Madrid osa 1 – Tästä kaikki alkaa!

Kirjoittanut: Emmi Salminen - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

Nro 1.

Vaihto-opiskeluun lähteminen on ollut unelmani niin pitkään kun jaksan muistaa. Lukioiässä tavoitteellinen urheilu-urani ei kuitenkaan sallinut ulkomaille muuttoa niin pitkäksi aikaa, joten silloin päätin, että korkeakoulussa opiskellessani unelmani vihdoin toteutuu.

Kun pääsin opiskelemaan Proakatemiaan, aloin miltei heti etsimään tietoa eri vaihtokohteista. Olin pitkään ajatellut, että haluaisin lähteä Ruotsiin, mutta sitten vaihdoin suuntaa etelä-Euroopan suuntaan, koska aurinko ja lämpö tekevät minut onnelliseksi. Aloimme muutamien tiimiläistemme kanssa keskustelemaan vaihtoon lähdöstä ja pyysimme apua myös vanhemman vuoden opiskelijoilta, jotka olivat käyneet vaihdossa. Sain tuolloin paljon arvokasta tietoa muilta akatemialaisilta ja olen siitä edelleen erittäin kiitollinen! Pikkuhiljaa alkoi muodostua ajatus siitä, että ehkä vaihtoon lähteminen ja ulkomaille muuttaminen voisi olla mukavempaa jonkun kanssa. Yhtäkkiä olimmekin yhdessä kahden rakkaan tiimiläiseni, parhaimpien ystävieni kanssa pohtimassa, pitäisikö lähteä elämämme seikkailulle, nimenomaan yhdessä.

Aloimme tutustumaan tarkemmin kohteisiin ja teimme jopa Excel-taulukon, missä pohdimme mahdollisia vaihtoehtoja niin maan hintatason kuin keskilämpötilankin perusteella. Hyvin nopeasti kärkikolmikko oli selvillä, joka näytti tältä: Espanja, Kypros ja Portugali. Näiden kolmen joukosta Espanja kuitenkin nousi selkeästi ensimmäiselle sijalle, sillä rakastimme jo valmiiksi maan kulttuuria ja halusimme oppia espanjan kielen.

Vasta hakemuksen lähettämisen jälkeen alkoi kaikista jännittävimmät ajat, sillä kolmestaan samaan maahan ja vieläpä kouluun pääseminen ei todellakaan ollut itsestäänselvyys. Viikkoja kului ja vihdoin koitti päivä, jota olimme odottaneet kuin kuuta nousevaa. Oli naistenpäivä, 8.3.2023, kun sähköposteihimme kilahti viesti, ettei kolmelle henkilölle valitettavasti ole samassa koulussa tilaa. Soitimme välittömästi epätoivoisen sävyisen puhelun kv-toimiston suuntaan ja meille tarjottiin vaihtoehtoista yliopistoa samasta kaupungista, johon me kaikki pääsisimme opiskelemaan. Olimme kuitenkin kuulleet, että joskus yliopistot voivat tehdä poikkeuksia ja ottaa ennalta määritettyä kapasiteettia enemmän vaihto-opiskelijoita sisään. Tämän vuoksi emme halunneet tyytyä vaihtoehtoiseen yliopistoon, vaan päätimme selvittää, pääsisimmekö jollain ihmeen kaupalla 1. hakukohteeseemme sisään.

Koitti ilon ja onnen päivä, meidät kaikki oli hyväksytty samaan yliopistoon, meidän 1. hakukohteeseemme opiskelemaan. Epätodellinen fiilis valtasi koko kehon ja mielen. Tapahtuuko tämä vihdoin?

Kesti aikaa tottua ajatukseen, että pääsen syksyn pimeyttä pakoon sangrian ja tapasten äärelle Espanjan pääkaupunkiin, jota saan pian kutsua kodiksi.

2.9.2023 elämäni seikkailu alkoi.