Kevään reflektointi ja tavoitteet viimeiselle syyslukukaudelle 2023

Kirjoittanut: Fiia Ketonen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

Kommettiessee 1ep

Johdanto

Luin tiimiläiseni Jeena Kantosalon tekemän esseen tavoitteista. Halusin itsekin käydä läpi kevään 2023 ja asettaa tulevalle syksylle selkeät tavoitteet. Luin myös saman lähteen läpi ja ajattelin ottaa käytäntöön Laineen vinkit. Eli kirjoittaa aina puolivuosittain ylös reflektion sekä tavoitteet, näin niihin on helpompi palata.

Kevät 2023 – miten meni?

Kevät oli omalta osaltani melko kiireinen ja ajanhallintani ei mennyt ihan nappiin. Toukokuussa olinkin todella väsynyt ja olin vahvasti pitkän palautumisen tarpeessa. Minulla oli ollut alunperin ajatuksena saada opinnätety valmiiksi jo toukokuun aikana ja sainkin toiminnallisen osuuden valmiiksi silloin. Kirjoittamiseen ei kuitenkaan enää riittänyt energiaa eikä aivokapasiteettia, ja olin lisäksi koko kesän töissä. Niinpä päätin suosiolla jättää teorian viimeistelyn syksylle, vaikka tiesin syksystä tulevan tiukka. Valitettavasti myös esseitä tuli kirjoitettua keväällä vain viiden esseepisteen verran, joten nyt syksylle jää 21 esseepistettä. Tuo yksi ylimääräinen esseepiste on laskuvirheestä johtuen jäänyt roikkumaan jo aiemmalta lukukaudelta.

Keväällä myös Final Campin suunnittelu vei todella paljon enemmän aikaa mitä olin ajatellut, mutta onneks sain keväällä kakkosjohtajan projektiin. Oli todella hyvä, että saatiin lähestulkoon kaikki isot linjat Final Campista lyötyä lukkoon vielä toukokuun aikana, syksylle jäi lähinnä käytännön juttujen hoitamista sekä tietysti toimeksiantajalle myytyjen tapahtumien suunnittelua.

Syksy 2023 – tavoitteet?

1. Kuormituksen vähentäminen minimiin ja hyvinvoinnin priorisointi
  2. Opinnäytetyö valmiiksi lokakuun loppuun mennessä.
  3. Valmistuminen joulukuussa!

Korkeakouluopintojen yksi isoimpia oppeja on ollut priorisointi ja palautumisen tärkeys. Jokaisen lukukauden jälkeen olen ollut todella poikki ja palautumiseen on mennyt pitkä aika. Tämän syksyn aloitin niin, että työprojekteihin päätin käyttää viikossa vain 8h, ja maksimissaan muutamia satunnaisia keikkoja. Olen joutunut siis sanoa ei monille työmahdollisuuksille, mutta koen aiempina lukukausina tämän olleen ongelma. Innostun helposti ja olen todellinen aikaoptimisti. Olen ottanut tavaksi lisätä jokaiseen aikatauluun yhden tai kaksi tuntia extraa, sillä yleensä arvioin pystyväni tekemään ihan liikaa.

Lähestulkoon kaikki opintopisteet on jo kerätty, isoimmat takaraivossa kolkuttelevat jutut ovat Final Campin viimeiset järjestelyt, opinnäytetyö sekä projektijohtamisen näyttö. Suurimpana haasteena koen sen, että lähestulkoon kaikki syksyn tekeminen on koneella istumista, keskittymistä ja ajatustyötä vaativaa sekä sisältää paljon kirjoittamista. Olenkin siis aloittanut viikkojen suunnittelut sillä, että lisään kalenteriin palautumista edistävät jutut, kuten kavereiden tapaamiset ja urheilun. Sitten vasta aikataulutan muut. Olen myös ollut armollinen itselleni, jos kirjoittaminen ei kertakaikkiaan lähde, niin teen töitä tai kirjoitan esseitä.

Asia missä olen päättänyt olla todella rento, ovat esseet. Opinnäytetyö on pääprioriteetti. Sitä varten olen lukenut paljon, etsinyt lähteitä, kirjoittanut ja hienosäätänyt. Esseet vievät samaa kapasiteettiä, joten olen asettanut nämä tähän tärkeysjärjestykseen. Koen muutenkin mielekkäämmäksi kirjoittaa viimeisenä lukukautena paljon reflektoivia esseitä sekä tietysti tehdä vähintään yhden esseen suosikki-esseeparini, Kristan, kanssa. Eli aion toisin sanottuna pitää hauskaa esseiden kanssa, opinnäytetyöhön suhtaudun vakavammin.

Vanhana perfektionistina jonkun asian “huonommin” tekeminen on tosi vaikeaa, mutta jos jotain olen oppinut näistä vuosista korkeakouluopintojen parissa: kaikelle ei vain voi antaa 100%. Erityisen vaikeaa se on jos monet asiat elämässä kuormittavat samaa osa-aluetta elämässä.

Näillä tavoitteilla viimeistä lukukautta viimeistelemään!

Lähteet

Laine, T. n.d. 5 vinkkiä tavoitteiden asettamiseen ja niissä onnistumiseen! https://www.tyttilaine.fi/5-vinkkia-tavoitteiden-asettamiseen-ja-niissa-onnistumiseen/

Kantosalo, J. Kevään 2023 tavoitteet & Syksyn 2022 reflektio