Tampere
27 May, Monday
25° C

Proakatemian esseepankki

KelluVillojen markkinointistrategia



Kirjoittanut: Eero Karjanlahti - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
nikucreative.fi
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Ideanamme on rakentaa yövyttävä saunalautta Tampereelle. Pyrimme brändäämään lauttaamme jo rakennusvaiheessa. Erilaisilla markkinointitavoilla yritämme erottua muista samantyylisistä lautoista Tampereen alueella. Esimerkiksi erilaiset näkyvyyttä tavoittelevat tempaukset ja somemarkkinointi ovat keskiössä. Kohteemme pääasiallinen vuokrauspaikka on airbnb. Esseessäni käsittelen lyhyesti pohdintojamme tulevasta markkinointi strategiastamme.

Tavoittelemme markkinoinnilla näkyvyyttä ja sen seurauksena uusia asiakkaita. Haluamme myös luoda vahvan brändin palvelullemme jo ennen liiketoiminnan käynnistymistä. Asiakaskyselymme mukaan arvioimme asiakassegmentin olevan 30–50-vuotiaita, erityisesti matkailusta ja elämyksistä kiinnostuneita ihmisiä.

Tarve, jonka täytämme, on siis uudenlainen elämys- ja yöpymiskokemus Tampereella. Pyrimme tuomaan ihmisille rentoutumispaikan arjen kiireen ja vapaa-ajan keskelle. Haluamme

näkyä ulospäin Suomalaisena yrityksenä, jonka arvoja ovat luonto ja rauha. Tavoitteemme on myös innovoida tulevaisuudessa lisää erilaisia lauttoja, erilaisilla teemoilla.

Seuraavana eri kanavien markkinoinnin tavoite, toteutus, kustannukset(?) sekä seuranta:

 

Instagram/Facebook

 

– Näissä markkinointi kanavissa pyrimme kasvattamaan yrityksen tunnettavuutta sekä luomaan asiakkaillemme hyvää kuvaa yrityksestä. Sen kautta tavoitteena on myös tuoda arvojamme paremmin kuluttajille esiin sekä tietysti saamaan lisää asiakkaita.

– Pyrimme suunnittelemaan päivityksemme hyvin jo etukäteen sekä olemaan oikeasti aktiivisia näissä kanavissa. Arvot sekä yhdenmukainen teema ovat keskiössä.

– Kustannuksia tästä ei tule, ainoastaan tappiollista itse tähän käytettävä aika.

– Seuraamme näiden kanavien kannattavuutta sekä tuloksia mm. Seuraajien määrässä sekä erilaisten kysymyksien ja tykkäyksien kautta. Myös varausmäärät tiettyjen some kampanjoiden aikana ovat seurattavissa.

 

Matkailumessut

 

– Tavoitteenamme on kohdeyleisön tavoittaminen ja sitä kautta asiakashankinta.

– Tulemme tekemään messuilla erilaisia kyselyitä kehitysideoihin liittyen sekä annamme alennuskuponkeja kohteeseen.

– Messuilla kustannuksia tulee olemaan itse messupaikka ja messuliput.

– Seuraamme, miten kuponkeja käytetään tulevaisuudessa sekä, millä prosentilla kehitysideoihin ja kyselyihin vastaillaan.

 

Tiktok

 

– Tiktokissa tavoitteenamme on, luoda yritysestämme vahva brändi jo lautan rakennusvaiheessa. Myös somevaikuttajien avulla tiktokissa pyrimme luomaan hypeä saunalauttaamme kohtaan.

– Tulemme siis tekemään jo rakennusvaiheessa erilaisia videoita lautasta ja koostevideoita kohteen valmistumisesta. Pyrimme myös innovoimaan tiktokissa erilaisia elämyspaketteja kohteeseemme sekä tekemään erilaisia tiktok trendejä lisäkatsojien saamiseksi.

– Kustannuksia tässä ovat mahdollisille tiktok vaikuttajille maksettavat palkat. Lisäksi tämä tulee viemään omaa aikaamme.

– Seuraamme tiktokin käytön hyötyä esimerkiksi tykkäyksien ja seuraajien kautta.

 

Airbnb

 

– Airbnb on yleisin paikka, josta majoituksemme tulee löytymään ja mistä sitä tullaan eniten varaamaan.

– Tarkoituksemme on panostaa airbnb sivujemme ulkoasuun, sen selkeyteen sekä suunnittelemaan sen mahdollisimman hyvin.

– Kustannuksia tässä on ainoastaan vuokrauksien kautta tulevat maksut, joita airbnb tulee ottamaan hieman jokaisesta vierailijasta.

– Seuraamme airbnb:ssä varauksien määrää sekä supermajoittaja tittelin saamista.

 

Tempaus

 

– Tulemme miettimään erilaisia tempauksia lautallemme, jolla pyrimme saamaan näkyvyyttä ja tietysti lisää vuokrauksia.

– Instagramissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa tulemme suorittamaan arvontoja, joiden voittajat pääsevät kokemaan erilaisia elämyksiä lautallamme ilmaiseksi.

– Kustannuksia tässä ei ole muuta kuin oma menetetty aikamme + mahdolliset tempauksiin liittyvät kulut.

– Aiomme seurata markkinoinnin tuloksia mm. arvontojen osallistujamäärillä sekä seuraajien kasvulla sosiaalisissa medioissa.

Kommentit
  • Tuomas Kuusisto

    Kovia tavoitteita, mutta ei yhtäkään aikamäärettä. Nyt kun markkinointisuunnitelma on luotu, eikö pitäisi ruveta markkinoimaan suunnitelmien mukaan. Kuvata videoita lautan suunnittelusta ja jo vastaan tulleista haasteista. Niistähän kunnon tarinan saisi! Lautan esteenä olevat liito-oravat nostaisivat varmasti päätään somessa. Milloin pääsen seuraamaan?

    2.4.2022
Kommentoi