Tampere
18° C

Proakatemian esseepankki

Matkablogi osa 2

Kirjoittanut: Jesse Vuori - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Seuraavaksi päivittelen Surigaon lentokentältä lentoa odotellessamme. Saawa matkaa pian Surigaon saarelle, jossa vietämme suurimman osan matkastamme. Kaksi yötä Manilassa meni todella nopeasti. Ehdimme yhden päivän tutustua miljoonakaupunkiin paremmin. Päivän aikana näimme kuitenkin vaikka ja mitä. Tosin paljon jäi vielä näkemättäkin. Herättyämme päivään suuntasimme suoraan ravintolaan syömään kaupunkiin. Otimme taksit ja ei, kun menoksi. Ruuan jälkeen menimme ravintolan viereiseen ostoskeskukseen, joka on Filippiinien suurin ostoskeskus. Ostoskeskus oli valtava ja jouluteema oli vahvasti läsnä tunnelmassa. Joulukoristeita oli vaikka, kuinka paljon ja valtavan kokoinen kuusi pönötti keskellä ostaria. Tärkeimpänä missiona shoppailureissussa oli kuitenkin saada Jennille ja kaimalleni kuteita, kun heidän laukkunsa eivät olleet vieläkään saapuneet. Ostarin jälkeen osa porukasta suuntasi spa-hoitoihin, kun taas me Saawan kultturellit lähdimme sivistämään itseämme Fort Santiagon linnakkeelle, joka on yksi kaupungin suurimmista nähtävyyksistä. Fort Santiago sijaitsee Intramurosin alueella, jossa muurit ympäröivät tätä upeaa historiallista kohdetta. Linnoitus oli mahtavan näköinen ja siihen liittyi paljon historiaa. Kohde rakennettiin Espanjan vallan aikana ja se valmistui 1571. Kuulimme taksikuskilta tarinan linnoituksen historiasta. Hän kertoi, kuinka maan kansallissankari Jose Rizal teloitettiin linnoituksessa vuonna 1896 toisen maailman sodan aikaan. Luimme linnoituksessa paljon muistakin julmuuksista, jota tuolloin siellä on tapahtunut. Kuvat ja tekstit linnoituksen sisällä olivat hurjan raakoja. Nämä nähtyämme aloimme ymmärtämään maan historiaa paremmin. Olipahan kulttuurikokemus!

Illalla kokoonnuimme vielä porukalla syömään ravintolaan mahtavien maisemien äärelle erään hotellin kattokerrokseen. Ruoka maistui ja saimmepa vielä loppuun ilotulituksen taustalle, kuin tilauksesta. Mahtava päivä kaiken kaikkiaan. Syötyämme palasimme takaisin majoituspaikalle takseilla lepäämään hetkeksi ennen lentokentälle lähtöä. Majoitus palveli erinomaisesti. Pääsimme pulahtamaan altaassa, ilmastointi toimi ja tilaa riitti koko porukalle. Onnistunut majoitusvalinta siis.

Lentokentälle saavuimme ajoissa ja kaikki on toiminut toistaiseksi mutkattomasti kentällä. Aikaisesta herätyksestä ja lyhyistä yöunista huolimatta vielä jaksaa, eikä kisauupumus paina. Kuitenkin hyvät yöunet tulevat olemaan matkustuspäivän jälkeen tarpeen. Lennämme Cebu Pacificin koneella paikallislennon. Lennon kesto on noin kaksi ja puoli tuntia. Odotamme jo innolla kohteeseen pääsyä ja toimeksiantajan Aleksin tapaamista. Toivottavasti kelit hellivät sielläkin yhtä hyvin, kuin täällä Manilassakin. +33 ja auringonpaistetta. Kyllä kelpaa! Seuraavaksi siirrymme koneeseen, joten se on menoa taas. Palataan osa kolmosen parissa. Luvassa mahdollisesti muutamien saawalaisten haastattelujakin 😉