Tampere
18 May, Saturday
10° C

Proakatemian esseepankki

Istumisen mestarit



Kirjoittanut: Tuomas Leinonen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Move Your DNA
Katy Bowman
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Johdanto

Meikä on jo pidemmän aikaa monien eri lähteiden johdosta tullut siihen lopputulokseen et  ja tosi moni muu on ihan fakin jumissa omassa kehossaanMeidän liikkumisen tarve ei yksinkertaisuudessaan saa riittävää vastinetta meidän elämäntavoiltaElämäämme nimittäin kuuluu ihan järkyttävä määrä istumista ja liian vähän mmkävelyä tai mitä tahansa fyysistä rasitettaHelppous ja mukavuus on saanut meistä niskalenkin ja tehnyt meistä passiivisia.

Meidän keho on kuitenkin suunniteltu liikkumaanAiemmin joka ikinen arkinen asia olisi vaatinut suuren määrän liikettä ja fyysistä ponnisteluaKuvailen rinnakkain kahden eri ihmisen päivää jotta saat tarkemman kuvan liikkeen puutteesta.

Aloitetaan aamustaheräätnouse ylös käyt ehkä suihkussa tai teet muut aamutoimesiTämän jälkeen avaat todennäköisesti jääkaapin ja survot naamariin jotain hiilihydraattia ilman sen kummempaa vaivannäköäJopa ruoka on pehmeää ja hyvänmakuista eikä sen syöminen vaadi erityisiä ponnisteluitaonhan se mukavaa.

Kehosi on kuitenkin suunniteltu toimimaan tilanteessajossa saatat herätä luolasta nälissäsiEt ole välttämättä syönyt edellisenä päivänä mitäänLähdet miltei välittömästi auringon noustua ruoan haku reissulleSaatat joutua kävelemään usean kilometrin ennen kuin löydät ensimmäiset mustikat tai metsästät onnistuneesti vaikka jäniksenTämän jälkeen jänis pitää valmistaa kokattavaksi ja vielä kypsentää ennen syömistä.

Nykyajan henkilö on kuitenkin tällä välin ajanut työpaikallensa tai mennyt ratikalla koululleNykäissyt oven auki ja osoittanut sormella nappia käyttääkseen laitettajoka kuljettaa hänet vaivattomasti 50 metrin korkeuteenTämän lisäksi hän on ehtinyt painamaan kahvikoneesta lempi espresson ja istunut kolme tuntia tietokoneen edessä näppäimistöä näpytellen.

Tätä voisi jatkaa loputtomiinalat kuitenkin varmaan ymmärtämään yskän pikkuhiljaaKehosi on suunniteltu toimimaan sitenettä se liikkuu vaikkapa viisi tuntia joka päivä tavalla tai toisella.

 

Seuraukset

No mitäs hemmettiä sitten vaikka ei liikuMitä sitten jos niin sanottu ”terveys” ja kunto hieman kärsiiOngelmahan on seettä kertyneiden ongelmien laajuus on aivan käsittämättömän suuriOnko sinulla esimerkiksi kaikki hampaat suorassa ja tallellaJos vastaus on eiolet käyttänyt kehoasi väärin tai liian vähänjonka johdosta sinun leuat ovat liian pienetMoni luulee ja kuvitteleeettä vinot hampaat ovat geneettinen asiaEsihistoriallisten ihmisten suita tarkastellessa kuitenkin huomaaettä heillä oli kaikilla systemaattisesti kaikki hampaat tallella ja suorassaNykypäivänäkin erityisesti kehitysmaissa on oikomishoidot ja hammasongelmat harvinaisempia kuin länsimaissa.

Emme pureksi ruokaamme riittävästi ja se on aivan liian pehmeäätämän lisäksi istua nökötämme tuolissa pää edessäleuka takana ja suu aukiTämä yhdistelmä varsinkin kasvuiässä aiheuttaa kasvojen ”valumista”. Leuan luut tippuvat alaspäin ja tämän seurauksena suusta tulee pienempiJos suu olisi kiinni ja kieli antaisi riittävän tuen maxilla luullekasvaisivat kasvot eteenpäineivätkä alaspäinLisäksi sopiva määrä juoksemista ja muuta liikuntaa antaisivat luustolle tervettä stimulaatiota optimaaliselle kasvulle.

Eteenpäin kasvaneet kasvot ovat huomattavasti paremman näköisiäkuin pitkät kasvotKosmeettisten seikkojen lisäksi hengitystiet pienevät ja altistuminen taudeillekuten uniapnealle lisääntyy merkittävästi.

Selkä

Istuminen asettaa jatkuvasti selkärankaan painettakoska lantio ei ole ikinä neutraali vaan joudut jatkuvasti kamppailemaan pitääksesi itsesi suorassaKamppailuahan ei juuri kukaan jaksavaan alaselkä notkistuu, jonka seurauksena rintakehän selkärankaan muodostuu liian jyrkkä kurvi eteenpäinTämä kurvi ei poistu kun nouset ylöspitkäaikainen ja toistuva istuminen on tehnyt sen pysyväksiAsia kompensoidaan tekemällä alaselkään kurvia vastakkaiseen suuntaan ja niskaa väännetään taaksesekä ylöspäinNyt näytät ainakin vaatteet päällä hyväryhtiseltäSivuprofiilia tarkasteltaessa huomataan kuitenkinettä alaselkä on notkolla ojennuksessa ja samoin niska.

Harvalla on selkä täysin suoranapoikkeuksena ovat useat urheilijat tai ihmisetjotka eivät istu paljon ja liikkuvat riittävästiEnsimmäisenä tulee mieleen painonnostajatHeillä on kyky mennä ihmisen luonnolliseen lepäämisasentoon eli syväkyykkyyn selkä täysin suorana ja lähteä samasta asennosta tukevasti liikuttamaan massiivisia painojaHeidän ryhtinsä ovat lähestulkoon poikkeuksetta loistava ja myös heidän kasvonsa ovat usein eteenpäin kasvaneitaSamoin jenkkifutarit ovat aika vähän saaneet kasvoihinsa valumisen efektiäVastapainoksi voidaan ottaa keskiverto brittijoka ei ole elämänsä aikana liikkunut koskaanHeidän kasvonsa ovat poikkeuksetta enemmän tai vähemmän alaspäin valuneetyleensä enemmänVaikka painonnosto ei suoranaisesti vaikuta mekaanisesti suun toimintaanohjaa fyysinen ponnistelu selvästi kehoa kuitenkin pitämään itseään oikein pystyssä.

 

Kokonaisuus

Keho on mielenkiintoinen siitäettä itse asiassa se on yksi toimiva kokonaisuusVarpaasi vaikuttavat niskaan asti ja hampaidesi purupinta auttaa kroppaasi löytämään tasapainon keskikohdanMikään osa ei toimi itsestään vaan kehosi jokainen lihas on vuorovaikutuksessa toistensa kanssa niveltenjänteidensekä luuston välityksellä. Tämän takia on vaikea korjata mitään kiputiloja tai rajoitteitajos jatkaa kehonsa ”väärin” käyttämistäSinua ei ole tehty istumaan tuoliinvaan juoksentelemaan pitkin niittyjä ja savanneja.

Tästä herääkin tärkein kysymysminkä asian takia olet valmis luovuttamaan hyvän olon tunteen omassa kehossasiSillä se tapahtuujos viettää elämänsä penkissäAsiaa ei voi korjatakoska päivässä ei ole tarpeeksi tunteja tehdä riittävästi liikkumista vastapainoksi kymmenen tunnin istumis-sessiolle.

Työtilansa voi järjestä sitenettä seisoo tietokoneella tai istuu vaikkapa polvituolissaTämä ei kuitenkaan riitäsillä olit asennossa missä hyvänsäon se kuitenkin liian staattinen ja toistuvaAinoa ratkaisu onkin siis ryhtyä uusrikkaaksi ja työskennellä päätelaitteella maksimissaan neljä tuntia päivässä.

 

Lähteet

Bowman, K. 2017. Move Your DNA. Audible

 

Kommentoi