Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Luksus



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Suomalainen osaaminen ja sen sanan levittäminen on minulle sydämenasia. Suvussamme on vahva käsityöperinne ja aina on arvostettu itse tehtyjä uniikkeja tuotteita, enemmän kuin tavaratalojen massatuotteita. Pappani valmisti ravikärryjä, joista osa meni vientinä ruotsiin. Asiakkaat arvostivat Papan tunnollisuutta ja tuotteen laatua, ja siksi halusivat tulla hakemaan kärryjä Suomesta asti. Hän teki tilaukset aina ajallaan ja monesti matkustimme monen sadan kilometrin päähän asiakasta vastaan, jottei asiakkaan tarvitsisi tulla ihan niin kauas kärryjä hakemaan. Nuo asiakkaat olivat papalle arvokkaita, sillä he tekivät parhaimmillaan kymmenen kärryn tilauksen kerralla.

Suomessa kädentaidot ja osaaminen ovat aivan huippuluokkaa, mutta tuskinpa kovinkaan moni, edes Pappani, osasi pyytää tuotteistaan kunnon hintaa. Maailmalla arvostetaan suomalaisten taitoja jo valmiiksi, meidän tulisi vain osata lähteä merta edemmäs kalaan omien tuotteidemme kanssa ja olla ylpeitä meidän osaamisesta.

 

Ensimmäisen kerran tartuin kirjaan ainoastaan nimen perusteella, lukematta edes takakantta. Kirjan nimi on Luksus -suomalainen osaaminen kilpailuetuna. Ajattelin, että nyt pidän käsissäni opusta, joka on tämän vuoden paras lukukokemus. Nimi kuitenkin oli sisältöään parempi, mutta mikä tärkeintä, se herätti paljon ajatuksia niin positiivisessa kuin negatiivisessakin mielessä.

 

Mitä on luksus?

 

”Luksus on välttämättömyyttä, joka alkaa siitä mihin välttämättömyys loppuu.”

Coco Chanel.

 

Luksus sanana herättää usein melko negatiivisia tunteita. Se mielletään usein varakkuuteen, epätasa-arvoon ja pröystäilyyn. Luksus kuitenkin on koko ajan muuttuva käsite. Jos mennään ajassa taaksepäin, niin oli luksusta, jos kotona oli saippuaa, kahvia tai sokeria. Nyt nämä tuotteet ovat meille täysin arkipäivää ja tuotteet ovat kaikkien saatavilla, ainakin Suomessa. Jos nyt pitäisi miettiä mikä ruokakaupassa on luksusta, niin sanoisin että luomutuotteet. Ne ovat selvästi kalliimpia ja eivät ole kaikkien saatavilla. Ehkä kymmenen vuoden päästä pidämme outona, että luomutuotteita ei ollut jokaisella varaa ostaa.

Minulle luksus merkitsee laatua, kokemuksia, elämyksiä ja itseeni panostamista. Tuotteen tai palvelun korkea hinta ei ole oikea määritelmä luksukselle, mutta usein ne kulkevat käsi kädessä. Jokaiselle luksus saattaa tarkoittaa hyvinkin eri asioita. Toiselle Luis Vuitton 2000€ laukku määrittelee luksuksen ja minulle käsityönä Tampereen kehräsaaressa tehdyt 350€ kengät merkitsevät luksusta. Väitän siis, että luksus on sidonnainen myös ihmisen arvoihin. Mutta niin kuin Coco Chanel asian kiteytti, luksus alkaa siitä mihin välttämättömyys loppuu. Me pärjäisimme paljon vähemmällä, mutta kaikki se mikä menee välttämättömyyden ohi, on luksusta.

 

Luksusmarkkinat

 

Luksusmarkkinat maailmalla luovat satojen miljardien liikevaihdon joka vuosi. 2000 -luvun aikana kuitenkin markkinat ovat selkeästi muuttuneet, sillä luksus on nykyään kaikkien saatavilla ja nähtävillä esimerkiksi internetissä. Aiemmin luksuksen pariin ei päässyt kuin julkisuudenhenkilöt, jotka saivat kutsun muotinäytöksiin ja liikkeisiin ei ollut tavallisella kadunkulkijalla asiaa. Mukaan on tullut myös nk. jälkimarkkinat, joilla tarkoitetaan esimerkiksi outlet -myymälöitä, joissa myydään vanhoja mallistoja, sekä 2-laatua. Tällaiset outlet -myymälät herättävät minussa hieman ristiriitaisia mielipiteitä, sillä on surullista nähdä miten paljon tuotteita jää myymättä. Toisaalta taas on hienoa, että myös 2-laatuiset tuotteet laitetaan myyntiin, eikä polteta, kuten yksi luksus vaatemerkki tekee.

On ollut ihana huomata, miten moni suomalainen vaatemerkki toimii hävikin välttämiseksi. Asiakkaille järjestetään esimerkiksi malliston ennakkonäytöksiä, joissa on mahdollisuus kokeilla tuotteita ja tilata haluamansa tuote etukäteen. Myös yksi tamperelainen laukkuvalmistaja tekee tuotteita ainoastaan tarpeeseen, ja siksi ei pidä tuotteillaan suurta varastoa, jottei hävikkiä syntyisi.

 

Maailmalla suomalaisia pidetään hyvin luotettavina ihmisinä. Täällä on mieletöntä osaamista ja upeita tarinoita, joilla olisi erittäin hyvät edellytykset pärjätä maailmalla. Uskon kuitenkin, että meidän nöyryys ja itsemme vähättely ovat suurin este kansainvälisillä markkinoilla. Meidän tulisi olla ylpeitä meidän juurista ja esitellä tuotteemme ja palvelumme selkä suorana, seisten vankasti omamme takana. Maailmalla arvostetaan suomen puhtautta, raikkautta ja rauhaa, miksemme siis tarinallistaisi omaa osaamistamme? Uskon, että meillä olisi valtava potentiaali käytössämme, kunhan vain osaisimme hyödyntää sitä.

 

Kokonaisuus ratkaisee

 

Nykyajan luksusta tarjottaessa, pelkkä tuote ei enää riitä. On osattava tarjota ostokokemuksen lisäksi myös elämys, jossa asiakaspalvelun rooli korostuu merkittävästi. Parhaiten markkinoilla pärjää se, joka pystyy parhaiten asettumaan asiakkaan asemaan. Omaa palvelua tai tuotetta myytäessä kannattaa miettiä millaisen ostokokemuksen antaa asiakkaalle. Millaisia tarpeita asiakkaalla on? Mitä hän näkee ensimmäisenä astuessaan liikkeeseen? Millaisena hän näkee tuotteen, sen esillepanon ja pakkauksen? Millaiset aikataulut asiakkaalla on? Millaisen kokemuksen luot asiakkaalle?

 

Luksusmarkkinatkin ovat netin myötä laajentuneet valtavasti, sillä siipien kokeilu on huomattavasti helpompaa netin kautta. Runsaudenpula vallitsee kuitenkin jokaisella alalla, joten on erotuttava, jotta asiakas palaa ja mieluiten myös suosittelee yrityksesi tuotteita tai palveluja eteenpäin. Tästä esimerkkinä jyväskyläläinen Alpa, joka valmistaa alpakanvillasta neuleita. He hoitavat suurimman myyntinsä netin kautta, mutta tarjoavat asiakkaalle paljon tietoa siitä, mitä hän rahallaan saa. Heillä on myös korjauspalvelu, jos heidän tuotteeseensa tulee ajansaatossa esimerkiksi reikä, voit lähettää tuotteen heille ja saat neuleesi ehjänä takaisin. He käyttävät myös markkinoinnissaan paljon hyödyksi erittäin positiivisia asiakaspalautteitaan. Väittäisin jopa, että merkistä on tullut hetkessä ilmiö, kun he ovat saaneet asiakkaat kääntymään faneiksi kertomaan tuotteidensa laadusta julkisesti.

 

Parhain keino on yllättää asiakas tavalla, jota hän ei odottanut. Tai saada jotain hiukan enemmän, kuin mitä hän oli odottanut. Usein myös räätälöinnin mahdollisuus vakuuttaa asiakkaan ja saa suosittelemaan yritystä eteenpäin. Tästä voin kertoa hyvinkin omakohtaisen kokemuksen, sillä olin menossa ostamaan kenkiä, mutta asiakaspalvelija kertoi, että kenkä on minulle liian iso ja että he voisivat tehdä minulle hieman pienemmän, joka istuisi paremmin. He olisivat myös voineet päästä helpommalla ja myydä minulle valmiin kenkäparin, eikä lähteä tekemään alusta asti jalalleni sopivaa kenkää. Tällaiset tilanteet luovat asiakkaalle luksuskokemuksen, ja yrittäjä voi olla varma, että asiakas kertoo tarinaa myös eteenpäin. Hyvä asiakaspalvelija etsii sopivimman, ei kalleimman ja helpoimman.

 

Tärkeää on antaa asiakkaan nauttia myymälän tunnelmasta ja luksuksesta, vaikkei ostaisikaan mitään. Jokainen yrityksen kohtaamispiste on yrityksen tarinan kerrontaa, joka tulee pitää mielessä. Suomalaiset osaavat luoda upeita tuotteita ja palveluita. Meidän tulee olla ylpeä siitä mitä teemme ja lähteä rohkeasti maailmalle kertomaan meidän tarinoita ja osaamista.

Aihetunnisteet:
Kommentoi