Tampere
02 May, Thursday
12° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi voi muuttaa maailmaa



Kirjoittanut: Kimi Vierre - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Markkinointi on mielestäni kiinnostava aihe, sillä markkinoinnilla voidaan oikeasti muuttaa maiden ja jopa koko maailman kulttuuria. Tätä meidän pitäisi miettiä enemmän, ja ottaa opiksi, miten nämä markkinointi kampanjat on toteutettu. Ja ymmärtää, että markkinointiin pitäisi panostaa enemmän myös rahallisesti. Sillä suuret ja hyvin toteutetut markkinoinnit lyövät läpi. Katsoin taannoin sarjaa Pikakuva Netflixistä. Yhdessä jaksossa huomasin, kuinka markkinointi on saanut mullistavia asioita aikaa. Itse haluaisin myös tutustua markkinointiin enemmän, ja juurikin sen psykologiseen puoleen, ja miten markkinoinnissa onnistutaan ja saadaan ihminen ostamaan.

Dokumenttisarjan 2 kauden 10 jaksossa kerrotaan timanteista, ja siitä kuinka yksi yritys muutti suuren osan kulttuuria maailmalla, sillä ennen yrityksen De Beersin markkinointia, timanttien myynti oli kovassa laskussa. Tämä tapahtui ennen toista maailmansotaa, jolloin oli suuri lama. Tällöin De Beers palkkasi mainostoimiston, jotta saisivat markkinoitua timantteja oikein ja saisivat myynnin taas kulkemaan. Sanottaneen tähän väliin, että De Beersillä oli melkeinpä monopoli asema timanttien myynnissä. Mainostoimisto onnistui tehtävässään, ja keksi miten timantteja kannattaisi markkinoida. Niin timantteja ruvettiin mainostamaan ikuisina. Kyseistä mainoskampanjaa pidetään vieläkin yhtenä maailman onnistuneimpina mainoskampanjana. Timantteja on aikaisemminkin esiintynyt esimerkiksi kihlajaislahjoina historian saatossa, mutta nyt timanttisormus oli aivan uusi asia. Timantteja ruvettiin pitämään taideteoksina, sillä ne esiteltiin mainoksissa yhdessä suurien taidemaalauksien kanssa. Sarjassa on havainnollistettu hyvin, kuinka mainos muutti timanttisormuksien määrän kasvua. Vuonna 1939 vain 10% morsiamista saivat timanttisormuksen. Kun taas verrattaessa 1990-lukua, niin kyseinen prosenttimäärä oli noin 80%. Kampanjan huomattiin onnistuvan erittäin hyvin Yhdysvalloissa, joten De Beers toteutti ”timantit ovat ikuisia” kampanjan myös Japanissa. Japanissa tapahtui kampanjan jälkeen sama kuin Yhdysvalloissa. Aluksi vain noin 10% morsiamista saivat timanttisormuksen, mutta kampanjan jälkeen yli 70% morsiamista saivat timanttisormuksen. Sama tapahtui myös Kiinassa. Ja tästä voikin huomata, kuinka De Beersin kampanja muutti samalla myös vahvasti kulttuuria. Ja nykyään suurin osa morsiamista saavat timanttisormuksen myös muuallakin maailmalla. Toki De Beersin kaikki kampanja yritykset ei ole onnistunut. 80-luvulla De Beers yritti kampanjallaan saada naisia ostamaan miehilleen timantteja, mutta tämä ei onnistunut. Mutta miehillä toki timanttisormuksen arvosta on tullut menestymisen merkki, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa sitä voidaankin jo pitää kulttuurinormina. ”Mitä kalliimpi timantti, sitä menestyksekkäämpi olet.”

Itse olen sitä mieltä, että onnistuneella markkinoinnilla voi oikeasti muuttaa maailmaa. Ja ainakin saada ihmiset ostamaan tuotteita, ilman erillistä myyntiä markkinoinnin lisäksi. Tokihan myynti ja asiakaspalvelu toimivat nykyään myös esimerkiksi markkinoinnin tukena ja toisin päin markkinointi toimii näiden tukena. Mutta siltikin on erittäin monta tuotetta, joita ei välttämättä onnistuneen kampanjan jälkeen tarvitse erikseen mennä mihinkään myymään, vaan ostajat tulevat suoraan tuotteen luokse ostamaan kampanjan ansiota. Mielestäni ihmiset pitää saada tuntemaan kuuluvansa vahvasti johonkin tiettyyn ryhmään, kun omistavat jonkun tuotteen. Silloin omasta mielestäni markkinointi on onnistunut.

Nykyään markkinointi pystyy tekemään suurelle määrälle kohderyhmää pienemmällä budjetilla kuin ennen. Ja mielestäni esimerkiksi Proakatemialla panostetaan erittäin vähän kunnon markkinointiin. Meillä on hurja määrä upeita tuotteita ja palveluita, mutta mielestäni näiden kaikkien markkinointiin ja mainostamiseen pitäisi uskaltaa ottaa riskejä, ja päräyttää kunnon mainoskampanjat pystyyn. Koska silloin voi onnistua isosti. Mutta ilman riskin ottoa, on vaikeaa päästä eteenpäin.

 

 

Lähde:

Netflix dokumenttisarja Pikakuva – kausi 2 jakso Timantit

Kommentoi