Tampere
03 May, Friday
12° C

Proakatemian esseepankki

Mitä vaikuttajamarkkinointi?



Kirjoittanut: Iisa Helin - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Digimarkkinointi
Lahtinen Niko
Pulkka Kimmo
Karjaluoto Heikki
Mero Joel
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Esitimme 12 h innovoinnissamme toimeksiantajalle vaikuttajamarkkinoinnin osana nuorten, uusien asiakkaiden löytämistä ja palveluiden markkinointia heille. Vaikuttaja markkinointi on ollut itselleni aina tuttu asia ja iso osa markkinoinnin käsitettä – olenhan kasvanut älylaitteiden keskellä ja seurannut vaikuttajamarkkinoinnin kehitystä ja kukoistusta sosiaalisessa mediassa. En ole osannut edes ajatella, miten vieras käsite se voi itseäni vanhemman sukupolven yrittäjille olla. Tästä inspiroituneena päätin lähteä tutustumaan vaikuttajamarkkinointiin syvällisemmin ja pohtia omia havaintojani vaikuttajamarkkinoinnista eri sosiaalisen median alustoilla.

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys tekee yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Vaikuttaja tuo omalla kanavallaan esiin yrityksen tuotteita tai palveluita. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla yritys voi tehokkaasti tavoittaa liiketoimintansa kannalta keskeiset kohderyhmät. (Mitä on vaikuttajamarkkinointi? n.d.) Vaikuttajamarkkinoinnin voima perustuu perinteiseen puskaradioon – tutulta ihmiseltä saatu suositus tuotteesta vetoaa meihin paremmin, kuin yritysten oma markkinointiviestintä. Vaikuttajat voivat olla esimerkiksi tubettajia, tiktokkaajia, instagram vaikuttajia, urheilijoita tai artisteja. (Ping 2022.)

Yritykselle edullisinta on aloittaa vaikuttajamarkkinointi nanovaikuttajien kanssa. Nanovaikuttajalla tarkoitetaan pienempiä vaikuttajia, joiden seuraajamäärä on alle 1000. Mikrovaikuttaja puolestaan ovat vaikuttajat, joilla on n. 1500–10000 seuraajaa. Mikrovaikuttajien seuraajat ovat usein uskollisia ja omaavat samoja kiinnostuksen kohteita mikrovaikuttajan kanssa. Seuraajamäärältään eniten seuraajia on makrovaikuttajilla, joilla on seuraajia yli 10000. Makrovaikuttajat ovat yrityksen näkökulmasta kaikkein kalleimpia, mutta toisaalta heidän kauttaan voi tavoittaa laajoja yleisöjä, mistä on hyötyä esimerkiksi tuotteen lanseeraamisessa. (Mitä on vaikuttajamarkkinointi? n.d.) Yrityksen kannalta parasta vaikuttajaa valitessa ei tule kuitenkaan tuijottaa sokeasti vain seuraajamääriä. Tärkeämpää on löytää vaikuttaja, jonka katsojat sopivat parhaiten yrityksen omaan kohderyhmään.

Suurimmassa osassa aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa on todettu, että vaikuttajamarkkinointi antaa myönteisen kuvan mielekkyydestään. Vuonna 2019 suoritettuun tutkimukseen osallistui 600 yhdysvaltalaista, jotka seurasivat vähintään yhtä sosiaalisen median vaikuttajaa. Osallistujista 70 % luotti vaikuttajiin yhtä paljon tai enemmän kuin ystäviensä mielipiteisiin. 78 % puolestaan luotti vaikuttajien sisältöön mainoksia enemmän. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että puolet vastaajista piti vaikuttajia ystävinään ja lähes 80 % vastaajista oli ostanut jonkun tuotteen vaikuttajan tekemän markkinoinnin johdosta. (Lahtinen, Pulkka, Karjaluoto & Mero 2022.) Ymmärrän hyvin, miksi niin moni on ostanut tuotteen vaikuttajan mainostamisen takia. Kuten tutkimuksessakin todettiin, vaikuttajat saattavat monelle tuntua jopa ystäviltä. He jakavat paljon elämästään ja päivittävät arjestaan avoimesti ja hyvin reaaliaikaisesti. On helppo luottaa ihmisen sanaan, jonka tiedät jakavan samanlaisia mielenkiinnonkohteita ja arvoja elämässä. Toisaalta vaikuttajamarkkinointi on tänä päivänä jo niin yleistä, että et tarvitse edes älyttömästi seuraajia saadaksesi kaupallisia yhteistöitä. Väistämättäkin sitä usein ajattelee, että onko tämä yhteistyö tehty ainoastaan rahan tai ilmaisten tuotteiden vuoksi, vai voiko vaikuttaja aidosti ja täydestä sydämestään niitä suositella. Itse luotan helpommin vaikuttajiin, joilla on paljon seuraajia ja näkyvyyttä. Tämä johtuu siitä, että ajattelen heillä olevan ”varaa valita” keiden yritysten kanssa tekee yhteistöitä, joten he voivat aidosti seistä mainostensa takana.

Usean eri lähteen mukaan vaikuttajamarkkinointia pidetään kaikista tehokkaimpana mainonnan keinona. Jopa 70 % markkinoijista on todennut, että vaikuttajamarkkinoinnin avulla he tavoittavat kohderyhmänsä tehokkaimmin. (Lahtinen ym. 2022.) Tämä johtuu siitä, että usein vaikuttajilla on oma vakiintunut seuraajakuntansa. Esimerkiksi treenivaate brändin on luontevaa mainostaa tuotteitaan yhteistyössä urheilijan kanssa, jonka seuraajina on samasta aiheesta kiinnostuneita ihmisiä.

Vaikuttaja markkinointi on kasvanut merkittävästi viime vuosina, vaikka markkinoijista lähes puolet käyttävät vaikuttajamarkkinointiin vähemmän kuin 5 % koko markkinointibudjetistaan. Tällä hetkellä suurin osa vaikuttajamarkkinointiin käytetyistä euroista on mennyt makrovaikuttajien eli kaikkein suosituimpien somessa vaikuttavien tähtien kanssa tehtyyn yhteistyöhön. On kuitenkin todennäköistä, että mikrovaikuttajien käyttäminen markkinoinnissa tulee yleistymään entisestään. Mikro- tai jopa nanovaikuttajien hyöty on siinä, että heillä voi tietyissä, rajatuissa, kohderyhmissä olla paljon näkyvyyttä. Hyvänä esimerkkinä näistä on erilaiset harrastuspiirit. (Lahtinen 2022.)

Uskon itse vahvasti vaikuttajamarkkinoinnin voimaan ja aion jatkossa myös itse hyödyntää sitä yrittäjänä. Seuraan itse useita eri vaikuttajia Instagramissa, YouTubessa ja Tiktokissa, joten koen olevani melko hyvin perillä vaikuttajamarkkinointiin liittyvissä seikoissa. Tiedän useita eri vaikuttajia, minkä tyylistä sisältöä he tuottavat ja missä hintaluokissa heidän palkkionsa pyörivät. Tästä tulee varmasti olemaan apua, mikäli joskus tulee tilaisuus itse hyödyntää vaikuttajamarkkinointia yrittäjänä.

Lähteet

 

Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H. & Mero, J. 2022. Digimarkkinointi. E-kirja. Helsinki: Alma Talent. Viitattu 04.12.2023. Vaatii käyttöoikeuden. https://bisneskirjasto-almatalent-fi.libproxy.tuni.fi/teos/JABBXXBTABGEE#/kohta:2((20)MARKKINOINTISTRATEGIAN((20)VIEMINEN((20)K((c4)YT((c4)NT((d6)((d6)N(:5((20)Digitaalisen((20)markkinoinnin((20)keinot(:5.5((20)Markkinointi((20)sosiaalisessa((20)mediassa/piste:t25X

Mitä on vaikuttajamarkkinointi? n.d. Kanava.to. Viitattu 04.12.2023. https://kanava.to/mita-on-vaikuttajamarkkinointi-2/

Ping. 2022. Mitä on vaikuttajamarkkinointi? Ping Helsinki. Viitattu 04.12.2023. https://pinghelsinki.fi/mita-on-vaikuttajamarkkinointi/

Kommentoi