19 May, Sunday

Kuinka rakentaa menestyksekäs yritys 12 kuukaudessa

Kirjoittanut: Aleksi Röyhkiö - tiimistä Kipinä.

Moran Ryan Daniel

Ryan Daniel Moranin kirja “12 kuukadessa 1 miljoonaan dollariin” on kattava opas menestyksekkään yritystoiminnan aloittamiseen ja kasvattamiseen. Se tarjoaa yrittäjille käytännön näkemyksiä ja strategioita viedäkseen liiketoimintansa uudelle tasolle ja saavuttaakseen taloudellisen vapauden. Tässä esseessä annan yleiskatsauksen lukemaani kirjaan ja sen avulla kerron myös hieman omia mielipiteitäni.

Kirja alkaa luomalla pohjan menestyvälle yritystoiminnalle. Moran korostaa kannattavan markkinaraon tunnistamisen ja asiakkaiden keskuudessa huomiota herättävn brändin luomisen tärkeyttä. Hän korostaa myös, että yrittäjien on keskityttävä arvon tuottamiseen ja asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen pelkän tuotteiden myynnin sijaan. Etenkin kirjan loppuosa oli hyvä, joka keskittyy tarjoamaan toimivia askeleita yrittäjille viedäkseen liiketoimintansa seuraavalle tasolle. (Moran 2020).

Yksi kirjan tärkeimmistä pointeista on tiimin rakentamisen tärkeyden korostaminen. Moran väittää, että yksikään yrittäjä ei voi saavuttaa menestystä yksin ja, että tiimin rakentaminen on välttämätöntä liiketoiminnan laajentamiseksi. Hän antaa käytännön neuvoja oikeiden ihmisten palkkaamiseen, tehtävien tehokkaaseen delegointiin ja kasvua ja menestystä edistävän yrityskulttuurin luomiseen. (Moran 2020).

Toinen kirjan loistavista pointeista on keskittyminen skaalautuvan liiketoimintamallin luomiseen. Moran korostaa, että yrittäjien on keskityttävä rakentamaan järjestelmiä ja prosesseja, jotka voidaan monistaa ja automatisoida. Tämä ei ainoastaan ​​vapauta yrittäjille aikaa keskittyä kasvuun ja laajentumiseen, vaan se myös luo liiketoimintaa, joka voi toimia ilman heidän jatkuvaa osallistumistaan. Tämä on välttämätöntä taloudellisen vapauden saavuttamiseksi ja sellaisen liiketoiminnan rakentamiseksi, joka voidaan myydä tai siirtää tuleville sukupolville. (Moran 2020). Tämän vuoksi moni nykyajan palvelua tuottava yritys haluaa sinut kuukausitilaajaksi tai muuten vain sinut maksamaan heille passiivista tuloa keinolla millä hyvänsä.

Moran tarjoaa myös käytännön neuvoja digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen sähköisen kaupankäynnin liiketoiminnan kasvattamiseen. Hän käsittelee muun muassa hakukoneoptimointia yhdessä laadukkaiden verkkosivujen kanssa, sosiaalisen median markkinointia ja sähköpostimarkkinointia. Hän korostaa vahvan verkkonäkyvyyden luomisen ja uskollisen asiakaskunnan rakentamisen tärkeyttä. Hän tarjoaa myös näkemyksiä digitaalisen markkinoinnin viimeisimmistä trendeistä ja strategioista, jotka voivat auttaa yrittäjiä pysymään hakulistojen kärjessä ja pysymään kilpailukykyisinä markkinoilla. (Moran 2020).

Sen lisäksi, että Moran antaa käytännön neuvoja menestyvän kaupankäynnin rakentamiseen, se tarjoaa myös oivalluksia menestyksen kannalta oleellisista ajattelutavoista ja tavoista. Hän korostaa, että yrittäjillä on oltava vahva päämäärä ja intohimo omaan toimintaansa. Hän korostaa myös riskinoton, sinnikkyyden ja epäonnistumisista oppimisen tärkeyttä. Nämä ovat tärkeitä ominaisuuksia jokaiselle yrittäjälle, ja Moran tekee niiden tärkeyden todella selväksi. (Moran 2020). En ole itsekään koskaan kuullut niin hienoa yritystarinaa, jossa yritys on lähtenyt menestymään ilman suurta vaivaa. Jokaisessa yritystarinassa kerrotaan niistä ajoista, kuinka perustajat joutuivat vuodattamaan verta, hikeä ja kyyneleitä menestyksensä eteen.

Kaiken kaikkiaan “12 kuukaudesta 1 miljoonaan dollariin” on erinomainen kirja kaikille, jotka haluavat aloittaa tai kasvattaa menestyvää bisnestä. Se tarjoaa käytännön neuvoja, oivalluksia ja strategioita, jotka voivat auttaa yrittäjiä saavuttamaan taloudellisen vapauden ja rakentamaan yritystä, josta he voivat olla ylpeitä. Kirjassa painotetaan tiimin rakentamista, skaalautuvan liiketoimintamallin luomista ja digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä, mikä tekee siitä arvokkaan mahdollisen tietopankin yrittäjille heidän matkansa kaikissa vaiheissa. (Moran 2020).

Yksi kirjan potentiaalisista heikkouksista voisi olla se, että se ei ehkä sovellu kaiken tyyppisiin kaupankäyntiin. Moran keskittyy ensisijaisesti fyysisten tuotteiden luomiseen ja myyntiin, joilla ei välttämättä ole niin suurta apua  muiden markkinarakojen, kuten palveluyritysten yrittäjille. Kirjassa kerrottuja periaatteita ja strategioita voidaan kuitenkin edelleen soveltaa monissa eri yhteyksissä, ja minkä tahansa alan yrittäjät voivat hyötyä kirjan oivalluksista edes hieman.

Olen lukenut yllättävän vähän tietoa kirjoista tai muista artikkeleista esseitäni varten, mutta nyt huomasin siitä olevan jonkinlaista hyötyä. Kirjojen lukemine todella avartaa mieltä ja laittaa ajatukseni juoksemaan kunnolla. Toivottavasti keväälle innostun lukemaan enemmän kirjoja esseitäni varten.

Lähteet

Moran, R. D.  2020. 12 kuukaudessa 1 miljoonaan dollariin.

20-vuotias mies kotoisin Ylöjärveltä. Ylioppilas