Madrid osa 2 – Elämää Espanjassa

Kirjoittanut: Emmi Salminen - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Nro 2.

Epätodellinen olo, yli 40 kiloa matkatavaroita ja ääretön jännitys mahanpohjassa – näistä asioista oli minun matkustuspäiväni tehty. Helsinki-Vantaan lentokentällä kaikki alkoi valjeta ja pian olimmekin jo lentokoneessa matkalla uuteen kotikaupunkiimme, Madridiin. Saavuimme kohteeseen iltamyöhään ja suunnistimme Airbnb asunnollemme, jonka olimme varanneet ensimmäisen kuukauden ajaksi.

Ensimmäiset päivät menivät tutustuessa meille täysin uuteen ja tuntemattomaan kaupunkiin, ja pian tajusimme, että meillä todella kävi tuuri asuinalueen ja Airbnb-isännän kanssa. Olimme päättäneet, että etsimme seuraaville kuukausille asunnon sen jälkeen, kun olemme tutustuneet kaupunkiin ja tiedämme, missä olisi meille paras paikka asua. Kuitenkin, kuten arvata saattaa, asunnon löytäminen ei todellakaan ollut niin helppoa kuin aluksi ajattelimme.

Kaksi viikkoa ennen kuin olisimme olleet käytännössä asunnottomia, tajusimme laittaa Airbnb-isännällemme viestiä ja sattumoisin hän omistikin kymmeniä asuntoja Madridista. Olomme oli kuin lottovoittajilla. Hänellä oli meille kaksi eri asuntoa, joissa tulisimme asumaan seuraavat kuukaudet ja se sopi meille vallanmainiosti.

Valitettavasti toisessa asunnossamme emme pystyneet asumaan muutamaa päivää pidempään, sillä astma ja home eivät tulleet toimeen keskenään. Jouduimme siis muuttamaan yhden kerran enemmän mitä alkuun oli sovittu, mutta siitäkin selvittiin.

Yliopistolla olemme käyneet kolmena päivänä viikosta, ja energiamme olemme halunneet suunnata aika lailla muihin asioihin, kuten uusiin ihmisiin ja kulttuuriin tutustumiseen, matkustelemiseen ja tulevien projektien suunnitteluun. Meillä on toki ollut myös paljon ryhmätöitä liittyen kursseihin, mutta esseedeadlineihin verrattuna ne eivät ole aiheuttaneet juurikaan päänvaivaa. Haastavin asia täällä opiskelussa on ollut englannin kieli, koska joskus sanasto on tuntematonta ja joudumme käyttämään kääntäjää. Katsotaan kuinka loppukokeissa käy! Toivottavasti niistäkin selvitään.

Olemme matkustaneet Marokkoon, Portugaliin ja Espanjan sisällä Barcelonaan. Vaihtokokemus on kokonaisuudessaan ollut tähän asti ikimuistoinen enkä malta odottaa, mitä viimeinen kuukausi tuo mukanaan.