Tampere
03 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Motorola: 12h innovointi



Kirjoittanut: Iisa Helin - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Flyynan ensimmäinen 12 h innovointipäivä oli 28.11.2023. Molemmat tiimimme toimeksiannotista tulivat valmentajamme kautta Ruovedeltä. Projektitiimien jako tapahtui perinteisellä tytöt vastaan pojat asetelmalla. Vaikka kyseessä ei ollutkaan kilpailu, oli pientä voitontahtoa aistittavissa joukkueiden välillä. Uskon tämän olleen kuitenkin vain positiivista lopputuloksen kannalta. Poikien ryhmä sai toimeksiantajakseen Ruoveden yrittäjät. Heidän haasteenaan oli kehittää keino, jolla Ruovesiläisille eläköityville ja lopettaville yrittäjille löydettäisiin jatkajia. Tässä motorolassa keskityn kuitenkin purkamaan meidän tyttöjen joukkueen toimeksiantoa, joka tuli Bussi-Manninen Oy:ltä. Bussi-Manninen on bussipakettimatkoja sekä bussi kuljetuksia tarjoava yritys. Tehtävänämme oli luoda 1–2 ”all inclusive” bussipakettimatkaa 25–40-vuotiaille asiakkaille. Piti suunnitella matkan sisältö, markkinointi ja myynti sekä budjetti, mikäli amahdollista.

Toimeksiannon esittelyn jälkeen aloitimme kyselytunnilla, jossa esitimme tarkentavia kysymyksiä muun muassa nykyisestä matkatarjonnasta sekä markkinoinnin nykytilanteesta ja budjetista. Heti kyselytunnin jälkeen laitoimme jakoon forms -kyselyn, jolla kartoitimme 25–40-vuotiaiden kokemuksia yleisesti pakettimatkoista, kiinnostusta osallistua bussipakettimatkalle sekä kiinnostavia matkakohteita ja aktiviteetteja. Jaoimme kyselyä omissa somekanavissamme sekä yleisissä Facebook ryhmissä. Saimme kerättyä kyselyyn päivän aikana 116 vastausta, mikä vakuutti toimeksiantajan sekä auttoi meitä innovoinnissa.

Odotellessamme vastauksia kyselyyn, aloimme itse innovoimaan matkakohteita ja teemoja. Meistä suurin osa kuuluu annettuun kohderyhmään, joten innovointi omien mieltymysten ja kiintymysten mukaan oli helppoa. Käytimme innovoinnissa aivoriiheä, post-it -lappuja apuna käyttäen. Otimme aikarajaksi 5 minuuttia ja kirjoitimme ylös mahdollisimman monta ideaa. Tässä kohtaa hulluimmatkin ideat sai kirjoittaa ylös. Lähdimme tämän jälkeen purkamaan ideoitamme. Huomasimme, että meillä oli paljon samankaltaisia ideoita, kuten ”road trip” Euroopassa, laskettelumatkat, festarimatkat ja erilaiset opiskelijoille suunnatut matkat. Jatkoimme hieman vapaata keskustelua ja innovointia erilaisiin matkoihin liittyen ja mietimme mahdollista ohjelmaa reissuille. Laskettelumatka nousi meistä kiinnostavaksi ja se sai myös eniten kannatusta kyselyssä. Niinpä lukitsimme tämän idean melko nopeasti ja lähdimme kehittämään ideaa eteenpäin. Idea laskettelumatkasta Alpeille olisi mielestämme ollut huikea idea, mutta pitkän matkan ja korkeahkon hinnan lisäksi lähdimme pohtimaan laskettelumatkaa hieman lähemmäs. Halusimme kuitenkin kehittää matkaa ulkomaille, joten kartoitimme asiakkaiden mielipidettä Ruotsissa ja Norjassa sijaitsevista laskettelukohteista. Eniten kannatusta sai Ruotsin Åre, joten lähdimme työstämään sitä eteenpäin. Åre on trendikäs kohde, jonne on helppo ja nopea matkustaa Tampereelta.

Suurin osa päivästä kului matkan sisältöä ja markkinointia suunnitellessa. Päädyimme lopulta hyvin perinteiseen laskettelumatkaan. Matka alkoi bussilla Tampereelta Vaasaan, josta jatkettiin laivalla Uumajaan. Uumajasta matka jatkui bussilla Åreen. Hintaan sisältyi matkat, majoitukset hotellissa, rinneliput, ruokailut kohteessa sekä pääsyn kylpylään.

Toteutimme lisäksi markkinointisuunnitelman, jolla tavoitamme nuorempaa asiakaskuntaa. Markkinointisuunnitelma sisälsi markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä. Päivän lopuksi rakensimme vielä pitchauksen esityksestä sekä viimeistelimme toimeksiantajalle lähetettävän raportin. Pitchaus onnistui hyvin ja pitkä päivä oli arviointia vaille pulkassa.

Mikä meni hyvin?

Ensimmäiseksi 12 h innovoinniksi kokonaisuus oli onnistunut. Pidimme yllä hyvää fiilistä koko päivän ja teimme ahkerasti töitä. Käytimme hyödyksi aiemmin oppimaamme tietoa innovoinnista ja innovointi projektin toteuttamisesta. Aikataulutimme päivän suhteellisen hyvin ja saimme kaiken valmiiksi ajallaan. Asiakas oli lopputulokseen tyytyväinen ja saimme hyvän arvosanan. Valmistauduimme niin hyvin kuin osasimme. Olimme tehneet ennakkoon projektiryhmän, joka keräsi vanhemmilta opiskelijoilta vinkkejä niin valmistautumiseen kuin itse päivän toteutukseen. Projektiryhmä valmisteli raporttipohjat ja muut materiaalit etukäteen.

 

Mitä opin?

Opin uuttaa innovaatio projektin läpiviemisestä sekä paljon uutta tiimiläisistämme -heidän vahvuuksistaan ja tavoista työskennellä. Sain tulevia 12 h innovaatioita silmällä pitäen arvokasta kokemusta ja oivalluksia, miten asiat kannattaa hoitaa.

 

Mitä kehitettävää?

Jatkossa 12 h innovointia varten voisimme valmistella valmiimman rungon päivän kululle ja perehtyä lisää siihen, mitä innovointi prosessiin kuuluu. Viime syksynä osallistuimme Sprint Innovation Festivalille, jossa meille oli annettu tarkka ohjeistus innovointi prosessin läpiviemiselle. Tätä olisimme voineet hyödyntää.

Olisimme kaivanneet myös tiukempaa otetta projektin johtoon. Olisimme kaivanneet henkilöä, joka on koko ajan kärryillä mitä kukakin tekee ja erityisesti mitä pienryhmät tekevät ja miten edistyvät. Jakauduimme päivän aika pienempiin ryhmiin suorittamaan tehtäviä. ongelmaksi koitui se, että emme olleet tarpeeksi perillä toistemme tekemisistä. Näin ollen esimerkiksi matkan ohjelma ja markkinointisuunnitelma eivät olleet tarpeeksi ”yhtenäisiä”. Emme hyödyntäneet markkinointisuunnitelman tekemisessä itse matkan ideaa ja ohjelmaa niin hyvin kuin olisimme voineet. Selvä projektin johtaja olisi tässä kohtaa voinut varmistaa, että koko ryhmä on samalla aaltopituudella projektin etenemisestä ja kaikki tietävät missä mennään.

Tulevaisuudessa olisi syytä myös kiinnittää enemmän huomiota toimeksiantoon. Käytimme turhaa aikaa asioihin, kuten tarkan budjetin laskemiseen, mikä ei ollut toimeksiannon kannalta välttämätöntä. Olisimme voineet keskittyä enemmän asioihin, joita meiltä vaadittiin. Toimeksiannossa myös pyydettiin suunnittelemaan 1–2 pakettimatkaa. Me suunnittelimme vain yhden, mutta saimme toimeksiantajalta palautetta, että ”wow” -efektin luomiseksi kaksi matkaa olisi ollut parempi.

Saimme myös palautetta matkakohteesta, joka ei ollut kovin uniikki. Jatkossa siis voisi antaa enemmän aikaa innovoinnille, eikä lukita ratkaisua niin nopeasti. Myös ”wow” -efekti täytyy muistaa jatkossa pitää mielessä. Täytyy yrittää keksiä jotakin uutta ja erilaista, jolla tehdä vaikutus toimeksiantajaan.

 

Mitä vien käytäntöön?

Vien käytäntöön tulevissa 12 h ja 24 h haasteissa kaikki opit ja oivallukset, joita tämän innovoinnin aikana opin. Kokonaisuutena ensimmäinen innovointimme oli onnistunut, joten pienillä hiomisilla saadaan kyllä timanttista jälkeä aikaan!

Kommentoi