Tampere
19 May, Sunday
21° C

Proakatemian esseepankki

Ideasta henkilöbrändiksi



Kirjoittanut: Elina Valve - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Taustaa henkilöbändihaaveestani 

Yksi haaveistani on luoda itsestäni henkilöbrändi. Tämä haave on kytenyt minussa jo monia vuosia. 2016 osallistuessani Janni Hussin luotsaamaan Fitnessmalli kilpailuun, ajatukseni oli lähteä rakentamaan Bikinifitnekseen ja urheiluun liittyvää henkilöbrändiä. Pääsin kilpailussa finaaliin ja kirjoitinkin tällöin fitness-aiheista blogia sekä tein treenivideoita instagramiin. Kilpailusta ei irronnut voittoa, mutta finaaliin pääsy olisi pelkästään ollut erinomainen ponnahduslauta henkilöbrändiini. En kuitenkaan ollut löytänyt täysin sitä omaa kulmaa tehdä asioita, joten aika nopeasti lopetin blogin kirjoittamisen. Ajatus kuitenkin on jäänyt takaraivooni ja olen päättänyt, että 2023 kesällä aloitan henkilöbrändäykseni. 

 

Henkilöbrändi 

Henkilöbrändin taustalla on ihmisen oma persoona. Rakennus lähtee itsetuntemuksesta ja omasta tarinasta. (Elsa Hietanen 2021.)  Jokaisella meillä on henkilöbrändi, mutta voimme tehdä tietoisesti siitä näkyvän. Henkilöbrändimme koostuu siis meidän persoonastamme ja siitä miten viestimme siitä asiakkaalle. (Kiurujoki. V. 2020.) Hyvä henkilöbrändi mahdollistaa vuorovaikutuksen sekä uusien asioiden ajattelemisen ja niistä keskustelun.

Henkilöbrändi ei kuitenkaan välttämättä ole sitä, mitä sinä itse ajattelet itsestäsi. Se on mielikuva minkä muut saavat sinusta ja mitä tunteita herätät heissä. Luonteenpiirteemme ovat jo osa henkilökohtaista brändiä. Se on summa taitojamme, imagoamme sekä identiteettiämme. (Neuvonen. A. 2015. s.10.) 

Mikä tekee henkilöbrändistä hyvän?

“Hyvä henkilöbrändi on esillä, se erottuu omassa ryhmässään ja se käyttäytyy yhdenmukaisesti eri tilanteissa.” (Neuvonen. A. 2015. s.16.)

Suuren myyntisivusto Amazon.comin perustaja Jeff Bezos on sanonut, että henkilöbrändi on sitä, mitä ihmiset puhuvat sinusta lähdettyäsi huoneesta. Brändinä herätät ihmisissä tunteita ja olet “hahmo”, josta syntyy keskustelua. Pitää muistaa, ettei kaikkia voi miellyttäää. On mielestäni hyvä aiheuttaa hyviä, että ristiriitaisia tunteita. Jos on vain hajuton ja mauton, ei brändäys ole onnistunut.

Tärkeimpänä kuitenkin koen, että henkilöbrändiä rakentaessa on hahmottaa henkilöbrändin syvin merkitys. Miksi haluan tehdä henkilöbrändin? Jos syy on vain halu olla “suosittu”, henkilöbrändillä ei ole kovin pitkää ikää. Kuten yrityksen brändilläkin, kuuluu olla visio ja missio ja toiminta peilautua arvoihin. Myös tavoite on heti alussa hyvä kirkastaa mieleen. Jos tavoitteena on olla aurinkoisin koirien trimmaaja, on syytä pohtia välitavoitteita, jotka vievät kohti tätä imagoa. (Neuvonen. A. 2015. s.30.)

Lintulahti (2014) kehoittaa henkilöbrändin rakentajaa miettimään, ”mitkä ovat kohderyhmän intohimoja, kipuja, ongelmia, kiinnostuksia, ja auttaa omalla asiantuntijuudella kohderyhmää menestymään ja ratkomaan ongelmiaan”. Kun tunnemme kohderyhmämme paremmin, voimme tarjota heille parempaa ratkaisua. On myös tärkeää luoda aito brändi itsestä. Tuoda aidosti esiin omat onglmat ja luoda sillä samaistettavuutta. On tyhmää esittää jonkun asian ammattilaista ja esittää, että toimii arjessaan täysin kiiltokuvamaisesti tietyllä tavalla, kun todellisuus olisikin toinen. Jos seuraajat saavat jostain vihiä, että somesisältö on kaunisteltua, voit menettää luottamuksen lopullisesti. Sitäpaitsi rehellinen ja aito sisältö on samaistuttavaa ja tarjoaa oikeita ratkaisuja, kiilloteltujen ratkaisujen sijaan. Seurattava henkilö on kuin “kaveri”. Tämä on syytä ottaa huomioon henkilöbrändiä rakentaessa, sillä ihmisten ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa eniten ystävien suositukset.

On myös hyvä olla johdonmukainen, siinä mitä julkaisee. Ei ole järkeä julkaista 5 eri aihealueesta sisältöä, vaan julkaista selkeästi esim. muutamasta aihealueesta. Seuraajat ovat alkaneet seuraamaan sinua tietyn aiheen takia ja se voi hämmentää heitä, jos puhutkin jostain aivan muista asioista yhtäkkiä. (Neuvonen. A. 2015. s.29.)

 

Miksi haluan henkilöbrändin? 

Miksi haluan tehdä itsestäni näkyvän henkilöbändin? Olen haaveillut pitkään oman personal trainer uran aloittamista. Olen pohtinut eri vaihtoehtoja tehdä hyvinvoinnin saralla töitä. Henkilöbrändi tuntuu itselle kaikista luontevimmalta vaihtoehdolta. Henkilöbrändi itselleni tarkoittaa siis esimerkiksi hyvinvointi sisällön tuottamista sosiaalisessa mediassa. En pelkää olla esillä. Päinvastoin nautin esiintymisestä. Haluan myös tehdä työtä, missä saan hyödyntää luovuuttani, ja sitä sisällöntuotanto tarjoaa. Koen myös, että verkkosisältö on nykyaikaa ja tulevaisuutta. Online bisneksellä pääsee valtaamaan alueita myös kansainvälisesti. Menestykseen on isommat avaimet, myös mahdollisuuksia on moneksi. Jo pelkästään 70%, 18-29-vuotiaista tekee ostokset mobiilissa, kertoo paytrailin 2020 vuoden raportti. Ihmiset ovat verkossa ja viettävät siellä aikaa. Aikuisen keskimääräinen ruutuaika on 10 tuntia päivässä, Helsingin työterveyspsykologi Marjukka Laurola MTV uutisten artikkelissa.

 

Millaisen henkilöbrändin haluan tehdä? 

Henkilöbrändi lähtee liikkeelle oman osaamisen havainnoinnista. Tiedän paljon urheilusta ja ravitsemuksesta. Saan myös paljon kommentteja, että olen inspiroiva persoona. Näistä olen ajatellut aloittaa sellaisella näkökulmalla, että teen tiktokkiin sisältöä joka yhdistää molemmat keskenään. Tarjoan katsojille siis inspiraatiota tarttua parempiin elämäntapoihin. Hyvän henkilöbrändin muodostamisesta sanotaan, että on parempi aloittaa kirkkaammalla ja terotetummalla näkökulmalla kuin tarjota kaikille kaikkea. Tätä voi sitten myöhemmin laajentaa. 

Jos kuvitellaan ikigaitani. Missä olen hyvä? Olen hyvä esiintymään, inspiroimaan ja kannustamaan ihmisiä. Mitä rakastan? Rakastan urheilla, haastaa omaa mindsettiäni, tehdä itsestäni paremman version joka päivä. Mitä maailma tarvitsee? Ihmiset tarvitsevat aina apua elämäntapoihin. Uskon, että nykypäivän ihminen tarvitsee myös apua mindsettiin ja motivaatioon. Mistä minulle voitaisiin maksaa? Olen käynyt personal trainer koulutuksen, olen myös kokenut itse elämässä isoja ylä ja alamäkiä. Minulla on asiasta kokemusta, mutta myös tietotaitoa pohjalla. Perustan asiat kokemukseen sekä tutkittuun tietoon.

Tiedostan, että kilpailua on paljon kyseisellä alalla. Motivaatio tyyppisiä treenivideoita on miljoonittain. Henkilöbrändäys ei myöskään ole helpoimmasta päästä, mutta se ei määrätietoista luonnettani pelota. Henkilöbrändäys vaatii sen, että muista erottautuu ja jaksaa uskoa omaan tekemiseen, vaikkei tuloksia syntyisi heti. Miten aijon erottautua joukosta? En ole keksinyt vielä mitään super hienoa kulmaa, miten erottaudun joukosta. Olen ajatellut vain tiettyjä elementtejä, jotka voi vaikuttaa omaan menestykseeni positiivisesti: 1. Olen oma itseni. 2. Teen rehellistä kontenttia. Tarkoitan rehellisyydellä sitä, etten aijo varoa kenenkään varpaita mielipiteillä tai videoiden sanomilla. Aijon tehdä omiin arvoihini peilautuvaa materiaalia ja seistä niiden takana. Haluan myös tällätavoin herättää tunteita ihmisissä. 3. Postaan joka päivä. Olen törmännyt lukuisiin vaikuttajiiin ketkä kertovat joka päiväisen postaamisen olleen isona tekijänä heidän menestykseen. Kun jaksaa uskoa omaan juttuunsa, niin systemaattinen ja pitkäjänteinen työ palkitaan. 4. Annan katsojille aina jotain. Kun itse pohdin miksi seuraan tiettyjä ihmisiä sosiaalisessa mediassa, on heissä aina jotain samaa. He antavat sisällöllään minulle jotain. Minä voin antaa katsojille mm. inspiraatiota tai treenivinkkejä. 

 

Ansaintalogiikat

Haluan aloittaa sisällöntuotannon tiktokissa ja instagramissa. Tiktok toimii huomion herättäjänä ja instagram enemmän kaupallisena alustana. Tiktok toimii enemmän alustana missä herätän mielenkiinnon, annan katsojalle inspiraatiota ja herätän tunteita. Tätä kautta pyrin saamaan ihmisiä sitoutumaan tiktok-käyttäjätiliini, mutta koska teen sinne hyvin yksinkertaista sisältöä, ehkä se saa ihmiset haluamaan enemmän? Jota sitten Instagram voisi esimerkiksi tarjota.

En ole vielä tehnyt taloudellista strategiaa tälle projektille, mutta rahaliikennekkin voi tulla hyvin monesta eri kulmasta. Eri alustat maksavat eri palkkioita sisällöntuottajille. Esimerkiksi YouTube maksaa pienen palkkion esim. katselukertojen mukaan, (Kemppi. J. 2021.)

Myös kaupallisilla yhteistöillä voi tienata rahaa. Fitnessmallikilpailun jälkeen sain muutamia yhteistöitä, joista maksettiin 100-200e per postaus, sekä mainostettava tuote lähetettiin kotiin ilmaiseksi. Nämä kuitenkaan eivät tule olemaan oma pääasiallinen rahanlähteeni, sillä en halua ryhtyä henkilöbrändinä yritysten mainospaikaksi. Pääasiassa haluan toimia oman palveluni lähettiläänä. Toki on muutamia brändejä joiden kanssa voisin harkita tekeväni yhteistyötä, jos siihen tulee mahdollisuus.

Olen ajatellut isommassa kuvassa, että henkilöbändi toimii alustana jollekkin paljon suuremmalle. En osaa vielä sanoa, mikä se isompi tulee olemaan, mutta olen mm. Miettinyt esim. Omaa urheiluvaatebrändiä. En halua toimia minään eri brändien mainospaikkana, vaan haluan pyrkiä tekemään omia tuotteita tai palveluita, joita voin “mainostaa” oman henkilöbrändini kautta. 

 

Strategia

Strategiani ensimmäinen steppi on rajata henkilöbändini ymärrettävään ja simppeliin muotoon. Sillä parhaiten menestyvät henkilöbrändit ovat ensin tarjonneet hyvinkin kohdennetulle kohdeyleisölle sisältöä aluksi ja sitten laajentaneet aihealuettaan. Hyvänä esimerkkinä Tomi Kokko. Olen jo tehnyt sen vaiheen missä pohdin henkilöbrändini aihealuetta ja suuntaa. Käytin tähän tekniikkana 100 ideaa sekä lotus blossom tekniikkaa ideoiden jalostukseen. Ideani on vielä siis hieman hähmäinen. Strategiaan kuuluu myös toukokuussa alkava henkilöbrändäyksen vapaavalintainen kurssi Campusonlinen kautta. Uskon, että saan kurssilta hyviä työkaluja oman ideani kirkastamiseen ja laajemman strategian luomiseen. Myös aijon lukea brändikäsikirjan, sekä tehdä jonkinlaisen brändikijekuoren henkilöbrändistäni. Innolla odotan kesää, ja sitä hetkeä kun pääsen todella julkaisemaan ensimmäisen postaukseni. Jotta tämäkään asia ei jäisi puheentasolle, asetan itselleni tavoitteen, joka on: “Ensimmäinen henkilöbrändiini liittyvä postaus tulee julki heinäkuun loppuun mennessä.”

 

Lähteet:

Kemppi. J. 2021. Iltalehti. Tubettajat paljastavat: näin paljon katselukerroista saa rahaa. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/2fabed3d-6597-4a8e-814c-a06207ceb49c

Kiurujoki. V. 2020. Design Inspis. Kuinka henkilöbrändi syntyy?

Kuinka henkilöbrändi syntyy?

Neuvonen. A. 2015. Opinnäytetyö. Rakenna itsesi-henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/89763/opinnaytetyo_ainoneuvonen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Oksanen.M. 2021. Paytrail. Mobiililla ostaminen huimassa nousussa kaikissa ikäluokissa. https://www.paytrail.com/blog/mobiililla-ostaminen-huimassa-nousussa-kaikissa-ikäluokissa-32-yli-65-vuotiaista-maksanut-mobiililla

MTV uutiset. 2018. Aikuisten ruutuaika samanlainen tai jopa suurempi kuin nuorten. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aikuisten-ruutuaika-samankaltainen-tai-jopa-suurempi-kuin-nuorten-miksi-nuorten-ruutuaikaa-paheksutaan-ja-pyritaan-vahentamaan/7190754

Kommentit
  • Helena Tahlo

    Essee on hyvin laaja ja sisältää paljon faktatietoa ja lähteitä. Teksti jakautuu hyvin loogisesti ja on helposti luettavaa. Mielestäni essee voisi olla jopa 3ep arvoinen. Kehitettävää ainoastaan tarkemmat lähdeviittaukset, tämä enemmänki opparia ajatellen. Tekstistä löytyy paljon toteamuksia, jotka opparissa tarvitsisivat lähdeviittauksen, että se voidaan todeta todeksi. Myös pari kirjotusvirhettä löytyi, mutta nämä varmasti vain vahinkoja. ❤️

    Vertaisarviointi Kipinän toimesta keväällä 2023

    19.4.2023
Kommentoi