Tampere
03 May, Friday
12° C

Proakatemian esseepankki

Liiketoimintasuunnitelma



Kirjoittanut: Tuomas Kuusisto - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Johdanto 

Olen asunut Pälkäneellä nyt muutaman vuoden ja oppinut käyttämään paikallisia palveluita, joista minulle tärkein on kuntosali. Pälkäneelle on investoitu muutama vuosi sitten uusi liikuntakeskus Kostia Areena. Puitteet erilaisiin pallopeleihin ovat kohdillaan ja budjettikin ylitettiin tuplasti rakentaessa, mutta Kostia Areenan kuntosali on täysi epäonnistuminen. Isolla rahalla on ostettu mitä kalliimpia laitteita ja lasiseiniä. Koko kuntosali tuntuu olevan vain rakennettu ulkonäön vuoksi, mutta todellista treenaaja se ei tue. Tilat ovat ahtaat, matalat ja kulmikkaat. Painot ovat kaikki erilaisia, eikä yhtä samanlaista paria meinaa tankoon löytyä. Laitteet on sijoitettu surkeasti ja ne ovat itsessään huonoja. Lisäksi laitteita on liikaa tilaan nähden. Kaiken kukkuraksi pukuhuoneet ovat niin pienet, että tekee mieli kääntyä kotia kohti, jos joku toinen on erehtynyt salille samaan aikaan. Olen tästä syystä pitkään toivonut Pälkäneelle yksityistä kuntosalia, joka täyttäisi edes tavallisen treenaajan toiveet, mutta kuntosaliyrittäjää ei tähän pieneen 6 500 asukkaan kuntaan ole tulossa, ellen itse sitä perusta. Löysin sopivan kiinteistön hyvällä sijainnilla, josta innostuneena päätin kirjoittaa puoliksi humoristisen liiketoimintasuunnitelma esseen aiheesta: Pälkäneelle yksityinen kuntosali. 

 

Mikä on liiketoimintasuunnitelma? 

Liiketoimintasuunnitelma kertoo liiketoiminnan tavoitteet, riskit ja miten liikeidea toteutetaan. Liiketoimintasuunnitelma on päätöspohja, joka auttaa yrittäjää suunnitteluprosessissa. Jokainen yrittäjä ja yritys on erilainen, joten ei ole sääntöjä siitä, mitä sen pitää sisältää tai miltä sen pitäisi näyttää. Liiketoimintasuunnitelman on oltava kuitenkin konkreettinen, selkeä ja perusteltu. (visma n.d..) 

Liiketoimintasuunnitelma tehdään itseään ja muita sidosryhmiä, kuten sijoittajia ja rahoittajia varten. Hyvä liiketoimintasuunnitelma kuvaa yrityksen lisäksi myös yrittäjän ominaisuuksia, jonka pohjalta voidaan tehdä riskianalyysejä esimerkiksi SWOT-analyysin avulla. Lisäksi siitä tulisi ilmetä yrityksen suunnitelmat markkinoinnista, rahoituksesta ja kilpailutilanteesta. Liiketoimintasuunnitelmaa ei tehdä vain yritystä perustaessa, vaan se on dynaaminen asiakirja, jota päivitetään, kun yritys kasvaa ja kehittyy. (visma n.d..)  

Liiketoimintasuunnitelma yksityiselle kuntosalille, toimipaikka, Pälkäne. 

Yrityksen perustiedot: 

Yrittäjän nimi: Tuomas Kuusisto & Minea Aalto 

Yrityksen nimi: Pälkäneen kunnon sali 

Yrityksen osoite: Onkkaalantie 43, Pälkäne  

Y-tunnus: – 

Päätoimiala: Terveys-, Hyvinvointi- ja sosiaalipalvelut 

Yhtiömuoto: osakeyhtiö 

 

 

Liikeidean kuvaus 

Pälkäneen kunnon sali tarjoaa asiakkaille laadukkaat tilat ja palvelut kuntosaliharjoitteluun aivan Pälkäneen kunnan ytimessä. Lisäksi tarjolla on lisäravinteita, valmennus, hieronta ja ryhmäliikunta palveluita. Asiakkaat koostuvat paikallisista asukkaista, jotka haluavat nauttia treenaamisesta omassa kotikunnassaan. Kiinteistöstä vuokrataan tiloja myös ulkopuolisille yrittäjille ja kuluttajille. 

Osaaaminen 

Olen tradenomiopiskelija ja suoritan tutkintoa Tampereen ammattikorkeakoulussa Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelmassa. Tutkinto-ohjelmassa kartutetaan liiketoiminta- ja projektiosaamista omassa tiimiyrityksessä aitojen asiakkaiden kanssa. Yrittäjän kokemusta olen saanut koulutuksen aikana omasta tiimiyrityksestä (Empiria Osk) ja aputoiminimi Puhdistustiimistä. Koulutuksen ohella toimin yksityisenä elinkeinonharjoittajana. (Tmi Tuomas Kuusisto). Liiketoimintakumppaninani toimii Minea Aalto, joka on lääketieteen kandi. Meille molemmille ominaisia piirteitä ovat ahkeruus, tuloskeskeisyys ja pitkäjänteisyys. Meillä on yhteistä lainaa, jonka myötä olemme oppineet toimimaan yhdessä myös paineen alla. 

Koulutukseni ja kokemukseni tukevat kuntosaliyrittäjäksi lähtemistä. Lisäksi olemme Minean kanssa molemmat kokeneita kuntosaliharrastajia. Olemme käyneet kuntosalilla yli kymmenen vuoden ajan ja käyneet yhdessä kymmenillä erilaisilla kuntosaleilla. Tämän aikana olemme oppineet tunnistamaan hyvän kuntosalin reseptin käyttäjän näkökulmasta. 

Mitä osaamista tarvitsemme lisää? 

Yritykselle rahoituksen hankkiminen ja erilaiset lupa prosessit eivät ole meille tuttuja asioita. Lisäksi markkinointi ja myynti eivät ole meidän osaamistamme, mutta tunnen hyvät ja edulliset tekijät koulutukseni kautta. Toisin sanoen kaikki mitä emme osaa vielä, on ulkoistettavissa kuten kirjanpito. 

SWOT-analyysi mallia Microsoft Word 

Vahvuudet 

– Yrittäjän taidot ja kokemus 

– Ei paikallisisa kilpailijoita (paitsi Kostia Areenan kuntosali ts. kunnan tarjoama palvelu) 

Heikkoudet 

– Pieni markkina (Pälkäne n. 6500 asukasta) 

– Pieni alkupääoma 

Mahdollisuudet 

– Hyvät verkostot: kirjanpito, myynti, markkinointi, apukädet, yms. 

– Yhteistyö kunnan kanssa 

Uhat 

– Konkurssi 

– Kiinteistön huolto 

Palveluiden ja tuotteiden hinnoittelu 

Hinnoittelu perustuu yleiseen markkinahintaan.  

Kk- jäsenyys 45 € sis. Alv 10 %. 

Vuosi-jäsenyys 450 € sis. Alv 10 % 

Hieronta ja ryhmäliikunta palvelut ovat ulkoistettu, ja niistä oletettavasti saisi noin 400 €/kk vuokra tuloina. 

Lisäksi kiinteistössä (onkkaalantie 34) on noin 100 neliöinen asunto, jota vuokrataan min. 600 €/kk. 

Tavoitteena on saada 60 kk-asiakasta vuokratulojen lisäksi. 

Tulot kuukausitasolla olisi lyhyellä matikalla 60 € x 45 + 1000 € = 3700 € sis. Alv 10 % 

Alv. 0 % 3363 € 

 (huom. Liiketilan luovuttaminen on pääsääntöisesti arvonlisäverotonta (verottaja).) 

Tästä syystä arvonlisäverokannat heilahtelevat tulkinnan mukaan. Liikunta ja hyvinvointipalveluissa alv. on kuitenkin 10 %. 

Asiakkaat 

Alan kokonaiskysyntä on valtavan suurta, sillä suomessa on kuntourheiluliiton mukaan yli 700 000 harrastajaa eli keskimäärin noin joka kahdeksas suomalainen käy kuntosalilla. Suurin asiakasryhmä on kuluttaja asiakkaat. Tyypillinen kuluttaja asiakas on paikallinen asukas, joka tykkää treenata ennemmin avarassa ja hyvin suunnitellulla kuntosalilla, kuin kunnan tarjoamassa luukussa. Toinen asiakasryhmä on yrittäjät, jotka vuokraavat meiltä tiloja omien palveluiden tarjontaan kuten hieroja. 

 

  1. Asiakas, joka käy kuntosalilla. 
  1. Asiakas, joka vuokraa meiltä tilat. 
  1. Vuokraajien kautta tulevat välilliset asiakkaat. 

 

Markkinat ja kilpailijat 

Paikallinen “kilpailija” on Pälkäneen kunta, jonka kuntosali on edullinen, mutta tasoltaan heikko. Lähimmät kuntosalit Pälkäneen kylältä ovat Valkeakoskella ja Kangasalla yli 20 kilometrin päässä. Pälkäneellä asukkaita on 6500, joten markkinoille mahtuu yksi elinvoimainen kuntosali, jos luottamista on kuntourheiluliiton arvioon harrastaja määristä. Jos joka kahdeksas pälkäneläinen käy kuntosalilla, pitäisi Pälkäneeltä löytyä noin 520 harrastajaa. Tähän lukuun en usko edes villeimmissä unelmissani. Jos salille saisi edes 60 aktiivista kävijää, olisimme tyytyväisiä.  

Isossa kuvassa markkina kasvaa koko ajan, kun kuntosali trendille ei näy loppua. Toisaalta kilpailu kasvaa vielä lujempaa tiheimmin asutuilla alueilla. Maaseutukunnissa kilpailu on kuitenkin jäänyt vähäiseksi ja jos kunnasta löytyy yksityinen kuntosali, pitää sitä joku paikallinen kaljupää, joka on tuonut kyykkytelineen olohuoneeseen. Kunnollisia kuntosaleja maaseudulta ei löydy, koska tuotto arvo on nolla tai vähän sen alle. 

Laadukas kuntosali Pälkäneelle toisi uuden tuulahduksen paikalliseen palvelun tarjontaan ja onnistuessaan lisäisi merkittävästi koko kunnan elinvoimaa. Yleensä liiketoimintasuunnitelmaan tehdään tarkkakuvaus kilpailutilanteesta, mutta tällä kertaa sitä ei tarvita. 

Myynti ja markkinointi 

Kuinka hyvin tunnet asiakkaasi ja heidän tarpeensa?  

Todella hyvin, kun on asiasta tullut puhuttua usein paikallisten harrastajien kesken. Jokainen harrastaja toivoo parempaa, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. 

Miten markkinoit tuotteitasi tai palvelujasi?  

Yrityksen keskeinen sijainti toimii pienessä kunnassa tehokkaana markkinointina. Lisäksi varmasti Sydän-Hämeen Lehteen tehdään etusivun uutinen, kun Pälkäneellekin saadaan oikea kuntosali. Lisäksi markkinointia tehdään kaikilla digialustoilla, sosiaalisessa mediassa ja paikallisissa lehdissä. Tunnen Pälkäneen harrastajista myös tunnettuja persoonia, jotka voisivat markkinoida uutta kuntosalia. Eivät he varsinaisia vaikuttajia ole mutta paikallisesti kyllä. 

Liiketoiminnan tavoitteet 

Liiketoiminnan tavoitteena on tehdä tulosta sen verran, että yrityslaina saadaan maksettua. Muuta varsinaista tulos tavoitetta ei ole, sillä hurjaa palkkaa toiminnasta ei kannata odottaa. Muut tavoitteet ovatkin sosiaalisia, kuten elinvoimaisempi kunta ja paremmassa kunnossa olevat pälkäneläiset.  

Riskien Hallinta 

Yritystoimintaan liittyy miljoonia riskejä, mutta keskeisimmät tässä tapauksessa ovat kiinteistö, sen vuokralaiset ja kiinteistön hoitamisen kustannukset. Muita riskejä ovat vahingot, yrityslaina ja liian pieni markkina. 

Riskien vähentämiseksi kiinteistön ja kuntosalilaitteiston voi vuokrata, jolloin rahoituksen riski saadaan matalaksi. Toisaalta tämä syö yrityksen kannattavuutta. Laajalla markkinatutkimuksella voidaan tehdä koeponnnistus markkinasta ja sen kannattavuudesta. Kiinteistöön liittyviä riskejä voidaan vähentää huolellisella kuntotarkastuksella ja aktiivisella kiinteistön hoidolla. Vuokralaisten taustojen ja motiivien selvittäminen pienentää yllätykset heidän osaltaan. 

Oma yrityksesi 

Alkuvaiheen investoinnit vaativat pääomaa noin 100 000 – 400 000 euroa, riippuen siitä ostaako kiinteistön omaksi vai meneekö kiinteistöön vuokralaiseksi. Alkuvaiheen kuluja ovat kiinteistö, kuntosalilaitteisto ja vaadittavat muutokset tiloihin.  

Toimitilat ja sijainti 

Yrityksen toimitilat olisivat Pälkäneen “kylän suoralla.” Sijainnin on oltava keskeinen, jotta asiakkaat löytävät ja kokevat asioinnin helpoksi ja mukavaksi, (kuten R-kioskin mainoksessakin todetaan). Onkkaalantie 43 on sopivan kokoinen n. 400 neliöinen kiinteistö yhdessä tasossa. Kiinteistö on hyvän mallinen ja ikkunat ovat viihdyttävästi katu tasossa. Tontti on asvaltoitu ja tasainen, joten kesäisin kuntosaliharjoittelua voi tehdä myös ulkona. Toimitiloihin tulisi respa, pukuhuoneet ja peseytymistilat harjoittelutilan lisäksi. Kiinteistössä on myös noin 100 neliöinen asunto ja ulkorakennuksia, joissa varastointi tilaa yhteensä noin 250 neliötä. 

Mikä on oma roolisi yrityksessä? 

Olisin yrityksen toimitusjohtaja. Käytännössä vastaisin toiminnasta kokonaisuudessaan kuten asiakaspalvelusta ja hallinnosta yhdessä Minea Aallon kanssa. Emme palkkaisi työntekijöitä tai käyttäisi alihankkijoita (paitsi kirjanpito). Tekisimme töitä kuntosalilla vain muutaman tunnin päivittäin, koska se ei ole meidän kummankaan päätulonlähde vaan pikemminkin harrastus. Tästä huolimatta pyrkisin hakemaan starttirahaa itselleni. 

 

Taloushallinto ja sopimukset 

Kirjanpito ulkoistetaan ja asiakkaiden laskutus tapahtuu, paikan päällä kortti tai käteismaksuna. Lisäksi tarjoamme asiakkaille sähköisen maksutavan. Taloushallinnossa käytämme Netvisor- taloushallintopalvelua. Yrityksen rahoitukseen tarvitsemme yrityslainan pankista. 

Jokaisen asiakkaan kanssa tehdään aina sopimus jäsenyydestä. Muita sopimuksia ovat vuokralaisten ja rahoittajien kanssa tehdyt sopimukset. 

Muuta huomioitavaa 

Tärkeintä on muistaa, että Pälkäneen kunnon salin tavoite on vain kattaa kulut. Kiinteistö on hyvällä sijainnilla, joten sen arvo säilyy melko hyvin. Yrityksen ei siis ole tarkoitus tuottaa voittoa omistajille vaan tarjota pälkäneläisille puitteet laadukkaaseen kuntosaliharjoitteluun. 

Lopuksi 

Lähdin tekemään liiketoimintasuunnitelmaa rennolla otteella, mutta se osoittautuikin melkoiseksi työksi, (vaikka tämä tuotos jäikin todella puutteelliseksi.) En ole aikaisemmin tehnyt liiketoimintasuunnitelmaa, koska itselleni tällaisten asioiden kirjoittaminen paperille tuntuu ajatuksena turhalta, mutta tätä tehdessä ajatukset kirkastuivat todella paljon. Aion siis jatkossa tehdä liiketoimintasuunnitelmat kaikkiin projekteihin, joissa olen mukana. Rakensin tämän liiketoimintasuunnitelman Uusyrityskeskuksen sivuilta poimitulla ohjeella. Linkki liiketoimintasuunnitelma työkaluun löytyy lähteistä. 

 

 

 

Lähteet: 

Visma. N.d. Liiketoimintasuunnitelma – Mikä on liiketoimintasuunnitelma? Verkkosivu. Viitattu 2.5.2023. 

Verottaja. 2020. Hakeutuminen arvonlisäverovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta. Verkkosivu. Viitattu 2.5.2023. 

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47957/hakeutuminen-arvonlis%C3%A4verovelvolliseksi-kiinteist%C3%B6n-k%C3%A4ytt%C3%B6oikeuden-luovuttamisesta2/#:~:text=Kiinteist%C3%B6n%20k%C3%A4ytt%C3%B6oikeuden%20luovuttaminen%20on%20p%C3%A4%C3%A4s%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6isesti,s%C3%A4%C3%A4det%C3%A4%C3%A4n%20arvonlis%C3%A4verolain%2030%20%C2%A7%3Ass%C3%A4. 

 

Uusyrityskeskus. N.d. Liiketoimintasuunnitelma. Verkkosivu. Käytetty apuna liiketoimintasuunnitelmassa 2.5.2023. https://uustoolkit.multimentortools.com/ 

Jos olisin tiennyt, että aikuinen voi olla näin tyhmä. Olisin vieläkin lapsi.

Kommentoi