallikkaasti ja asiakkaalla on siitä positiivinen kuvaTällöin on kasvatettu erittäin tärkeä luottamussuhde palvelun ostajan ja palvelun tarjoajan välilleAsiakkaalle on huomattavasti matalampi kynnys ostaa sinulta uudelleen tuotteita tai palveluitakoska kokee sen riskittömämpänäNimittäin oletuksena on uusien kauppojen onnistuvan yhtä hyvin kuin aiempienkinMuista tärkeä asiaettet koskaan töitä tehdessäsi tuota asiakkaalle pettymystä huonosti hoidetulla asiakaspalvelulla tai huono laatuisella tuotteella.
 Sosiaalinen validointi:  
Sosiaalinen validointi on asiakkaalle muiden käyttäjien kokemusten kertomistaNäissä tilanteissa monesti myyjät liioittelevat asioitasaaden siten kuulostamaan asiat paremmilta kuin ne ovatTämä toimii monesti siitä syystäettä Ihminen on laumaeläin ja tekee luonnostaan samoja päätöksiä kuin aiemmatMikäli muut suosittelevat tai ostavat tuotteitamiksi hänkin ei ostaisi?
Sosiaalista validointia hyödynnetään nykyään paljon verkkokaupoissaKaupoissa on usein tuotetta katsoessa nähtävissämitä muut saman tuotteen ostaneet henkilöt ovat ostaneet lisäksiSamoin myydyimpien tuotteiden lista löytyy hyvin monesta verkkokaupastaVerkkokaupassa voi olla myöskin tällainen maininta90tästä tuoteryhmästä kiinnostuneista valitsi tämän tuotteen.  Laumaeläimet haluavat kuulua joukkoon ja valitsevat tuotteetjotka tietävät muidenkin valinneen.
Referenssit myynnissä ovat tulleet yhä tärkeämmäksi osaksi asiakkaan ostopäätöstäEnää ei riitä seettä tietää jonkun ostaneen tuotteen tai seettä myyjä kertookuinka ylivoimainen se onAsiakas haluaa kuulla autenttisia kokemuksia tuotteesta tai palvelusta oikeilta asiakkailta kokonaisuuden toimivuudestaNykyään myynnissä käytetäänkin hyväksi  asiakkaista kuvattuja referenssivideoita tai heidän asiakaskertomuksestaan kirjoitettua tekstejäNäissäkin on suuria eroja sensuurin suhteenmutta onneksi useimmat liian ylistävät tarinat on erittäin helppo huomataOn todettavaettä harvoin kuitenkaan missään projektissa kaikki osa-alueet onnistuvat täydellisestiToisaalta asiakas ei myöskään useimmiten odota kaiken onnistuvan täydellisestise kun ei ole luonnollistaAsiakas haluaa kuullamiten ongelmat selätettiin ja päästiin aikataulussa toivottuun lopputulokseenAsiakasta ei kiinnosta supersankaruusvaan inhimillinen arjen sankaritarina.
Auktoriteetti:  
Ihmiset usein kuuntelevat auktoriteettejaOlipa kyseessä sitten poliisipäättäjätvalmentaja tai asiantuntijaKun näyttäydyt asiakkaalle asiantuntevana ja sitä kautta luotettavaltateet siten itsestäsi tilanteen herraneli autoritäärisenasiakas vakuuttuu ja asiakas ostaa sinulta tuotteen varmemminAutoritääriseksi tulemiseen vaikuttaa ihmisen ajatukset ja stereotypiatEsimerkiksi hän voi kyllä olla vakuuttavakoska osaa luvut tai hänellä on nimikkeenä esimerkiksi myyntipäällikkö eikä perinteinen myyjähänellä on huoliteltu ja siisti olemushänestä paistaa menestyminenUskokaa tai älkää asiakas ei siitä huolimatta välttämättä pidä myyjää autorittärisenäSanoisinettä kyse on myöskin osittain jonkinlaisen yhteyden rakentamisestaPohjautuen omaan kokemukseeni on todettavaettä myöskin ikä vaikuttaa siihenmiten autoritäärisenä asiakkaat sinua pitääItselleni on ollut aika-ajoin erittäinkin vaikea saada vaikkapa 55 vuotiasta asiakasta vakuuttumaan myymästäni palvelusta ollessani itse 20-vuotiasTämäkin onnistuukun osoitat tietotaitosi ja todistat itsesi luottamuksen arvoiseksiTärkeää myyntitilanteessa on näyttää siltäettä hallitsee tilanteen vaikka olisi pahakin tilanne.
Mieltymys:  
Ihminen usein mieltyy tai kangistuu opittuihin kaavoihineli hänen toiminnastaan tulee säännönmukaistaSäännönmukaisuudessa taas on kyse ostamisen rutinoitumisestaKäydään melkein aina samassa kaupassaajetaan vaikkapa samalla automerkilläkäytetään jopa vaikka aina saman merkin vaatteitaMyyjät käyttävätkin monesti näiden asiakkaiden kanssa sanaa ”taas” heti kun kauppoja on takana vaikka vain kaksiMyyjä tekee tilanteen sekä asioimisen hyvin tuttavalliseksi ja siten helpoksitällä tavoin hän yrittää saada asiakkaasta vakioasiakkaan.
 Rajallisuus: 
Ihminen useasti haluaa ostaa jotainmitä kellään muulla ei vielä ole tai esimerkiksi jos jostain tuotteesta on tullut uusi malliversioIhmisen näin käyttäytyminen johtuu usein siitäettä hän haluaa tuntea itsensä näin erityiseksiHän haluaa kehuskellakuinka hänellä on jotain ainutlaatuistaTässäkin on toki alueellisia eroja maakuntien välilläJuuri tähän tarpeeseen onkin tästä syystä helppo tarttua ja alkaa myydä nsrajallisuuttaKuten useasti muun muassa Maskun mainoksista löytyy ”rajoitettu 200kpl erä”, myös muissakin tavarataloissa on hoksattu ihmistä houkuttelevan pienempien erien rajallisuus.  Samalla tavalla vaatebrändit tekevät droppejajotka myydään hetkessä loppuunTällä pyritään luomaan kiireen tunnetta ihmisten ostokäyttäytymiseenToisaalta toisena syynä on ihmisten ajatus siitäettä jos en heti osta tuotettaen voi sitä koskaan enää saadaEli siis asiakkaalle luodaan ainutlaatuinen tilaisuusjosta ei ole varaa kieltäytyä.
 
Myyntikammo
Myyntikammosta on kirjassa oma lukunsaeikä syyttäJopa 40myyjistä kärsii myyntikammosta jossain vaiheessa uraansaMyyntikammo liittyy useimmiten uusien asiakkaiden kontaktoimiseen sekä kauppojen loppuun viemiseeneli klousaamiseenProakatemialla järjestetään vuosittain parin kolmen päivän mittainen myyntikilpailunimeltään myyntipäivätJuuri kyseisten myyntipäivien aikana huomasin myös paljon myyntikammoa tiimissämmeMyyntikammo näkyy esimerkiksi tiimissämme sitenettä asiakkaille ei uskalleta soittaa esimerkiksi asiakkaan torjumisen pelko mielessäMyyntikammoa voi helpottaa jo itsessään seettä tunnistaa missä tilanteissa sitä itsellä esiintyy ja opettelee sulkemaan pois nämä negatiiviset ajatuksetHuono itseluottamus myös lisää myyntikammoa.
Olen aikoinaan itse huomannutkuinka nopeasti myyntikammon voi saadaNormaalisti kun pieniä onnistumisia tulee jatkuvastiitseluottamus säilyySitten taaskun tulee ajanjaksojakun ei meinaa kauppa käydämyynnin aloittamisesta tulee huomattavasti vaikeampaaTämä oli varmastikkin merkittävä syyjoka johti siihenettei Tampere Business Festivalin lippujen sekä kumppanuuksien myynnissä päästy tavoitteisiinNiin kuin ei myöskään myyntipäivilläMoni tiimiläisistämme näkemykseni mukaan koko asiakkaille soittamisen niin vastenmielisinäettei työ ollut sujuvaavaan pikemminkin pakkopullaaLisäksi asiakkaan on todella helppo kuulla puhelussa myyjästä senettä haluaako hän soittaa sitä puhelua vai ei.
Pohdinta
Myyntipsykologian soveltaminen vaatii syvää ymmärrystä ihmismielen toiminnastaMyyjän tuleekin siis olla tietoinen siitämiten erilaiset tekijätkuten tunteet ja sosiaalinen ympäristö vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen sekä päätöksentekoonOn tärkeää huomataettä myyntipsykologiaa voidaan soveltaa eettisesti ja epäeettisestija siksi eettiset periaatteet ja vastuullinen myynti ovat olennainen osa tätä alaaKuten aiemmin mainittua rehellisyys ja moraali ylipäätään pitää ehdottomasti myöskin pysyä myynnissä.
Lopuksi on todettavaettä myyntipsykologia on jatkuvasti kehittyvä alaja sen ymmärtäminen ja soveltaminen ovat olennaista nykypäivän muuttuvalla yrityskentälläSe tarjoaa tuloksellisesti erittäin hyviä työkaluja ja tietoa siitämiten voimme vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiinkuitenkin asiakaslähtöisyyttä samalla korostaenOn tärkeää muistaaettä myynnissä pitkäaikainen menestys pohjautuu luottamukseen ja sitä kautta kestäviin asiakassuhteisiin ja asiakastyytyväisyyteenja myyntipsykologian avulla voimme rakentaa asiakassuhteita vahvemmiksi ja kestävämmiksi.

 

Kommentoi