Tampere
03 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Millainen asiakaspalvelija minä olen?



Kirjoittanut: Säde Tiirola - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Essee pohjautuu aikaisempaan esseeseeni ”hyvät asiakaspalvelutaidot”. Tässä esseessä haluan kuitenkin keskittyä vain itseeni, millainen minä olen asiakaspalvelijana ja mikä minulle siinä on tärkeää?

Minä

Huippu asiakaspalvelu – kappaleessa korostuu, että asiakaspalvelujohtajien vastauksissa korostuivat avoimuus, innostuneisuus ja yrittäjämainen asenne. Koen itse, että minulla on piirteitä näistä kaikista kolmesta piirteestä, vaikka tosi kehittämisen varaa on aina. Kesällä 2020 olin omassa yrityksessäni asiakaspalvelutyössä kahvilassa ja huomasin, että vaikka asiakaspalvelutyö on hauskaa, innostavaa ja ihanan sosiaalista, koin myös hetkiä, jolloin halusin lähteä kotiin ja sulkea korvat sosiaaliselta kanssakäymiseltä.

Minulle tärkeää asiakaspalvelussa on positiivisuus ja aito halu keskustella ihmisten kanssa. Haluan ottaa jokaisen asiakkaani yksilönä vastaan ja jutella niitä näitä, joskus vakavammistakin maailman asioista. Pidän siitä, kun saan keskustella ihmisten kanssa ja mahdollisuuden piristää jonkun päivää. Usein hyvä mieli tarttuu myös asiakkaalta takaisin minulle ja saan tarmoa työpäivään. Olen luonteeltani kohtelias ja omaan hyvät käytöstavat. Minulle on tärkeää kunnioittaa ihmistä kuin ihmistä, vaikka hänen arvonsa eivät täsmäisi omieni kanssa.

Asiakaspalvelu työssä olen opetellut näyttämään hymyni asiakkaalle, sillä perusilmeeni on usein vakava – kuten tätä esseetä kirjoittaessa. Koen, että iloisuus on hyvästä ja jos vahingossa näytän siltä, että minulla ei ole motivaatiota ja päivä on huono, saa asiakas minusta väärän kuvan. Nykyään hymyily tulee jo automaattisesti, eikä minun tarvitse harjoitella sen näyttämistä. Harjoittelu tuntuikin osittain teennäiseltä, vaikka se on antanut minulle paljon asiakaspalvelutyöhön.

Tärkeää minulle on asiakaspalvelussa myös hygieenisyys. Kun menen kahvilaan tai ravintolaan, haluan että paikat näyttävät hygieenisiltä. Jos paikat ovat hujan hajan ja asiakaspalvelija ei esimerkiksi pese käsiä kassalta siirtymisen jälkeen ruuan laitto linjastolle, huomautan usein, että viitsisikö hän pestä kädet ennen koskemista ruokiin rahojen käsittelyn jälkeen. Olen aina kiinnittänyt itse huomiota hygieenisyyteen, sillä en halua kenenkään ajattelevan, että ruuassa tai sen valmistamisessa on käytetty epähygieenisiä toimintatapoja. On myös itselleni tärkeää näyttää puhtaalta. Sotkuinen ja likainen asu tai hiukset viestivät nopeasti likaisesta paikasta ja saa ainakin itselläni aikaan ällöttävän tunteen.

Jokaisessa asiakaspalvelutyössä on myös rankempia ja huonompia päiviä. Riittää, että takana on huonosti nukuttu yö ja hermot ovat kireämmällä. Vaikka itselläni on pitkä pinna, niin joskus sattuu kohdalle asiakkaita, jotka eivät ole tyytyväisiä mistään, vaikka itse ei olisi ollut osallisena millään tavalla. Koen, ettei asiakas ole aina oikeassa, vaikka niin annetaankin ymmärtää. Jos minulla on huono päivä, on vaikea tehdä asiakaspalvelutyötä ja mieluiten vetäydyn sivummalle tekemään jotain muuta. Haluaisin kehittää omaa osaamistani tämän suhteen.

Parasta asiakaspalvelutyössä itselleni on verkostojen luominen ja sosiaalinen kanssakäyminen. Koen, että ne ovat vahvuuksiani ja saan helposti aikaan juttutuokioita asiakkaiden kanssa. Jokaisessa työpaikassani olen myös huomannut nopeasti vakioasiakkaat ja erityisesti heidän kanssaan juttutasot ovat jo nousseet korkeammalle tasolle.

 

Kommentoi