Tampere
17 May, Friday
23° C

Proakatemian esseepankki

Kiitos ja näkemiin, Tupa – On uudistuksen aika!



Kirjoittanut: Anni Tapio - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Noin vuosi sitten 24.10. perustimme Jasmin kanssa Roiman alle projektiryhmän nimeltä Tupa Creative House. Projektin tarkoituksena oli jalostaa oma osaaminen markkinoinnin ja viestinnän alan liiketoiminnaksi ja opetella samalla meitä kiinnostavia työelämätaitoja. Innostuimme ja lähdimme nopeasti töihin – Keksittiin nimet, värit, logot, somet ja sivut. Ilolla voin meidän molempien puolesta todeta, että projekti on ollut meille todella opettavaista ja antoisaa aikaa – Ollaan päästy tekemään erilaisia markkinoinnin toimeksiantoja jo 10 maksavalle asiakkaalle. Loppuvuoteen mennessä tehdään myös yli 20 000 € alv 0% liikevaihto – Vaikka summalla ei vielä suuria kuukausipalkkoja maksella, se on paljon enemmän, mitä oltaisiin voitu muutama vuosi sitten aloittavina tiimiyrittäjä-opiskelijoina kuvitella.

Kun vuodet aksulla vierii ja katse alkaa olla valmistumisen jälkeisessä ajassa vuodessa 2025, on meidänkin aika vaihtaa isommalle vaihteelle ja alkaa suunnittelemaan asioita pitkäjänteisemmällä, strategisella mittakaavalla. Vaikka Tupa Creative House on mahdollistanut meille paljon asioita, on projektissa, sen nimessä, brändissä sekä ilmeessä tekijöitä, jotka todennäköisesti sakkaavat meidän liiketoimintaamme jatkossa jos haluamme kasvattaa kassavirtaa. Nimi on todettu vaikeasti lausuttavaksi, brändi-ilme on rakennettu fiilispohjalta, asiakaskokemus voisi olla johdonmukaisempi ja moni asia omassa markkinoinnissamme kaipaa toimenpiteitä. Vaikka nämä seikat selittynevät ”mennään eikä meinata”-mentaliteetilla, on nyt korkeintaan aika pysähtyä. Miten muutamme Proakatemialaisten opiskelijoiden projektin kahden ammattitaitoisen naisen markkinointitoimistoksi brändi-ilmeestä alkaen?

Kuinka uudistaa brändi ammattitaitoisesti, yrityksenä?

Saana Heittola kirjoittaa Valve-markkinointitoimiston blogissa (2023) visuaalisen ilmeen olevan johdonmukainen kokonaisuus, joka huomioi kohderyhmien eri astit, kokemukset ja tunteet. Visuaalinen ilme kertoo yrityksen toimialasta sekä palveluista ja houkuttelee kohderyhmiä luokseen. Parhaimmillaan visuaalinen ilme heijastaa yrityksen arvoja ja strategiaa kutsuvasti brändin jokaisella kosketuspinnalla. (Heittola, 2023) Olemme visuaalisia olentoja, joille kuvat, värit ja muodot kertovat tarinaa sanallisen kyvyn ulkopuolelle. Eri visuaalisista elementeistä luomme assosiaatioita ja näitä assosiaatioita yritykset voivat hyödyntää visuaalisen ilmeen rakentamisessa.

Tuvassa visuaalinen ilme on rakentunut ei kohderyhmän tai asiakkaiden, vaan meidän omien mieltymyksiemme pohjalta. Käymäni palaveri graafisen suunnittelijan T.Muurisen kanssa muistutti, että yrittäjän lempivärit eivät ole yrityksen värejä – Jos yritys on oma, voi omistajuuden tunnetta yrittää muodostaa omien suosikkivärien kanssa. Tämä on yleinen sudenkuoppa, sillä lempiväri voi olla yrityksen tavoitteisiin nähden erittäin epäsopiva ja ristiriitainen. Värit tulisikin valita halutut assosiaatiot mielessä pitäen. (Tapio & Muurinen, 2023) Sen sijaan että pohdimme sitä mistä itse pidämme, Tuvan on aika lähteä suunnittelemaan, minkälaisia mielleyhtymiä ja reaktioita haluamme uuden visuaalisen ilmeen aiheuttavan kohderyhmissämme. Mistä lähteä liikkeelle?

Kuva 1. Anni Tapio mukaillen lähteestä Heittola (2023)

Heittolan (2023) mukaan onnistuneen visuaalisen ilmeen luominen lähtee liikkeelle tarpeen tunnistamisesta: Miksi uusi ilme tarvitaan ja millaisia tavoitteita uudistuksella tavoitellaan? Tuvan kohdalla tarve syntyi halusta muodostaa yhtenäinen, ammattimainen ja helposti muistettava brändi – Projektin nykyinen tila on hajanainen, ja yhtenäisyyttä halutaan lähteä rakentamaan visuaalisesta ilmeestä lähtien. Tupa Creative Nimi on rakas, mutta nimen on aika mennä – Se on projektin yrittäjillekin vaikea lausua ja edes asiakkaat eivät muista sitä oikein. Nimenmuutoksen myötä on hyvä uudistaa myös koko ilme, ettei lopputulos ole hämmentävä sekamelska uutta ja vanhaa, toimivaa ja ei toimivaa.

Visuaalisen ilmeen uudistamisen seuraava vaihe on nykytila- ja kilpailija-analyysi, jonka tavoitteena on analysoida yrityksen nykyistä ilmettä suhteessa kilpailijoihin. (Heittola, 2023) Meidän tulee Jasmin kanssa ottaa kilpailijat syyniin, ja tarkastella omaa projektiamme suhteessa niihin. Uudistuksen kolmas vaihe on strategian ja kohderyhmien syynäys, eli keiden huomio halutaan uudistuksella saavuttaa ja mitä tavoitteita yrityksellä/projektilla on. Onhan brändistrategia otettu tarpeeksi hyvin huomioon uudistuksessa? (Heittola, 2023) Meidän kohdallamme tämä tarkoittaa sitä, että tiedämme tavoitteemme, kohderyhmämme, arvomme ja asiakaslupauksemme, ja osaamme uudistaa Tuvan ilmeen vastaamaan parhaiten näitä tekijöitä. Mielestäni tässä vaiheessa piilee suurin riski – On vaara, että uudistusvaiheessa rakastutaan helposti yksittäiseen ideaan, vaikka se ei olisi yritykselle paras mahdollinen.

Visuaalisen ilmeen uudistuksen seuraavat vaiheet ovat konseptointi & design, eli uusien konseptien ja visuaalisten kokonaisuuksien kehitteleminen, inspiroituminen ja mallintaminen. (Heittola, 2023) Kootuista moodboardeista valitaan osuvin, jonka jälkeen kehitellään visuaalisen ilmeen kokonaisuus: Tekstit, kuvat, värit, logo & graafiset elementit.

Kuudes vaihe koskee kohderyhmiä, kun visuaalisesta konseptista kerätään palautetta. Tässä vaiheessa tarkastetaan, onko visuaalinen ilme toimiva, puhutteleeko se kohderyhmää ja herättääkö se toivottuja ja tavoiteltuja reaktioita. (Heittola, 2023) Tässä voimme hyödyntää vanhoja asiakassuhteita, ammattitaitoisia ja analyysitaitosia verkostojamme tai esimerkiksi valmentajaamme Tirriä. Palautteen tulee olla mahdollisimman konkreettista – ”En tykkää/Tykkään” tai ”Värit ovat kivat” ei riitä tarvittavan analyysin muodostamiseksi. Mitä assosiaatioita katsojissa herää? Kiinnostusta, mielenkiintoa? Tuleeko ilmeestä ammattimainen ja luotettava mielikuva?

Kun konsepti on todettu toimivaksi, kootaan visuaalisesta ilmeestä ohjeisto, joka mahdollistaa brändi-ilmeen tasaisen toistuvuuden eri kanavissa ja eri osastoilla, työntekijästä riippumatta. Tämän jälkeen visuaalinen ilme otetaan käyttöön eri kanavissa. (Heittola, 2023) Muutos on hyvä tehdä kerralla, koska kuten aikaisemmin sanoin, jos kaikki tehdään portaittain, on lopputulos mielestäni katsojalle hämmentävä ja sekava.

Kun visuaalinen ilme uudistetaan, on hyvä olla tarkalla korvalla. Digitaalinen liiketoiminnan ympäristö muuttuu jatkuvasti ja on tärkeää pysyä aallon harjalla siitä, mitä kohderyhmät ajattelevat. Uutta visuaalista ilmettä seurataan ja tarvittaessa tehdään päivityksiä (Heittola, 2023).

Tupa on ollut meille väylä omien unelmien ja opiskelutavoitteiden toteuttamiselle ja projekti on palvellut meitä tähän asti hyvin – On harjoiteltu, opittu, työstetty ja pohdittu. Nyt, aikaisemmin kirjoitetun tiedon valossa, on aika siirtää katse kohti asiakaskeskeisempää aikakautta, jossa oma ammattitaitomme valjastuu osuvammin esiin visuaalisesta ilmeestä lähtien.

Kiitos Tupa, kun opetit meille niin paljon – Ensi vuonna on aika loihtia esiin jotain ihan uutta!

S. Heittola. 2023. Raikkaampi, rohkeampi Valve – kuinka uudistimme oman visuaalisen ilmeemme. Luettu 22.11.2023. Viitattu 22.11.2023 *Linkki*

Tapio A. & Muurinen T. 2023. Logopalaveri Google meetsin välityksellä syyskuussa 2023. Viitattu 22.11.2023

Kommentoi