Mitä tekisit tietäisit että kuolisit kohta?

Kirjoittanut: Atso Jaakkola - tiimistä Saawa.

tänään olen elossa
Aki Hintsa

Johdanto

Aki Hintsan kirja tänään olen elossa. On monella tapaa koskettava kirja. Siinä Aki Hintsa kertoo ajasta jolloin sai kuulla haima syövästään. Hänelle povattiin kuolemantuomiota sairaudesta. Jolloin hän rupesi miettimään miten hän on ajan käyttänyt.

Asiat jotka oikeasti on tärkeitä

Paljon me mietimme kun täytämme kalenteria että mikä on oikeasti tärkeää ja mikä on vain pakollista tai suotavaa. Paljon me käytämme oikeisiin asioihin aikaa. Paljon me annamme lähimmäisille aikaa?
Näitä asioita kirja sai minut ajattelemaan.

Mikä on oikeasti tärkeää.

Aki Hintsa kirjassaan kirjoittaa paljon tästä. Mikä on suuri tehtäväni? Ja kysyy ja kysyy tätä asiaa.
Se mikä Hintsan hätkähdytti tähän. Oli haima syöpä. Jolloin piti laittaa kaikki epäoleellinen syrjään ja keskittyä oikeisiin asioihin. Hän huomasi, että vuodesta toiseen hän oli ollut vain töissä ja töissä. Vaikka hänellä oli isona tavoitteena olla hyvä puoliso ja isi.

Moni on sanonut. Pieni kuolemanpelko tekee hyvää. Suhteuttaa asioita. Mitkä on oikeasti tärkeää.

Perhe on oletus

Olen huomannut ajatelleeni, että aika perheen tai puolison kanssa on oletus. Tarkoitan sillä, jos et ole töissä tai koulussa. Olet perheen kanssa. Eli lähtökohta on, että arjesta jos et ole muualla olet perhee/puolison kanssa ja sitten sen päälle lisäilet erilaisia asioita. Töitä, koulua ja harrastuksia. Ne tulevat sitten kalenteriin ja loppu ajalla ollaan perheen kanssa.

Tämän huomattuani, kun tiedostin asian. Rupesin miettimään mikä tässä mättää. Se että tärkeimmälle asialle et varaa aikaa. Tai et näe sen ajan merkitystä. Niin monesti on ottanut viikonloppuihin tai iltoihin asioita mitkä ovat olleet töitä.

Hyvä esimerkki. Proakatemian synttärit. Tärkeä juhla ja olisi tosi hyvä olla siellä. eikä ole kuin kerran vuodessa. Monesti laittaa nämä etusialle. Sitten kun miettii mikä oikeasti tärkeää on päätös helppo. Lähden viikonlopuksi joensuuhun puolison luokse.

Mikä sinulle tärkeintä.

Mieti mikä on sinun iso kuvasi? Mieti mitä eri aisioita haluat saavuttaa. Ja laita nämä paperille. mieti myös missä järjestyksessä tavoitteet ovat. Voit testata sitä. Jos olet laittanut uran. olet töissä ja sinulla on hinku olla perheen kanssa. Tiedät että perhe on sinulle tärkeä ja toisin päin.

Kun olet laittanut asiat paperille mietin miten se näkyy sinun kalenterissa. Onko tärkein asia sinun ajan käytöllisesti isoin.