Tampere
03 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

MARKKINOINNIN UUDET ULOTTUVUUDET 



Kirjoittanut: Vilma Heinonen - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Yrityksen asiakasmarkkinointi
Somemarkkinoinnin työkirja
Bergström, S. & Leppänen, A.
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Kirjoittanut: Vilma Heinonen ja Annika Luoto  

 

JOHDANTO 

 

“Markkinointi on vastuullinen, suhteisiin ja yhteisöllisyyteen pohjautuva ajattelu- ja toimintatapa, jonka avulla luodaan myyvä, kilpailukykyinen ja eri osapuolille arvoa tuottava tarjooma vuorovaikutteisesti toimien.” (Bergström & Leppäinen 2021)  

 

Markkinoinnin strateginen merkitys yrityksen kehitykselle on kiistaton, mutta kuinka yritykset pystyvät toimimaan tässä muuttuvassa teknologian täyteisessä markkinointi ympäristössä? Jokainen teko on osa laajempaa strategiaa ja asiakkaiden rooli brändin muokkaajana korostuu. Miten yritys voi välittää asiakkaille sekä houkuttelevan että helposti lähestyttävän kuvan itsestään?   

 

Tässä esseessä pohdimme, kuinka tärkeää on ymmärtää ja osata hyödyntää markkinoinnin muuttuvia vaatimuksia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tutkimme myös eri tapoja, joilla yritykset voivat onnistua asiakasmarkkinoinnissa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä, joka on erittäin suuri osa organisaatioiden markkinointia ja näkyvyyttä tänä päivänä.  

 

SOMEMARKKINOINNIN VOIMA 

 

Kun keskustellaan somemarkkinoinnista eli sosiaalisen median markkinoinnista, tarkoitetaan sillä kaikkea, jolla organisaatio tuo esille itseään, tuotteitaan ja tavoitteitaan juuri sosiaalisen median eri kanavissa. Somemarkkinoinnin Työkirja (Virtanen 2020) sisältää helppoja harjoituksia, jotka kannustavat somemarkkinoijaa pohtimaan oman organisaation käytännön tekemistä, markkinoinnin tavoitteita sekä kohderyhmää. (Virtanen 2020.) 

 

Somemarkkinointi on halpa keino mainostaa ja tuoda organisaation tuotteita ja tavoitteita esille, koska sitä voi tehdä maksutta. Tällöin ainoa kustannus on itse sisällöntuotantoon käytetty aika. Esimerkiksi Facebook, Instagram, TikTok, X (entinen Twitter) ja LinkedIn ovat sosiaalisen median kanavia, joihin liittyminen onnistuu maksutta ja kun riittävän mielenkiintoiset asiat, jotka ovat esitetty tarpeeksi mielenkiintoisella tavalla lähtevät leviämään ihmisten tietoisuuteen ilmaiseksi mielenkiintoisuuden vuoksi.  

 

Sosiaalinen media on tänä päivänä niin täynnä erilaista sisältöä, joten vain kaikista mielenkiintoisemmat sisällöt tavoittavat muutkin henkilöt, kuin vain organisaation suurimmat fanit. Kun itse pohdin sosiaalista mediaa ja siihen liittyvää markkinointia, en itse tajunnut kuinka paljon eri asioita se sisältää ja kuinka paljon asioita tulee ottaa huomioon markkinoinnin suhteen.  Myös se kuinka eri kanavissa tulee markkinoida ja toimia eri tavalla.  

 

On hyvä tiedostaa ja päättää, mitä sosiaalisen median alustoja on kannattavin hyödyntää ja mihin alustaa kannattaa keskittyä. Onkin hyvä pohtia, tavoitatko oikean kohderyhmän organisaatiollesi. On hyvä muistaa, että ollessa usealla alustalla, on tärkeää, että organisaatio esiintyy näissä yhtenäisesti. Tietojen tulee kaikissa kanavissa olla ajan tasalla. (Virtanen 2020.) 

 

 

Harjoitus: Profiili kuntoon 

 

Profiilikuva, esimerkiksi logo 

  • Kuva kertoo järjestöstä tai yrityksestä. 
  • Kuva on sopivan muotoinen, sekä hyvälaatuinen. 

Kansikuva, jos kanavassa käytetään sellaista (esim. Facebook, yläreunassa oleva suurempi kuva) 

  • Kuva herättää kiinnostusta ja kertoo järjestöstä tai yrityksestä. 
  • Kuva on sopivan muotoinen, sekä hyvälaatuinen. 

Tekstit 

  • Myyvät ja mielenkiintoiset kuvaustekstit. 
  • Kuvaustekstit ovat ajan tasalla olevia. 

Asetukset 

  • Tiedostat kanavan asetukset ja olet säätänyt ne sopiviksi. 

(Virtanen 2020) 

 

 

Yllä kuvautuu harjoitus, jonka tarkoitus on auttaa saamaan yrityksen tai järjestön profiili kuntoon. On tärkeää organisaation kannalta, että heidän käyttämät eri sosiaalisen median tilit ovat päivitettyjä. Profiili on ensimmäinen, joka tulee sosiaalisessa mediassa vastaan, joten sen ulkoasu tulee olla kunnossa ja vastata organisaatiota. Kun profiilit ovat yhtenäisiä ja ajan tasalla olevia eri kanavissa saa kuluttaja heti luotettavamman kuvan organisaation toiminnasta.  

 

Jos organisaatiossa on useampi henkilö, joka päivittää eri sosiaalisen median alustoja, on äänensävy silti oltava sama. äänensävyllä tarkoitetaan sitä, millä tavalla puhutaan organisaation päivityksissä ja millaista kieltä käytetään. Äänensävy vaikuttaa suuresti siihen, millaisen kuvan organisaatio muodostaa ihmisille – yhtä lailla ihmisen sanavalinnat ja puhetyyli vaikuttavat muiden ihmisten näkemykseen hänestä itsestään.  

 

Parhaat päivitykset sosiaalisessa mediassa aiheuttavat ja synnyttävät reaktiota. Kun saa ihmisiä reagoimaan esimerkiksi päivityksestä tykkäämällä tai kommentoimalla lisääntyy tällöin päivityksen näkyvyys. Myös päivitykseen kommentointi ja sen jakaminen sekä vieminen sosiaalisen median ulkopuolelle kuten keskusteluun saa päivitys taas rutkasti enemmän näkyvyyttä ja julkisuutta. Parhaassa tapauksessa asiakas esimerkiksi ostaa päivityksen nähtyään organisaation tuotteen tai palvelun. Usein juuri sosiaalisen median markkinoinnin päätavoitteet ovat ulkopuoliset reaktiot.  (Virtanen 2020.) 

 

 

MARKKINOINTIFILOSOFIAA 

Markkinointiajattelun eli markkinointifilosofian kehityksessä tunnistetaan ainakin seuraavat viisi vaihetta: 

  • Tuotantosuuntainen ajattelu 
  • Myyntisuuntainen ajattelu 
  • Kysyntäsuuntainen ajattelu 
  • Asiakassuuntainen ajattelu 
  • Suhdeajattelu  

Uusimpana vaiheena korostuu nykypäivänä vastuullisuus ja yhteisöllisyys. Markkinoinnin täytyy olla asiakasturvallista sekä kestävää. Asiakkaat osallistuvat yhä enemmän tuotekehitykseen sekä vaikuttavat yrityksen menestykseen suositteluilla sekä sosiaalisen median postauksilla.  Markkinointi on muuttunut yhä enemmän yksipuolisesta vaikuttamisesta aidoksi vuorovaikuttamiseksi asiakkaiden kanssa. (Bergström & Leppäinen 2021)  

Yhtenä esimerkkinä K-Kauppojen kauppiaat ottavat asiakkaiden toiveet hyvinkin pienellä kynnyksellä huomioon ja toteutukseen. Riittää, että yksi asiakas haluaa lähikauppaansa tiettyä tuotetta, niin kauppias kuuntelee, selvittää ja toimittaa sen kauppansa hyllylle. Tämä esimerkki on yksi niistä, että hyvästä asiakkaasta kannattaa pitää huolta. 

 

ASIAKASLÄHTÖISYYS 

Yrityksen toteuttama asiakaslähtöisyys on toimintatapa, joka vaikuttaa koko organisaation päivittäiseen toimintaan. Menestyksekäs markkinointi rakentuu aidon ymmärryksen varaan siitä, mitä asiakkaat todella haluavat ja tarvitsevat. Tämä vaatii jatkuvaa asiakkaiden toiveiden kuuntelua ja huomioonottoa. Sosiaalinen media tarjoaa hyvän kasvu alustan asiakaslähtöisyydelle, sillä se mahdollistaa palautteen annon helppouden reaaliajassa ja luo alustan, jossa asiakkaat voivat itse osallistua brändin kehitykseen.  

 

Digitalisaatio ja uudet työkalut haastaa perinteisiä strategioita ja edellyttää uudenlaista osaamista markkinoinnilta.  Teknologia mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen kuluttajien käyttäytymisestä reaaliajassa. Esimerkiksi tekoälyn käyttö asiakkaiden analytiikassa auttaa ymmärtämään kuluttajien ostokäyttäytymistä. Tämä ei ainoastaan paranna asiakaskokemusta, vaan myös tehostaa markkinoinnin kustannuksia. Vaikka sosiaalisessa mediassa markkinointi onnistuu kustannustehokkaasti ja helposti, täytyy sisällön olla myös tasalaatuista sekä brändille sopivaa. (Bergström & Leppäinen 2021)  

 

 

 

SOSIAALISEN MEDIAN VOIMA JA HAASTEET  

 

Sosiaalisen media on mullistanut tapaa, jolla yritykset kommunikoivat kuluttajien kanssa. Jokainen päivitys, twiitti tai Instagram-postaus on potentiaalinen ja arvokas kosketuspiste asiakkaaseen, ja samalla se tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa tai heikentää brändin mielikuvaa. Yritys voi vaikuttaa brändiinsä, mutta ei koskaan täysin kontrolloida sitä. Tämä totuus korostuu sosiaalisessa mediassa, jossa asiakkaat voivat vapaasti jakaa kokemuksiaan ja mielipiteitään laajalle yleisölle. Yksi suurimmista haasteista onkin negatiivisen palautteen käsittely. Kun asiakaspalvelun mokat tai tuotepettymykset leviävät sosiaalisessa mediassa, niiden hallinta vaatii nopeaa ja harkittua toimintaa. Toisaalta, kun yritykset käsittelevät kriisitilanteita avoimesti ja rehellisesti, ne voivat kääntää haasteet mahdollisuuksiksi vahvistaa luottamusta brändiin. 

 

NEGATIIVISUUS 

 

Sosiaalisesta mediasta ja siellä markkinoinnista löytyy myös huonot puolensa. Kun saat päivityksille näkyvyyttä, tulee samassa taatusti myös kritiikkiä. Jos saat negatiivista palautetta, on toimittava nopeasti ja ensin kannattaa hengähtää hetki ja sitten toimia. Jos aiheesi on valmiiksi herkkä kritiikille, kannattaakin jo valmistautua, kuinka vastata yleisimpiin kysymyksiin. (Virtanen 2020.) 

 

  1. Vastaa palautteeseen nopeasti. 
  1. Oikaise mahdolliset virheelliset väittämät. 
  1. Puhu totta, Jos et osaa vastata, kerro se ja ota selvää. 
  1. Anteeksi pyytäminen, jos on tehty virhe. Hyvitä virhe, jos se on mahdollista. 
  1. Älä vastaa vihaisena, äläkä provosoidu. 

(Virtanen 2020.) 

 

 

Toteutimme koko tiimin voimin laskiaispullaprojektin vuoden alussa laskiaisena. Laskiaispullaprojektimme aikana saimme Linkedinissä huomiota ja sana pullista kiiri eri alojen yrittäjille. Oli mielenkiintoista huomata, kuinka yksi postaus levisi erittäin lyhyessä ajassa niin monen ihmisen silmien alle. Kun saimme projektin lopputaipaleella muutaman reklamaation asiakkailta julkisesti, jossa asiakas esimerkiksi kommentoi kuljetus palvelumme laatua, tuntui se totta kai alkuun pahalta. Hoidimme reklamaation kuitenkin mallikkaasti sekä ammattimaisesti ja olimme nöyriä siitä, ettemme toimineet vielä täydellisesti. Asiakkaille jäi meistä hyvä kuva, kuinka hoidimme asian ja se on toki tärkeintä. Tärkeintä tässä tilanteessa mielestämme on se, että saimme oppia siitä, että asiakasta pitää kuunnella tarkalla korvalla, reklamaatioita sekä toiveita, jotta opimme ja saamme uusia näkökulmia tulevaisuutta varten. Menestykäs markkinointi vaatii jatkuvaa ja avointa dialogia yrityksen ja asiakkaan tarpeiden välillä.  

 

 

BRÄNDIN ELÄMINEN JOKAPÄIVÄISESSÄ TOIMINNASSA  

 

Organisaatiossa markkinointi ei rajoitu pelkästään markkinoinnista vastaavaan henkilöön tai tiimiin vaan se on jokaisen tonttia. Tämä tarkoittaa, että jokainen työntekijä, jokainen prosessi ja jokainen asiakaskohtaaminen luo ja vahvistaa yrityksen menestystä markkinoilla. Yrityksen tulee elää brändiään ei vain ulospäin suuntautuvassa viestinnässä, vaan myös sisäisesti. Tämä vaatii kulttuurin, jossa brändin arvot ovat selkeästi määriteltyjä ja ymmärrettyjä kaikilla tasoilla. Tärkeänä kilpailukykynä nousee vahvasti pintaan yrityksen imago eli mielikuva. (Bergström & Leppäinen 2021)  

 

 

MAINONNAN MERKITYS 

 

Kun mietitään sosiaalista mediaa, sekä brändiä, on brändi erittäin suuressa keskiössä. Ulkoiseen olemukseen tulee olla samansuuntaiset ja selkeät suuntaviivat, kuten ammattilaisen suunnittelema visuaalinen ilme tai graafinen ohjeisto, jota on helppo ja selkeä noudattaa. Kun organisaatiot päivittävät itsestään sosiaalisen mediaan ja suuntaviivat sekä ohjeet ovat selkeät brändin suhteen, on kuvallisten julkaisujen tekeminen huomattavasti helpompaa. Kaikki on yhdenmukaista, jolloin eri kanavissa näkyminen antaa myös ihmisille yhdenkuvaisen kuvan organisaatiosta ja jättää selkeän muistijäljen. Organisaatio on myös kuluttajalle helpompi yhdistää eri sosiaalisen median alustoilla. (Virtanen 2020.) 

 

Markkinoinnin kenttä on kokenut isoja muutoksia viime vuosikymmeninä. Yritysten asiakasmarkkinointi ja sosiaalisen median nousu ovat korostaneet asiakaslähtöisyyden merkitystä. Brändin rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaiden kanssa ja kykyä mukautua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Menestyvät yritykset ymmärtävät, että markkinointi on jokaisen yrityksen toiminnan sydämessä ja että todellinen brändi elää asiakkaiden mielissä. Tämän ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön on avain pitkäaikaiseen menestykseen markkinoinnin maailmassa. (Bergström & Leppäinen 2021)  

 

Kun halutaan markkinoida näkyvästi ja mahdollisimman tehokkaasti käytetään useasti rahaa juuri maksulliseen mainontaan. Kun on saatu organisaation perusasiat kuntoon viestinnässä sekä markkinoinnissa, voidaan ostaa maksettua mainontaa eri sosiaalisen median kanaviin. Facebook ja Instagram ovat suosittuja maksetun mainonnan hyödyntämiseen ja niiden käyttäminen hoituu kätevästi samasta paikasta: Facebookin mainosten hallinnan kautta. 

 

Kun mainosta aletaan tekemään, on hyvä pohtia, mitä siltä haluaa. Millaista mainosta olet tekemässä, haluatko esimerkiksi mainoksen avulla saada lisää osallistujia tapahtumaan tai ohjata kuluttajat organisaatiosi verkkosivuille vai yksinkertaisesti kasvattaa brändisi tunnettavuutta. Kun tiedät, mitä ja miksi haluat mainostaa, täytyy miettiä tarkasti, kenelle mainos kohdennetaan. Jokainen näyttökerta maksaa, joten oikeille ihmisille mainoksen mainostaminen on kannattavaa. Alla kuvattuna harjoitus, jolla voi pyrkiä pohtimaan omaa kohderyhmää, jolle erityisesti haluaa kohdentaa maksettua mainontaa. (Virtanen 2020.) 

 

Harjoitus: Kohdenna mainoksesi 

 

-Kenelle mainos halutaan näyttää? 

 

-Asuin- tai vierailupaikka. Onko palvelu paikallinen. Kannattaako palvelua mainostaa koko Suomessa, tietyissä kunnassa tai maakunnassa? 

 

-Ikä. Minkä ikäisiä ihmisiä haluat tavoitella? Nuoria, työikäisiä vai eläkeläisiä? 

 

-Sukupuoli. Kiinnostaako mainosteema erityisesti naisia tai miehiä, vai onko se kaikille sukupolville sopiva? 

 

-Demografiset tiedot. Onko kohderyhmällä lapsia? Kenties tietyntasoinen koulutus? 

 

-Kiinnostuksen kohteet. Mistä tavoittelemasi kohderyhmä on kiinnostunut? Pyri miettimään laajasti ja kirjaamaan asioita ylös. 

(Virtanen 2020.) 

 

IHMISYYDEN KOROSTAMINEN MARKKINOINNISSA 

  

Asiakasta ei nähdä vain taloudellisena toimijana, vaan ennen kaikkea yksilönä, jolla on ainutlaatuiset tarpeet, toiveet ja tunteet. Menestyvä markkinointi tunnistaa ja arvostaa yksilöllisyyttä ja inhimillisyyttä, mikä edellyttää yrityksiltä aitoa kiinnostusta ja empatiaa kohti ihmisiä, ei pelkkiä markkinasegmenttejä. Tämä lähestymistapa voi syventää asiakassuhteita ja lisätä yrityksen uskottavuutta ja luottamusta sen kohderyhmässä. Tehokas markkinointi rakentuu ymmärrykselle, että jokainen kuluttajakosketuspiste on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti asiakkaan elämään ja vahvistaa sitä kautta brändin ja yksilön välistä suhdetta. (Jones 2021). Kun organisaatio näkee asiakkaan aidosti ihmisenä, eikä vain juuri asiakkaana, saa tällöin kuluttaja paremman kokemuksen. Itse voimme todeta  

 

 

POHDINTA  

 

Markkinoinnin kenttä on kokenut isojakin muutoksia viime vuosikymmeninä. Yrityksen asiakasmarkkinointi sekä sosiaalisen median nousu ovat korostaneet asiakaslähtöisyyden merkitystä ja pakottaneet yritykset muuttumaan nopeammiksi reagoimaan. Brändin rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii jatkuvaa kanssakäymistä asiakkaiden kanssa ja kykyä mukautua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.  

 

Menestyvät yritykset ymmärtävät, että markkinointi on jokaisen yrityksen toiminnan keskiössä ja että todellinen brändi elää asiakkaiden mielissä. Tämän ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön on avain pitkäaikaiseen menestykseen.  Sosiaalinen media on muuttunut nopeasti vain muutamassa vuodessa ja uusia palveluita syntyy koko ajan.  Olemme molemmat sitä mieltä, että on hyvin helppoa sortua vaikuttaja markkinointiin, koska se on helposti lähestyttävää ja helppoa.  

 

Totesimme somemarkkinoinnin olevan mutkikkaampaa kuin ajattelimme. Kun sosiaalisen median ottaa osaksi markkinointia, voi organisaatio tavoittaa todella suuren yleisön ja päästä suuresti näkyville. Totesimme myös sen tärkeyden liittyen omiin projekteihimme. On hassua, kuinka monesti on tullut tehtyä ostopäätöksiä sekä hankintoja sosiaalisen median markkinoinnin vuoksi. Olemme myös huomanneet, että sosiaalisen median suuri kulutus markkinointiin ja brändäykseen antaa huomattavasti läpinäkyvämmän ja luotettavamman kuvan organisaatiosta, kuitenkin toteamme, että tulee olla tarkkana, ettet tule huijatuksi.  

 

 

 

LÄHTEET  

 

Bergström, S. & Leppäinen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy. 

 

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Kauppakamari. E-kirja. Vaatii käyttöoikeuden. https://kauppakamaritieto-fi.libproxy.tuni.fi/ammattikirjasto/teos/somemarkkinoinnin-tyokirja-2020#kohta:1.((20)Johdanto((20)somemarkkinointiin  

 

Jones, U. 2021. Unohda asiakas, nyt puhutaan ihmisestä. Verkkosivu. Viitattu 21.4.2024. Saatavilla osoitteesta markkinointiuutiset.fi 

 

https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/unohda-asiakas-nyt-puhutaan-ihmisesta 

 

 

 

 

 

Kommentoi