Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Leijonaa mä metsästän, kuinka saada sellainen



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Televisiosta käynnistyi jälleen uusi tuotantokausi suositusta leijonanluola ohjelmasta. Kyseinen formaatti on jo monia vuosia pyörinyt ulkomailla Shark Tank nimellä ennen kuin se rantautui tänne kotisuomeen nyt jo kolmannen tuotantokauden merkeissä. Ohjelman pääidea on, että lukuisat yrittäjät käyvät esittelemässä oman yrityksensä tai liikeideansa pitchaamalla pääomasijottajille eli ns. leijonille ja he pyytävät heiltä tiettyä rahasummaa x prosentti osuutta vastaan heidän yrityksestään. Yrittäjillä on tiukka paikka sillä leijonat myös kysyvät kiperiä tarkentavia kysymyksiä pitchauksen jälkeen, jotta he osaavat tehdä tärkeän päätöksen, kannattaako heidän sijoittaa omia rahojaan kyseiseen yritykseen ja kuinka isoa osuutta vastaan.

 

Yrittäjällä on vain muutamia minuutteja aikaa tehdä vaikutus leijoniin. Tätä kutsutaan pitchaukseksi. Hyvästä pichauksesta tulisi saada irti ainakin mitä yritys tekee, kauan yritys on tehnyt tätä, kuinka ison osuuden leijonat saisivat yrityksestä ja mihin hintaan. Sijoittajia kiinnostaa myös kuinka paljon yrityksellä on ollut liikevaihtoa ja millaista tulosta firma on jo tehnyt sekä pientä ennustusta kyseisen tilikauden tuloksesta. Pitchauksen tulee olla selkeä, innostava ja numeroiden tulee olla linjassa keskenään. Iso plussa on, mikäli kyseessä on jokin uusi tuote tai innovaatio, jolla pystytään ratkaisemaan jokin ongelma tai haaste. Kuitenkaan se ei ole tae taikka vaatimus sille lähtevätkö sijoittajat mukaan yritykseen.

 

Tällä tuotanto kaudella on esitetty nyt 3.10.2023 mennessä 3 jaksoa ja näiden jaksojen perusteella on muutama selkeä virhe, joita useammat yrittäjät ovat tehneet, jonka takia he eivät ole saaneet vakuutettua sijoittajia puolelleen. Yksi ehkä isoimmista, mutta myös samalla yleisimmistä virheistä on valuaation määrittäminen. Tässä hyvin monet menevät metsään ja pahasti. Valuaation määrittäminen tarkoittaa yrityksen arvon laskemista eli käytännössä kuinka ison prosenttiosuuden yrityksestä saa ja mihinkin hintaan. Monet saattavat pyytää esimerkiksi 100,000 € 10 % osuutta vastaan, jolloin yritys olisi 1,000,000 € arvoinen. Sitten kuin kysytään paljonko, yritys on tehnyt liikevaihtoa saattaa luku olla vain muutamia satoja tuhansia ja tulos pahimmillaan jopa negatiivinen. Luulisi, että yrittäjät osaisivat paremmin määritellä yrityksen arvon sillä uskon, että monet tavallisetkin tallaajat ymmärtävät, ettei luvut täsmäävät mitenkään sijoittajan kannalta. Mikäli yritys tarvitsee enemmän rahaa, tulee heidän myös olla valmiita luopumaan isommasta osuudesta heidän yrityksestään. Tunnearvo ei paina paljoa lompakon pohjalla, ainoastaan liikevaihto sekä tulos merkitsee lopulta.

 

Toinen merkittävä virhe, joita lukuisat yrittäjät ovat tehneet pitchauksessa on epäselvä liiketoiminta- tai ansaintamalli. Vaikka tuote tai palvelu on ollut erittäin hyvä tai jopa uusi ja tarpeellinen on silti voinut jäädä epäselväksi mistä se raha tulee ja kuinka sitä tulee. Itselle mieleen jäi 2. jaksosta Commu niminen yritys, joka tuotti sovelluksen missä voi pyytää ja antaa apua. Jopa katsojalle jäi hieman epäselvä käsitys mistä raha ja tuotto tulee. Ilmeisesti alkuun avun antajat joutuvat maksamaan siitä, että he saavat auttaa? ja tämän jälkeen olisi kai idea saada mainostuloja eri yrityksiltä. Auttamisen filosofia on ihana ja kaikki meistä tarvitsevat välillä apua, mutta on hieman hankalaa varmasti saada tämä tuottamaan tai ainakin tuottamaan niin paljon, että siitä riittäisi sijoittajillekin reilu siivu. Toinen mieleen jäänyt yritys oli 3. jaksosta autopesufirma, joka säästi vettä keräämällä oman pesuveden talteen ja uudelleen käytti tämän. Monessa maassa on valtava pula vedestä ja sitä tulisi pyrkiä säästämään myös täällä meillä suomessa vaikka monesta tuntuukin, että vettä saa rajattomasti vesihanasta. Rahallinen säästö on kuitenkin toistaiseksi täällä suomessa vielä niin pientä, että kyseinen laitteisto ja sen kuljettaminen ei vain yksinkertaisesti ole kannattavaa liiketoimintaa. Autonpesun hinta oli hyvin edullinen siihen nähden, että joku tulee luoksesi pesemään auton. Eli tässäkin tapauksessa idea oli hyvä, mutta luvut eivät olleet kunnossa. Uskon, että maailmasta löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan enemmän rahaa ekologisesta autonpesusta, mutta toisaalta samaan aikaan kyseenalaistan omistavatkohan tämän kohderyhmän henkilöt lopulta autoja, joiden arvomaailma pyörii vahvasti kestävän kehityksen ympärillä.

 

Isoimpana oppina on, jos menet pitchaamaan, että osaa lukusi. Mikäli et tiedä jotain vastausta kysymykseen, jonka saat leijonalta, on aina parempi myöntää se ja sanoa ottavasi selvää asiasta ja palaat tähän myöhemmin kuin se, että lähdet arvailemaan asiaa. Ei ole edes noloa vaan enemmänkin todella harmillista jos sijoittajat vetäytyvät pois pöydänäärestä vain sen takia, että olet liian optimistinen lukujen suhteen. Tuhlaatte vain kumpikin toistenne aikaa. Joten kun on sinun vuorosi loistaa niin sparraa pitchauksesi kuntoon ennen tosipaikkaa!

 

Lähde: Nelonen media, Leijonanluola suomi, kausi kolme jaksot 2 & 3. 3.10.2023

Kommentoi