Tampere
03 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi kestävänä kehityksenä



Kirjoittanut: Verneri Halttula - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kestävä markkinointi - ilmastonmuutosopas brändeille
Petteri Lillberg
Riku Mattila
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Markkinointi kestävänä kehityksenä

 

Tässä esseessä käsitellään markkinoinnin käsitteitä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia markkinointiin ja yrityksiin. Brändi käsitteenä ja sen vaikutukset ja tärkeys toimijoihin. Pohtiessani markkinoinnin kestävyyttä muuttuvassa ja kehittyvässä yhteiskunnassa lähdin käyttämään apuvälineekseni kirjaa nimeltä ´´Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille“.

 

Mikä on brändi ja miten sitä käytetään?

Brändi on yksi bisnesmaailman käytetyimmistä sanoista, ja liittyy olennaisesti markkinointiin. Se on myös epämääräinen sana, koska brändejä on monenlaisia ja osa yrityksistä ei välttämättä edes tiedä sen tarkoitusta suuressa kokonaisuudessa.

Brändi sanaa käytetään toisinaan löysästi tuoteimagon, maineen tai jopa visuaalisen identiteetin yleissanana ja synonyyminä. Faktana kirjassa pidettiin kuitenkin seuraavaa asiaa: Jos et pysty tunnistamaan tai analysoimaan oman brändisi tuomaa taloudellista lisää, joko asiakkaidesi maksaman lisähinnan, tai määrän muodossa… Sinulla tuskin on brändiä.

Arvokas brändi rakentaa hyvin taloudellista missiota hinnan ja volyymipreemion kannalta. Eli miksi asiakkaan tulisi ostaa juuri tämä. Tarkoitus on vakuuttaa asiakas siitä, että tästä tuotteesta kannattaa maksaa vähän enemmän.

Brändiä yrityksessä voidaan kuvitella asiana, joka on kuin maine henkilölle: Mitä sinusta ollaan mieltä ja puhutaan kun et ole paikalla? Mitä ihmiset alkavat ajatella ensimmäisenä kuin kuulevat sinun nimesi ja millaisen mielikuvan itsestäsi olet antanut muille ihmisille.

Hyvällä brändillä yritykselle ja tuotteelle saadaan helposti lisää asiakkaita ja uusia kiinnostujia aiheesta, sillä hyvä brändi saa yrityksen näyttämään hyvältä edustaessaan omaa ajattelutapaansa ja suuntaa.

 

Kestävä markkinointi

Tulevaisuuden kestävän markkinoinnin määrittää pitkälti ulkopuoliset tekijät, kuten ilmastonmuutos. Kaikkien ketjujen ja yritysten on pysyttävä siinä mukana omalla työpanoksellaan, ja luoda omista tuotteista/palveluista sopivia nykyhetkeen ja tulevaisuutta varten. Markkinoilla yritys, joka noudattaa vanhoja metodeja nyky-yhteiskunnassa jää auttamatta jälkeen ja pois muiden kehittyvien huippu kilpailijoidensa kanssa. Kestävä markkinointi siis käytännössä tarkoittaa sitä, että tuotteet ja palvelut tulee kehittää määräaikaisesti jatkuvasti sopiviksi tilannetta varten ja yhtäkään markkinoinnin osa-aluetta ei voi jättää huomioimatta hyvän tuloksen kehittämiseksi. Kukapa ei haluaisi yritykselleen sellaista imagoa, jossa heidät tituleerataan kehittyväksi aikaansa edellä olevaksi ja ennakoivaksi yritykseksi.

Ilmastoriskien torjunta on kuitenkin suurin haaste edelleen. Sen vuoksi yrityksien tulee kehittää palveluitansa ekologisesti ja näyttää ihmisille omalla brändillään pysyvänsä mukana nykyisessä markkinatilanteessa ja isona osana ilmastonmuutoksen hidastamiseksi omilla toimillaan. Ilmastoriskit siis säätelevät markkinoinnin kehitystä isolla kädellä ja pakottavat yritykset kehittymään silläkin saralla konkreettisesti. Markkinointi onkin harvoin teoreettista, markkinointi tapahtuu ihmisille konkreettisesti brändiä käyttäen käytännön eri tavoilla.

 

Kestävän markkinoinnin kummiajatus

Kirjassa todettiin, kuinka markkinoinnin kummiajatuksena voidaan käyttää kolmea eri ihmistyyppiä. On olemassa paljon ihmistyyppejä, jotka ovat loistavia nykyhetken ymmärtämisessä ja muokkaavat palveluitaan bisnesmaailman puolella ajankohtaisesti. On olemassa myös visionäreiksi kutsuttuja henkilöitä, jotka osaavat ennustaa paperille jatkuvasti tulevaisuuden mullistusta, ja mihin tilanteet tulevat kehittymään. Kolmas ihmistyyppi on harvinaisin, sillä nämä henkilöt osaavat toimia edellä mainittujen kahden ihmistyypin välissä, sekä tuoda ja viedä eteenpäin käytännön muutosta. Mihin ihmistyyppiin mielestäsi juuri sinä kuulut? Markkinoinnin ammattilaiset saattavat olla, ja usein ovatkin juuri näitä kolmannen ihmistyypin edustajia. He nimittäin osaavat toimia nykyhetken ja tulevaisuuden välissä.

 

Tulevaisuuden markkinointi ja ilmastonmuutos

Tulevaisuuden arviointi ja tilanteiden mahdollisten muuttujien ennakointi, on kuitenkin elintärkeää kestävässä markkinoinnissa. On sanomattakin selvää, että korona on aiheuttanut kaikkien aikojen digiloikan markkinointimaailmassa. Tämä digiloikka on kuitenkin mielestäni myös antanut loistavan mahdollisuuden pienille kasvaville yrityksille nousta pintaan, mikäli nettisivut ja digimarkkinointi on hyvällä tasolla yrityksessä.

Joku voisi kuvitella, että tulevaisuudessa arvokkaimmat brändit ovat rahalla mitattavissa, ja ihmisien manipulointi ja houkuttelu onnistuvat vain firman ison kokonaisuuden ja tuotteen kyljessä olevan tarran välityksellä. Mutta se on hölynpölyä. Tulevaisuuden arvokkaimmat brändit ovat globaaleja digitalisaatiohypyn tehneitä brändejä, jolla on selkeä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa. Jokainen menestyviä yritysmarkkinoita seuraava henkilö huomaa, että johtavien yritysten kärkipäässä jokaisella firmalla on ajatus ilmastonmuutoksen parantamiseksi ja markkinoilla ei ilman sellaista pärjää.

Voit miettiä kuitenkin, onko mahdollista, että joidenkin yritysten kohdalla tämä mahdollinen ilmastonmuutoksen huomioonottaminen ja mahdolliset parannustoimenpiteet ovat pelkkää kulissia? Onko mahdollista, että esimerkiksi maamme johtavat elektroniikan jätit ja digitalisaation mestarikehittyjät valehtelevat tekevänsä hyviä asioita ilmaston eteen? Voiko ilmastonmuutosta käyttää omassa brändissä vetonaulana, vaikka todellisuudessa sitä käytettäisiin vain teennäisenä terminä asiakkaiden houkutteluun? Vastaus on kyllä. Viherpesua tapahtuu paljon nykypäivänä ja aion tulevaisuudessa pyrkiä löytämään itselleni luotettavat yhteistyökumppanit tällaisen katalan toiminnan tukemisen estämiseksi.

Mielestäni yritysten pitäisi tuoda enemmän kansan tietoon hyviä tekojansa ympäristön eteen kampanjoilla ja muilla konkreettisilla asioilla, sillä ilmastonmuutos on vääjäämättä yksi suurimmista ongelmistamme. Valitettavan usein törmäämme yrityksiin, jotka kertovat osallistuvansa vahvasti ympäristötalkoisiin ja antavat ison panoksensa ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, mutta harva kansalaisista kuitenkaan tietää, että miten yritys panoksensa antaa.

Ilmastonmuutos tulee nousemaan globalisaation ja digitalisaation rinnalle brändien kehitystarpeissa ja tulee olemaan yksi tärkeimmistä tekijöistä kohti kehittyvää tulevaisuuden määränpäätä.

Ilmastonmuutosten vaikutuksilta ei tule välttymään yksikään yritys. Ilmaston muutoksen hillitsemisestä löytyy valtavia mahdollisuuksia. Koko maailma tulee siirtymään hiilineutraaliin kiertotalouteen ja edelläkävijät tulevat saamaan suurimman osan markkinoista. Asian toisesta puolesta lausui Mark Carney heinäkuussa 2019 seuraavasti: ”Ne yritykset, jotka eivät vastaa ilmastonmuutokseen tulevat menemään konkurssiin.”

Mahdollisuuksia on runsaasti. Ilmastonmuutos voi tietenkin lisätä yrityksen tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja lisätä niiden houkuttelevuutta markkinoilla. Se edellyttää strategian ja toimintatapojen päivittämistä nykypäivään. Ilmastonmuutokseen liittyvät peliliikkeet kannattaa tehdä huolellisesti ja tarkkaan strategiaa noudattaen, jotta saadaan mahdollisimman varma ja pesun kestävä brändi yritykselle ilmastonmuutokseen liittyvien hyvien tekojen edustamiseksi. Ilmastomuutos voi myös heikentää kysyntää ja vaikeuttaa raaka-aineiden saantia.

Tutkimustulokset osoittavat, että ilmastomyönteisyys voi tuoda kilpailuetua. Ilmastomuutoksen huomioivat yritykset tuottavat paremmin, ovat kilpailukykyisiä ja säästävät rahaa. Asiakkaat äänestävät lompakollaan vastuullisten, ympäristönäkökulmat huomioon ottavien yritysten puolesta. Parhaat työntekijät äänestävät verokortillaan. Ulkopuolista rahoitusta kasvuun ja innovaatioihin saavat jatkossa vain ympäristövastuulliset yritykset. Ympäristövaatimukset kiristyvät ja ne ovat käännettävissä lisäarvoksi asiakkaalle.

Kasvu maksaa, ja markkinointi on yksi nopeimmista ja tehokkaimmista tavoista nopeuttaa kasvuun tarvittavan kassavirran saamista ihan oikeilta konkreettisilta maksavilta asiakkailta oikeilla normeilla ja metodeilla.

Kirjasta löytyneen mietekysymyksen johdattelemana, haluan kysyä sinulta lukija: “Satsaatko markkinointiin rahoittaaksesi uutta? Vai leikkaatko markkinoinnista menestyäksesi vielä hetken aikaa vanhan maailman säännöillä?“

 

 

 

 

 

Lopuksi

Haluan omalla panoksellani tulevissa yrittäjän haasteissa luoda yritykselleni hyvän brändin, joka on nykyaikainen, luo hyvän alustan ja mahdollisuuden kehitykselle ja uusien innovaatioiden luomiselle. Suosittelen kaikille esseeni lukijoille samaa tavoitetta kohti tulevaisuuden maailmaa. Päätän esseeni kirjasta löytyneeseen kysymykseen:

´´Onko kuluttajat ja kulutus ongelma? Sellainen jota pitää koulia, paapoa ja rajoittaa? Vai muutosvoima, joka vie yrityksiä eteenpäin, ja pakottaa ne uuteen?

 

Verneri Halttula

 

Lähteet:

Lillberg, P. & R, Mattila. 2020. Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille. Helsinki: Alma Talent Oy.

Kommentoi