Tampere
04 May, Saturday
9° C

Proakatemian esseepankki

Muutamia linkkejä guerilla markkinointikampanjoista



Kirjoittanut: Jesse Järvensivu - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sissimarkkinointi
Jari Parantainen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Lähdetään aluksi liikkeelle siitä, että mikä ihme edes on tuo sanahirviö ja mitä sillä tarkoitetaan. Guerilla markkinoinnissa kyse on siis epätyypillisestä markkinoinnista, jossa käytetään erinäisiä markkinoinnin keinoja, jotka pienin investoinnein tuottaa suuria lopputuloksia. Sissimarkkinoinnissa on siis kyse siitä, että hankitaan jollekin lisää julkisuutta/tunnettavuutta keinoja kaihtamatta. Tämän kaltainen markkinointi nousee usein puhutuksi aiheeksi sosiaalisessa mediassa ja jopa uutisissa. Se saattaa nostaa tunteita ja jossain tapauksissa jopa järkyttää. Tässä kohtaa on hyvä kiinnittää huomiota vanhaan sananlaskuun: kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, ei ainakaan vallitsevana maailmanaikana pidä paikkaansa.

 

Guerilla markkinoinnille tyypillisimpiä piirteitä ovat: mielikuvituksellisuus, joustavuus, luovuus, edullinen hinta sekä se, että se todellakin toimii. Selkokielellä kyse on siis siitä, että todella pienellä budjetilla lähdetään onnistuneesti rakentamaan todella suurenmoista lopputulosta. Sissismarkkinoinnin juuret ovat 1980-luvulla, jolloin Jay Conrad Levinson julkaisi teoksensa: Guerilla Marketing: Secrets For Making Big Profits From Small Business. Teoksen pääpainona on tuoda julki se tosiasia, että aina isolla rahalla ei saa parasta mahdollista lopputulosta. Tästä syystä kirjassa kehotetaan panostamaan pienen budjetin markkinointiin ja unohtamaan kalliit markkinointikampanjat. Lopulta voidaan kuitenkin todeta, että hauskat, neuvokkaat ja jopa uniikit markkinointikampanjat eivät vaadi rahaa, vaan mielikuvitusta, oikean ajan ja oikean paikan.

 

Miten sitten jokainen voi omassa yritystoiminnassaan toteuttaa sissimarkkinointia? Tästä alta löytyy muutama maailmalla suurta julkisuutta saanut markkinointikampanja, jossa keskiössä on ollut erilaiset guerilla markkinoinnin keinot. On kuitenkin syytä muistaa, että jonkun alla listatun valitsemalla ja sen suora kopioiminen omaan käyttöön tuskin tulee olemaan kovinkaan toimivaa. Ideana onkin herättää ajatuksia siitä, että hetkinen hei ehkä tämän voisi toteuttaa jollakin toisella tapaa.

 

  1. Axen Deodorantti-kampanja

Vuosia vanha Axen mainoskampanja näyttää kaikessa yksinkertaisuudessaan, että mitä hätäuloskäynnin kylteillä ja muutamalla tarralla saatiin aikaan. Muutaman tuhannen budjetilla saatiin suurta näkyvyyttä ja omaa tarinaansa kertoo se, että kuvat kiertävät edelleen netissä lauseen: hyviä esimerkkejä sissimarkkinoinnista alla. Vastaavan näkyvyyden olisi tietysti saanut suurella rahalla perinteisiä mainosvälineitä pitkin.

 

http://www.hotcow.co.uk/Buzz-Blog/top-ten-guerrilla-marketing-campaigns.htm

 

  1. Mr. Clean-kampanja

Suojatiet ovat yksi yleisesti käytetyistä kohteista, kun puhutaan sissimarkkinoinnista. Pysähtyyhän niiden eteen ympäri maailmaa ihmisiä, autoja ja muita tienkäyttäjiä miljoonittain ympäri maailman. Kampanjassa keskeisessä roolissa oli näyttää Mr. Cleanin tuotteiden puhdistuskykyä juuri suojateihin.

 

https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/09/22/guerrilla-marketing-examples

(kohta 20.)

 

  1. Fiji Water-kampanja

Fiji Water vei markkinointipanostuksensa uudelle tasolle vuoden 2019 Golden Globe -palkintogaalassa. Odottamattomalla tavalla esitellen esimerkillistä sissimarkkinointia. Brändiä edustaneet Fiji Waterin tunnussiniseen pukeutuneet mallit sijoittuivat strategisesti punaisen maton varrelle. He pitivät käsissään tarjottimella brändin tunnettuja vesipulloja kaikille janoisille.  Vaikka tämä saattoikin riittää huomion saamiseen, yksi malleista ryhtyi soveltamaan ja löysikin nopeasti itsensä julkkiskuvien taustalle. Nämä kuvat noteerattiin nopeasti sosiaalisessa mediassa ja huomio oli taattu.

 

https://rockcontent.com/blog/guerrilla-marketing-examples/

(kohta 1.)

 

  1. IKEA-kampanja

Ikea on monesti onnistunut hyödyntämään koko sissimarkkinoinnin laajaa skaala ja pystynyt näin saamaan huomattavaa näkyvyyttä esimerkiksi uuden kaupan avajaisten alla. Ikean vuoden 2006 kampanjansa “Everyday Fabulous” erottui todella joukosta. He kiertelivät Manhattanilla ja Pariisissa ja ”sisustivat” tuotteitaan useita kohteita mm: junien vaunuja ja bussipysäkkien penkkejä.

 

https://www.marketing-logic.com/marketing/fantastic-guerrilla-marketing-examples/

 

Oppina olkoon se, että mitä ikinä oletkaan suunnittelemassa markkinoinnin saralla, niin muista pysähtyä ja tarkastella vallitsevaa kokonaisuutta laatikon ulkopuolelta. Tämä siitä syystä, että koko maailman tavoittava mainoskampajana saattaa olla kätesi ulottuvilla.

 

Kommentoi