Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Kaksi tiimiä, Makeasti yhdessä!



Kirjoittanut: Markus Vehmas - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
5 toimintahäiriötä tiimissä
Patrick Lencioni
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.
Lähdin tässä esseessä pohtimaan, että mitä ajatusmalleja ja toimintatapoja voisin tuoda rakkaasta lajistani lentopallosta meidän Hurmokseemme! Lähteinä kuuluisa Patrick Lencionin kirja The Five Dysfunctions of a Team ja Stanley McChrystalin Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World.  Koitin listata jokseenkin selkeän luettelon aiheista, jotka koskettavat molempia tiimejä.
 

Selkeät kommunikointitaidot

Lentopallo vaatii jatkuvaa ja selkeää kommunikaatiota joukkueen jäsenten välillä. Tämä voidaan siirtää tiimiyrittämiseen. Hyvä viestintä on ratkaisevan tärkeää tiimin menestykselle. Lentopallon pelaajat oppivat ilmaisemaan itseään nopeasti ja tehokkaasti kentällä, ja samaa taitoa voi hyödyntää tiimityössä. Esimerkiksi selkeä kommunikointi tavoitteista, rooleista ja vastuista auttaa tiimiä saavuttamaan yhteiset päämäärät.

Roolien selkeys ja tärkeys

Lentopallossa on selkeät roolit ja vastuut kentällä. Tiimin jäsenillä on tiettyjä tehtäviä ja vastuita. Tämä voi auttaa tiimiyrittämisessä, kun tiimin jäsenten roolit ja vastuut ovat selkeät ja määritelty.

 

Kirjassa “The Five Dysfunctions of a Team” Patrick Lencioni käsittelee tiimien dynamiikkaa ja kuinka jokainen voi löytää roolinsa tiimissä. Tämä on erityisen merkityksellistä tiimiyrittäjälle, joka on aiemmin ollut lentopalloilija, sillä se helpottaa tunnistamaan joukkueurheilun ja tiimityön yhtäläisyydet. Ensimmäinen askel on ymmärtää, että tiimissä toimiminen vaatii vahvan luottamisen muiden tiimiläisten kykyihin ja päätöksiin. Ilman luottamusta tiimissä ei voida täysin hyödyntää omia taitoja, eikä tukea toinen toistaan tiimin tavoitteiden saavuttamiseksi.

 

Lencioni ehdottaa myös, että avoin konfliktien ilmaiseminen on olennainen osa tiimin rakentamista. Entiselle lentopalloilijalle tämä tarkoittaa, että tiimiyrittäjän on uskallettava ilmaista mielipiteensä ja kritisoida rakentavasti tiimin päätöksiä ja suorituksia, kuten hän teki pelikentällä. Tämä voi auttaa tunnistamaan, miten kukin tiimin jäsen voi tuoda lisäarvoa tiimin tavoitteisiin, aivan kuten lentopalloilijat tekevät eri pelipaikoillaan.

 

Stanley McChrystalin “Team of Teams” -kirja tarkastelee tiimien ja organisaatioiden toimintaa monimutkaisessa ympäristössä. Tämä on erityisen relevanttia entiselle lentopalloilijalle, joka ymmärtää nopean tilanteiden muutoksen kilpaurheilusta. McChrystal korostaa, että tiimien jäsenten on oltava valmiita mukautumaan ja löytämään uusia roolejaan nopeasti, kuten pelaaja haastavissa ja jatkuvasti muuttuvissa pelitilanteissa.

 

 

Valmentajan rooli?

Entäs valmentaja? Miten ne eroavat näin erilaisissa oppimisympäristöissä? Oman kokemuksen mukaan lentopallossa valmentaja antaa kuulla kunniansa virheiden toistuessa, mutta myös onnistuessa on tarjolla porkkanaa. Hurmoksessa valmentajan rooli on mielenkiintoinen.  Välillä tuntuu, että ensin annetaan homman mennä metsikköön, jonka jälkeen saa paljon rakentavampaa palautetta. En vielä tiedä sitä, että kumpi näistä kahdesta mallista on parempi omaan makuuni.

Tiimihenki ja hiilien puhaltelu

Lentopallo opettaa pelaajille yhteistyötä ja tiimihenkeä. Jokaisen pelaajan on luotettava muihin tiimin jäseniin ja tehtävä yhteistyötä voiton saavuttamiseksi. Samoin tiimiyrittämisessä, erityisesti projektien ja tehtävien parissa, tiimin jäsenten on voitava luottaa toisiinsa ja työskennellä yhdessä. Lentopallosta tuttu tiimihenki voi innostaa ja motivoida tiimin jäseniä tekemään yhteistyötä ja tukemaan toisiaan. Yhteen hiilen puhaltaminen on erittäin kulutettu sanonta. Siinä on toki perää. On täysin eri asia onnistuessa kokoontua “keskelle” juhlistamaan onnistunutta suoritusta tai mennä antamaan “ei se mitään, koitetaan uudestaan” läpsyt. Nämä pienet asiat voivat synnyttää hurmosta tai pelastaa toisen päivän.

 

Pelisuunnitelma ja strategia

Lentopallo vaatii pelisuunnitelman ja strategian, ja samaa voidaan soveltaa tiimiyrittämiseen. Suunnitelmallisuus ja strategia auttavat tiimiä saavuttamaan tavoitteensa. Esimerkiksi Hurmoksessa olemme olleet hukassa mission ja vision kanssa. On todella vaikea lähteä etenemään, kun ei tiedä mihin suuntaan ollaan menossa.

 

 

Tyhmien virheiden minimointi

Lentopallo on nopeatempoinen peli, jossa pelaajien on tehtävä nopeita päätöksiä ja toimittava paineen alla esimerkiksi eräpallotilanteissa. Tämä voi olla hyödyksi tiimiyrittämisessä, erityisesti tilanteissa, joissa on tehtävä nopeita päätöksiä ja reagoitava muuttuviin tilanteisiin. Lentopallo voi auttaa kehittämään stressinhallintataitoja ja kykyä toimia tehokkaasti paineen alla.

Hyvänä esimerkkinä Hurmoksen hätätyöt. Joskus voisimme miettiä yhdessä ja tehdä järkeviä ratkaisuja, ettei tulisi tilannetta, jossa lähdemme 18 hengen voimin tekemään inventaariota monta tuntia. PÄIVÄN PALKKANA 16.5e per pää.

Jatkuvan oppimisen asenne

Lentopalloilijat pyrkivät jatkuvasti parantamaan kestävyyttä, taitojaan ja suoritustaan. Tämä asenne voisi siirtyä Hurmokseen, jossa tiimin jäsenet pyrkivät jatkuvasti oppimaan uusia asioita ja kehittymään paremmiksi tiimin jäseniksi ja yrittäjiksi.

Valitettavasti useasti tuntuu siltä, ettei lähdetä kokeilemaan uutta, vaan tehdään vanhalla tutulla kaavalla, josta ei uskalleta hypätä tuntemattomaan. Tämä toimintamalli syö uudet innovaatiot heti kättelyssä.  Useasti molemmissa tiimeissäni olen oppinut, että mitä isommin mokaan, sitä isompi oppi on saatavilla.

 

 

Näiden kirjojen perusteella entinen ja jokseenkin nykyinen lentopalloilija ja aloitteleva tiimiyrittäjä voi hyödyntää urheilussa opittuja taitoja, kuten tiimiläisiin luottamista, avointa kommunikaatiota ja kykyä sopeutua nopeasti, tiiminsä menestyksen edistämiseksi hurjan jännittävässä ja mukaansatempaavassa bisnesmaailmassa.

Lähteet:

Lencioni, Patrick. “The Five Dysfunctions of a Team.” Jossey-Bass, 2002.

McChrystal, Stanley. “Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World.” Portfolio, 2015.

Kommentoi