Tampere
18 May, Saturday
18° C

Proakatemian esseepankki

Innostuksella taloudellinen menestys?



Kirjoittanut: Veli-Matti Kolari - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mielestäni Jenna käsittelee esseessänsä loistavaa aihetta. Tykkään myös tosi paljon Petteri Kilpisen tavasta esittää asioita. On antoisaa ymmärtää Jennan kipuilua johtajuutta käsittelevien kirjojen suhteen. Aloin miettimään, olenko samasta syystä itse laiminlyönyt joitain aihealueita. Ehkä kirjavalintoja pitää tietoisesti alkaa suunnittelemaan enemmän, eikä vain aina mennä fiilis pohjalta, niin kuin olen nyt tehnyt. Tietyn väliajoin ottaa jokaisesta aihealueesta kirja. Ehkä muut tiimiläiset pitää tähän haastaa myös mukaan, tällöin voisimme käydä erittäin hedelmällisiä keskusteluja koko tiimin kesken esimerkiksi innostuksesta, kun kaikki olisi lukenut innostukseen liittyviä kirjoja. Osa erilaisia ja osa samoja, mutta kaikki kiinnitämme huomiota, niin eri asioihin ja joita dialogissa pääsisimme avaamaan.

On hienoa kuulla, että Jenna on päässyt sellaisten asioiden äärellä viimein, mitkä häntä motivoi. Motivaatio on vahvasti näkynyt pikkutiimissä ja hänen toiminnassansa, mikä taas on ollut mahdollistamassa pikkutiimin positiivista pöhinää. Olisin halunnut kuulla, mitkä tarkemmin ovat olleet näitä Jennan motivaattoreita ja miten prosessi on edennyt. Näin ymmärtäisin paremmin, mitkä olosuhteet saa Jennan pirteäksi ja suorasanaiseksi tekijäksi sekä miten tätä tietoa voisi hyödyntää muiden tiimiläisten sisäisiin motivaatio lähteiden löytymiseen. Voisiko olla, että joku muu käy samankaltaista sisäisen motivaation prosessia läpi ja tiiminä voisimme vauhdittaa prosessia?

Jennan suurin kolahdus kirjasta on myös minua mietityttänyt viikon verran. Entinen päävalmentajamme Veijo Hämäläisen Kulttuuri syö strategian aamupalaksi -pajassa määrittelimme työntekijäkokemuksen olevan yksi yrityskulttuurin erittäin merkittävä tekijä, joka vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen. Kävimme läpi useita esimerkkejä tästä, mutta silti valtaosissa yrityksissä keskitytään asiakaskokemuksen kehittämiseen. Ei ole juurikaan tarjolla palveluita tai työkaluja, millä yritykset voisivat kehittää työntekijäkokemusta. Omat mietinnät ovat suuntautuneet siihen, miten tätä voisimme hyödyntää.

Veijon mukaan googlesta on haettu 27 miljoona hakua yrityskulttuuriin liittyen englannin kielellä ja vajaa 19 000 tuhatta suomenkielellä. Google haut osoittavat, että yritykset ovat alkamassa tunnistaa työntekijäkokemuksen voimavaran. Halutaan saada paskasta duunistakin priimaa, eli löytää työlle merkitys. Jenna nostaa myös esille, että hän kokee työn merkityksellisyyden itselleen erittäin tärkeäksi innostuksen ja motivaation ylläpitämisen kannalta. Ehkä Kilpis Petterin kirjasta ajatus selkeytyy minulle. Pitää kirja ottaa lukulistalle.

 

 

Lähteet

Tirkkonen, J. 2020. Innostus taloudellisen menestyksen takana. Proakatemian esseepankki. Luettu 27.02.2020. https://esseepankki.proakatemia.fi/innostus-taloudellisen-menestyksen-takana/

Kommentoi