Tampere
03 May, Friday
18° C

Proakatemian esseepankki

Leimahduspiste



Kirjoittanut: Teemu Petäjistö - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Leimahduspiste
Malcolm Gladwell
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Leimahduspiste on kirja siitä kuinka ilmiöt saavat alkunsa. Gladwellin kirja kertoo esimerkein siitä kuinka lukuiset tosielämän tuotteet, käyttäytymismallit tai tuotteet lyövät itsensä läpi. Toisin sanottuna puhutaan siitä kuinka ilmiöt syntyvät.

Piirteet

Leimahduspisteelle tyypillisiä piirteitä ovat tarttuvuus, pienillä syillä on suuria vaikutuksia ja se että muutos ei tapahdu vähitelleen vaan yhdessä dramaattisessa hetkessä. Kuvausta dramaattisesta hetkestä voi kuvata vaikka sillä kuinka veden muuttuessa -0,5 asteesta +0,5 asteesseen kaikki muuttuu. Katsot ulos ja ensin näet vettä ja kohta kaikki onkin valkoista. Tämä pätee jokaiseen ilmiöön ja juuri tällä tavalla ilmiöt syntyvät. Tätä tarkoitetaan leimahduspisteellä.

Harvojen laki

  • yhdistäjä
  • tietäjä
  • myyntimies

Nämä 3 roolia ovat tärkeitä tuotteesta ilmiön tekemisessä. He ovat ne jotka saavat kunnian olla ne muodin edelläkäviät jotka ovat luomassa ilmiöitä. Jos yritys halua levittää tietoisuutta uudesta hienosta asiasta ovat he juuri ne ihmiset joihin täytyy ottaa yhteyttä ja saada heidät innostumaan asiasta.

Yhdistäjät ovat ne jotka osaavat lyödä yhteyksiä ihmisten välille. Yhdistäjät ovat yleensä supersosiaalisia ja omaavat kattavat verkostot, siksi he ovat tärkeitä tiedon levittämisessä. Yhdistäjät hoitavat tiedon levittämisen, koska he tuntevat ihmisiä jotka tuntevat paljon ihmisiä.

Tietäjät ovat ne, jotka ovat aina perillä uusista muoti asioista. He ovat ne, jotka osaavat ennustaa ja tunnistaa uudet trendit ja villitykset. Siksi kyseiset ihmiset ovat myös tärkeässä roolissa uusien ilmiöiden luonnissa. Tietäjät ovat juuri ne ihmiset, jotka löytävät uuden muotivillityksen ja tiedottavat yhdistäjiä kyseisistä asioista.

Myyntimies eli suostuttelija. Nämä ovat kolmas tärkeä rooli ilmiön luomisessa. He ovat ne ihmiset, joka osaavat vakuuttaa vielä epäilijöitä siitä onko uusi trendi nyt oikeasti nousemassa pinnalle ja miksi siihen kannattaa lähteä mukaan.

 

Tarraustekijä

Mikä tekee tuotteesta niin haluttavan. Kirjassa puhutaan tarraustekijöistä, jotka yksinkertaisesti tarkoittavat sitä, että mikä tai mitkä yksityiskohdat tuotteessa tai markkinoinnissa tekevät siitä hittituotteen. Tämä todistaa, että meidän pitäisi käyttää huomattavasti enemmän aikaa miettien niitä pieniä yksityiskohtia tuotteissa, jotka saattavat tehdä sen ratkaisevan eron.

Asiayhteyden voima

Tämä on kolmas kirjassa ilmiöiden luomiseen vaikuttava seikka. On tärkeää huomioida se missä yhteydessä uutta villitystä aletaan tuomaan ilmi. Esitetäänkö uusi terveustuote tupakoivan henkilön kanssa vai kenties johonkin terveellisempään viittaavan asian kanssa. Henkilöbrändäys on voimakas työkalu yhdistää asioita ja tuotteita ihmisiin, tätä kautta tuoda oma tuotteesi ihmisten tietoisuuteen.

Kommentoi