Lasten kanssa Proakatemialla | Starring Frans 5v

Kirjoittanut: Niina Piirainen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Podcast tai vlog / 1 esseepistettä.

Lasten kanssa Proakatemialla | Starring Frans 5v

Keväällä 2022 Tampereella käytiin kunta-alan lakkoa. Lakon vaikutukset näkyivät mm. julkisen liikenteen järjestelyissä, sekä lasten päivähoidon kapasiteetissa. Tästä johtuen sainkin koulupäiviini mukaan pari osa-aikaista opintoassistenttia: Frans 5 vuotta ja Ellen 1,5 vuotta. Fransin kanssa käytiin myös äänittämässä lyhyt podcast-jakso, käyhän kuuntelemassa.

Molemmissa assistenteissani on iän ja luonteen tuomat edut sekä haasteensa.

Frans:

Plussat :

+ sen ikäinen, että kykenee neuvottelemaan

+ pystyy leikkimään ja pelailemaan padillä itsenäisesti lyhyitä aikoja, tarjoten minulle työ- tai kokousrauhan

+ osaa huolehtia omat ruokailunsa ja vessareissunsa

+ Fransin voi ottaa mukaan toimintaan, kuten podcastin äänitykseen

+ huumoriarvo taattu

Miinukset:

• sen ikäinen, että kykenee neuvottelemaan
  • ei nuku päiväunia
  • valittaa tylsyyttä
  • ymmärtää sivullisia keskusteluja ja tallentaa kovalevylleen kaiken

Ellen:

Plussat:

+ nukkuu päiväunet, eli hänet saa stand by-tilaan noin pariksi tunniksi työpäivän aikana

+ ei osaa lörpötellä kuulemiaan asioita eteenpäin

+ löytää aina tekemistä

+ todella söpö

Miinukset:

• vaatii tukea arjen toimintoihin, kuten ruokailuun
  • vaatii raskaan varustelun: hoitolaukku, eväät ja rattaat
  • paljon nopeutta, olematon itsesuojeluvaisto
  • ei viihdy mukana opinnoissa, joten keskittyy aiheuttamaan kaaosta

Näiden assarien kanssa opiskellessa ei lopu vauhti tai juonenkäänteet. Elämä heittää aika-ajoin kierrepalloja, joihin on vaan pystyttävä sopeutumaan, mutta onneksi suurin osa niistä on tilapäisiä, kuten tämäkin tapaus. Omana tavoitteenani on pystyä joskus yhdistämään yrittäjyys ja perhe-elämä, joten tämä erikoistilanne tarjosi hyvää harjoitusta. Useat haasteet voidaan päihittää asennoitumisella ja varustelulla, eikä tämä ole poikkeus. Vaikka täydelliseen lopputulokseen pyrkiminen näistä lähtökohdista on melko mahdotonta, voidaan ennakoinnilla helpottaa päivän kulkua ja kaikkien jaksamista. Tässä muutama vinkki, jotka olen oppinut näiden kuluneiden päivien ja muiden vastaavanlaisten tilanteiden myötä.

1. Varustelussa tärkeintä on ehtymättömät eväät ja naposteltavat, sekä tavallisesta poikkeavat aktiviteetit, jotka jaksavat viehättää tuttuja leluja pidempään.
  2. Laske rimaa ja järjestele päiväsi uudestaan mahdollisuuksien mukaan niin, että tavoitteet kohtaavat paremmin resurssien kanssa.
  3. Päiväuni-ikäisten lasten kanssa aikataulutus on kultaa. Kannattaa siis sopia tärkeimmät palaverit päiväuniaikaan, niin, että ehdit varmasti saada assistentin tajuttomaksi. Mieti etukäteen mihin saat tehtyä rauhallisen päiväunipaikan ja ota mukaan itkuhälytin, joka mahdollistaa laajemman säteen unipaikan valinnassa.
  4. Ainoa eväitä tärkeämpi selviytymiskeino lasten kanssa on huumori. Hektisten päivien ja loputtomien keskeytysten virrassa alkaa herkästi kiristää pantaa, joten koita pitää kaksin käsin kiinni huumorista; lapset aistivat sen ja kuuntelevat sinua uteliaammin, pysyt itse rennompana ja kanssaopiskelijat ottavat mallia, kuinka hässäkkään kannattaa asennoitua.
  5. Varaa päivään myös pieniä hetkiä, jolloin ehdit antaa lapsillesi 100% huomion ja läsnäolon – se tekee hyvää teille molemmille.
  6. Tukeudu tiimiin – vaikkei tiimiläiset ehkä lähdekään vaihtamaan kakkavaippaa puolestasi, voivat he ainakin viihdyttää isompaa sillä välin. Saat varmasti apua asioiden järkkäilyyn ja lasten hoitoon kun vain pyydät.

Kahden lapsen äiti, ex-myyntitykki, nykyinen tiimiyrittäjä ja oppija läpi elämän. Suuntana valmennustyö ja se mystinen balanssi työn ja perheen välillä.