Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Kattokävelyn oppaiden perehdytyssuunnitelma 4/2024 



Kirjoittanut: Ilona Pankko - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tämä kesä menee Roof Walk -kattokävelyn parissa Finlaysonilla. Hoidamme Iineksen kanssa koko toiminnan niin operatiivisesta johtamisesta opaskierrosten vetämiseen. Meillä oli uusille oppaille perehdytyspäivä viikko sitten, jonka pohjalta lähdimme tekemään yleistä perehdytysuunnitelmaa, jotta jokaisella olisi hyvä fiilis ja varmuus tulla töihin. Moni asia on vielä kysymysmerkkinä ja tulee tarkentumaan lähiviikkoina, joten päivitämme ja lisäämme yksityiskohtaisemmin tietoa sitä mukaan, kun tiedämme.  

 

Kattokävelyn oppaiden perehdytyssuunnitelma 4/2024 

 

Yleiset ohjeet opaskierroksen vetämiseen. Opasreitti on tällä hetkellä remontissa ja se tulee toukokuussa avautumaan uudenlaiseksi. Radiopuhelimet myös vaihtuvat. Teemme myöhemmin yksityiskohtaisemmat ohjeet uusien radiopuhelimien käytöstä, työpäivän sisällöstä ja muista muutoksista, kun ne ovat ajankohtaisia ja meille tiedossa.  

 

Valmistelut  

 

  1. Katso, että radiopuhelimet ovat latautuneet (valo vihreänä) ja oppaan puhelimet 2kpl ovat ladattuna. 

         Mikäli laturinpaikka vilkuttaa punaista, pyyhkäise sekä laturinpaikkaa, että radiopuhelinta kostealla paperilla. 

 

  1. Tarkista asiakaspalvelupuhelimesta lähdön tiedot. Yritys voi haluta maksaa paikan päällä, joten maksupääte on hyvä olla valmiina. Lisäksi tiedät millä kielellä tai tyylillä ryhmä haluaa kierroksen vedettävän. (ENG/FIN/TRE KIELI)

 

  1. Laita itsellesi jo päälle valmiiksi valjaat, kuulokkeet ja puhelin, jotta pystyt keskittymään täysin asiakkaiden auttamiseen. 

 

  1. Avaa katolle menevä ulko-ovi takalukosta, jos se on kiinni. Avain löytyy pukuhuoneen ensimmäisestä yläkaapista. Avain toimii myös pukuhuoneeseen sekä toimistoon. 

 

Asiakkaiden vastaanottaminen 

 

  1. Tervehdi ryhmää ja opasta heidät pukuhuoneeseen. Jos yritysryhmä on varannut tilan itselleen, kerromme siitä teille erikseen ja opastamme toimimaan sen mukaan.

 

  1. Näytä valjaiden pukeminen ja auta niiden kanssa.

 

  1. Näytä kuinka radiopuhelimet/kuulokkeet toimivat ja varmista, että radiopuhelimissa ovat oikeat kanavat päällä ja puhelimesta tulee oikea kieli. Muista kurkata, jos tarvitsee käyttää kahta kieltä, joten silloin napataan 2 puhelinta mukaan. Toisesta soitetaan suomi ja toisesta englanti.
  2. Muista antaa asiakkaalle kaulanauha, joka kiinnitetään radiopuhelimeen. Jos on sateinen keli tai muuten epävakaa sää, kannattaa radiopuhelimet laittaa muoviseen taskuun.

 

TÄRKEÄ!!! Muista aina laittaa pukuhuoneen ovi kiinni, kun lähdette katolle ryhmän kanssa tai jos huone jää valvomatta. Sinne asiakkaat jättävät kaikki arvotavaransa ja luottavat siihen, että ne pysyvät tallessa. Valitettavasti varkaita voi aina liikkua julkisissa tiloissa, joten ollaan tästä super- tarkkoja. 

 

Asiakkaiden lähdön jälkeen 

 

  1. Laita pukuhuone siistiksi, jotta seuraavan oppaan on helppo tulla. 

 

  1. Katso, että radiopuhelimet ovat kaikki latautumassa (valo vihreänä) ja oppaan puhelimet 2kpl ovat latauksessa. 

          Mikäli laturinpaikka vilkuttaa punaista, pyyhkäise sekä laturinpaikkaa, että radiopuhelinta kostealla paperilla. 

 

  1. Laita ulko-ovi takalukkoon. 

 

  1. Laita lähtiessäsi aina avaimet niille tarkoitettuun paikkaan, jotta seuraava opas ne löytävät. 

 

  1. Tarkista vielä kalenterista seuraava kierrosaika, mikäli teet useamman samana päivänä. 

 

Muista nämä! 

 

  • Kannattaa tulla aina hyvissä ajoin paikalle, jotta kerkeät tekemään alkuvalmistelut ja vastaanottamaan asiakkaat eteenpäin. Katolla ei ole erikseen “odotustilaa”, joten asiakkaat voivat helposti tukkia sisääntulon.  
  • Asiakkaita tulee aina kohdella iloisella, rennolla, mutta ammattitaitoisella asenteella 
  • Korkeuden vuoksi tulee oppaan olla varma siitä, mitä tekee ja kuulostella asiakkaiden elekieltä, mikäli heitä jännittää korkeus 
  • Turvallisuus ennen kaikkea, mutta tilanteen sattuessa (esim. pyörtyminen, keliolosuhteet tai jokin muu kierroksen aikana aiheutuva este) soitto aina Iinekselle tai Ilonalle, jotta tiedetään missä mennään ja pystytään tarvittaessa auttamaan ja hoitamaan asiakastilanteet loppuun asti. Vakavammissa tilanteissa suoraan soitto 112. Pysy rauhallisena ja mikäli hallitset ensiavun, auta.  

 

Pidetään yhdessä kiva kesä katolla Tampereen mitä kauneimmissa maisemissa ja nautitaan auringosta ? 

Kommentoi