Tampere
02 May, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Miten TikTok toimii markkinointialustana?



Kirjoittanut: Niko Jokihaara - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Digimarkkinointi
Niko Lahtinen
Kimmo Pulkka
Heikki Karjaluoto
Joel Mero
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Mistä on kyse?

Nykypäivänä markkinointi on siirtynyt yhä enemmän ja enemmän televisiosta, radiosta ja kaduilta sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisessa mediassa on tullut varmasti kaikille lukijoille tutuiksi maksetut mainosbannerit ja videot, joista voi huomata heti kättelyssä niiden olevan mainoksia tyylitellystä ja tekemällä tehdystä ulkoasusta. Viimeistään siinä vaiheessa huomaat videon tai bannerin olevan mainos, kun et voi ohittaa sitä tai vahingossa klikattuasi kasvojesi eteen aukeaa jokin verkkosivu, mihin sinulla ei ollut alun perin aikomustakaan mennä. TikTok alustana markkinoinnille eroaa huomattavasti useista muista sosiaalisen median kanavista ja siihen pyrin pureutumaan syvemmin tässä esseessä.

 

Mikä on TikTok?

Nykypäivänä nimellä TikTok tunnetun sovelluksen suosio alkoi vuoden 2014 huhtikuussa, kun Musical.ly, niminen sovellus julkaistiin, joka tunnettiin enimmäkseen lipsync ja tanssivideoista musiikin tahtiin. Tämä Musical.ly myöhemmin yhdistyi TikTokin kanssa ja brändättiin sen alle elokuussa vuonna 2018, tuoden aikaisemmat käyttäjät mukanaan TikTokin pariin. TikTok voidaan kokea paljon laajempana edeltäjäänsä verrattuna, sillä sinne jaetaan tanssivideoiden lisäksi aivan laidasta laitaan lyhyitä videon pätkiä tai ”slideshow” nimellä kulkevia kuvakollaaseja, sekä sisällöntuottaja voi pitää livelähetyksiä alustalla. TikTokiin voi kuka vain julkaista omia tuotoksiaan ja ne voivat mennä viraaleiksi ilman aikaisempaa seuraajakuntaa, sillä videoiden menestys pohjautuu algorytmiin, joka seuraa katsojien käyttäytymistä videon kohdalla. Siihen vaikuttavat esimerkiksi se, kuinka kauan katsoja pysyy videon parissa, tykkäysten määrä, jakojen määrä ja videon herättämä huomio kommentoinnin osalta. Hyviä esimerkkejä videoista, joita voi kohdata TikTokissa, ovat edelleen tanssivideoit, lipsync videot ja näiden lisäksi uutiset, sketsit, ruokavideot tai vaikka henkilökohtaisen elämän dokumentointia.

 

Miten TikTok eroaa muista sosiaalisen median sovelluksista?

TikTok tunnetaan olemalla hyvin koukuttava käyttäjilleen sen tarjoavan nopean dopamiinin ansiosta. Käyttäjät selaavat videoita nopealla tahdilla ja täten se tekee alustasta myös kaupallisessa mielessä hyvin kiinnostavan. Useat sisällöntuottajat ovat luoneet omalle naamalleen tai sisältönsä ainutlaatuisuuden ansiosta tunnistettavan brändin, joka luo käyttäjille tietyn kuvan kyseisen sisällöntuottajan tarjonnasta. Tämä pelkästään riittää videoita selaavan käyttäjän pysähtymään tiettyjen videoiden kohdalle, kun tuttu sisältö tai tuottaja osuu ruudulle. Muissa sosiaalisen median sovelluksissa, kuten Snapchatissa, Instagramissa, Facebookissa jne. käyttäjien käyttäytyminen on paljon hidastempoisempaa ja ei välttämättä viihdekäyttöä, vaan ihmisten, uutisten ja tapahtumien seurantaa, yhteydenpidon sekä ajan tasalla pysymisen merkeissä. TikTok avataan yleensä vain viihde mielessä ja tietämättä, mikä video seuraavaksi aukeaa kasvojen eteen. Vilja Lohi tuo opinnäytetyössään esille hyvän videon ominaisuuksia, joita ovat: ”autenttisuus, viihdyttävyys, henkilökohtaisuus sekä omaleimaisuus”. (V., Lohi, TikTok markkinoinnin mahdollisuudet yrityksille, 2021, s.13.) Nämä edellä mainitut ominaisuudet ovat hyvin vahvasti läsnä TikTokissa tuotetussa sisällössä ja näin ollen auttaa kaappaamaan katsojan huomion videoihin, joita on kaupallistettu. TikTokin vahvuuksiin kuuluu myös se, ettei käyttäjän tarvitse seurata tai olla edes tietoinen tietyn käyttäjän olemassaolosta ja sen käyttäjän video voi silti menestyessään algorytmin ansiosta hypätä käyttäjän etusivulle.

 

Miten hyödyntää TikTokin erilaisuutta markkinoinnissa?

Kun selaat TikTokin ”for you pagea”, on jokainen vastaantuleva video tietyn käyttäjän takana. Jokaisella käyttäjällä on näin ollen myös teoreettisesti oma markkina-arvonsa, sillä videoita syötetään ihmisten silmille ja näkyvyys on rahanarvoista. Netistä löytyy useita sivustoja, joilla voi mitata oman markkina-arvonsa TikTokissa ja sitä kautta pääset perille, paljonko voit pyytää rahaa yhteistyövideosta. TikTokissa on useita vaihtoehtoja markkinoinnille, joista yksi on itse tehdyt julkaisut, joista maksettaessa niitä syötetään väkisin valitsemasi ikähaarukan ja sijainnin perusteella ihmisten etusivulle. Nämä eivät itselleni tehoa kovin hyvin, sillä ne ovat yleensä todella geneerisesti tehtyjä, eivätkä ole algorytmin ansiosta nostettu näkyviin ja sen vuoksi ovat yleensä hyvin tylsiä, kun tarkoitus on viihdyttää itseään selaamalla hauskoja ja mielenkiintoisia videoita. Toisena vaihtoehtona on maksaa sisällöntuottajalle hänen markkina-arvonsa mukaan, että hän tekee esimerkiksi tuote-esittelyn tai käyttää tiettyä tuotetta tai palvelua videoillaan. Aikaisemmin mainitsemani merkitys sillä, että käyttäjä osaa tunnistaa tuttujen sisällöntuottajien videoita, helpottaa mainoksen läpi viemiseen kohderyhmälle ja luo asiakkaassa luottamusta tuotetta tai palvelua kohtaan, sillä tuttu sisällöntuottaja seisoo itse sen takana videolla. Kolmantena vaihtoehtona on luoda itse käyttäjä tuotteelle, palvelulle tai oman henkilöbrändin kautta nostaa omaa tarjontaansa ihmisten tietoisuuteen. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii Leized vaatemerkin omistaja Onni Vainionpää, joka nuoresta iästään huolimatta on hyvin menestynyt tracksuit vaatteiden tuottaja ja myyjä. Hän tekee omalla naamallaan viihdyttäviä ja puhetta herättäviä videoita, jonka avulla on saanut huimasti näkyvyyttä TikTokissa. Yhtenä puheenaiheena on ollut, että hänen vaatteistaan irtoaa niissä olevat timantit helposti, joihin hän vastaa videoilla, kun yrittää repiä niitä kaikin voimin irti siinä onnistumatta. Ihmisiin markkinoinnissa puree nykypäivänä paremmin ihmisläheinen ja aito tuotanto. TikTok mahdollistaa alustana juuri sellaisen sisällön tuottamisen, johon on helppo samaistua, perehtyä, seurata ja kokea itsensä osana yhteisöllistä toimintaa.

Yllä oleva kuva on otettu Niko Lahtisen, Kimmo Pulkan, Heikki Karjaluodon ja Joel Meron kirjoittamasta kirjasta Digimarkkinointi (2022, s.35). Kuvan havainnollistamat kilpailukyky ja monikanavaisuus täyttyvät todella kattavasti TikTokia käytettäessä markkinoinnissa, sillä se sijoittuu digitaalisen markkinoinnin paikalle taulukossa.

 

Yhteenveto

TikTokilla on markkinointialustana suuri kilpailuvaltti, sillä sen käyttäjät selaavat muita kanavia suuremmalla volyymilla sisältöä siellä. Kyseisellä alustalla on mahdollisuus tavoittaa suuri määrä silmäpareja ja yhteistyövideoiden avulla mainoksien sisältämä asia on perinteisiä mainoksia tehokkaampi keino tuoda katsojien sisäistämäksi. TikTok tarjoaa mahdollisuuden kustannustehokkaaseen markkinointiin, mikäli onnistuu itse luomaan algorytmiä suosivia videoita, jotka menevät viraaliksi. Tämän alustan etuna voisin itse nähdä eniten sen, että siellä on useita eri keinoja lähestyä mahdollisia asiakkaita ja mainosten tekeminen ei vaadi suurta budjettia, sillä videoiden autenttisuus ja ihmisläheisyys ovat valttikorttina TikTok markkinoinnissa.

 

Lähteet:

Lohi, Vilja, 2021, TikTok markkinoinnin mahdollisuudet yrityksille, Haaga Helia, Opinnäytetyö, Verkkosivu. Viitattu 19.4.2024.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/484881/TikTok-markkinoinnin_mahdollisuudet_yrityksille_Vilja_Lohi.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H., ja Mero, J., 2022, Digimarkkinointi, 1 verkkoaineisto. Helsinki: Alma Talent.

Kommentoi