Tampere
03 May, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Jokaisen tulisi tehdä paskaduunia



Kirjoittanut: Sandra Hyttinen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mä oon sitä mieltä, että jokaisen tulisi elämänsä aikana tehdä jonkinlaista paskaduunia. Siis sellaista duunia, missä oikeesti joutuu laittamaan itsensä likoon, ihan käytännössä. Tarkoitan esimerkiksi työskentelyä pikaruoka ravintolassa, baarissa tai miks ei vaikka ihan siivoojana. 

Miksi näin? Monesti pidämme asiakaspalvelijoita itsestään selvyytenä ja se näkyy tavassa, miten toisia ihmisiä kohdellaan. Jos jokaisella olisi omaa kokemusta jonkilaisesta paskaduunista, osaisi toista arvostaa ja kohdata sympatialla. Ei alentavasti. Silloin voisi itse samaistua toiseen osapuoleen. Ennenkaikkea silloin osaa arvostaa toista ihmistä ja sen tekemää työtä sinua varten. Positiivisena plussana paskaduuni antaan arvoa niille hyville asioille joita pidämme itsestään selvänä, esimerkiksi rappukäytävän siisteys.

Kuten jo edellä mainitsin asiakaspalvelun, haluan erityisesti nostaa sen esille. Ne ihmiset jotka työskentelevät kaupan kassalla, ravintolassa, puhelimen päässä tai missä tahansa asiakaspalvelupestissä, tietävät todella mistä puhun. Monesti asiakaspalvelu duunissa kohtaa monen moista hiihtäjää, niistä hyvistä ja hauskoista asiakaspalvelu kokemuksista niin kaikista paskimpiin hetkiin. Koska uskokaa kun sanon, joskus ne asiakkaat osaavat olla enemmän kuin kakkapäitä. Joskus olet toisen ihmisen psykologi, seuraavaksi olet toisen roskakori.

Enkä selvästikkään ole ainut, joka on tätä mieltä, sillä Sointu Borg kirjoittaa Instagram postauksessaan (19.6.22) tästä asiasta. Hän kirjoittaa: ”Moni kokee asiakaspalvelun olevan kirjaimellisesti palvelija. Ei ihminen, vaan joku kummallinen omia tarpeita tyydyttävä eloton objekti.” Voisiko tuota mitenkään paremmin sanoa. 

Väitän, että moni asiakkaana oleva on tyytynyt ajattelemaan asiakaspalvelijasta, että se on VAAN 

kaupassa töissä tai se on VAAN siivoja. No toden totta ja sinäkin olet VAAN ihminen. Se että itse olet mielestäsi hyvässä työpaikassa, ei tee sinusta parempaa ihmistä. On junttimaista käyttäytyä huonosti ja tiedon puutetta, jos ihminen käyttäytyy alentuvasti toisia ihmisiä kohtaan, eritoten asiakaspalvelijoita kohtaan, jotka tekevät sinun eteesi asioita.

Sointu nostaa muistutuksena esille sen, mitä Muhammed Ali aikoinaan sanoi: ” I don´t trust anyone who´s nice to me but rude to the waiter. Because they would treat me the same way if I were in that position.”'(Sointu Borg, Instagram 19.6.22) Se miten joku kohtelee toisia ihmisiä kertoo paljon hänestä.

Kommentoi