Tampere
04 May, Saturday
6° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändäys



Kirjoittanut: Niklas Simonen - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

Henkilöbrändäyksestä on muodostunut maailman muutoksessa merkittävä työkalu työelämässä. Internet ja sosiaalinen media ovat luoneet uudet mahdollisuudet henkilöbrändäyksen kehittämiseen, ja myös luoneet paljon uusia aloja jossa henkilöbrändäys on keskiössä. Sen lisäksi, myös monilla muilla aloilla henkilöbrändäyksen merkitys on noussut hyvin keskeiseksi.

Miksi somemarkkinointi on nykyään pinnalla?

Sosiaalisen median rooli henkilöbrändäyksessä ja brändäyksessä muutenkin on merkittävä, sillä markkinointi somessa on tiettyyn pisteeseen asti ilmaista. Ainut, joka somemarkkinointiin täytyy laittaa, on henkilön aika. Somemarkkinointi on ilmaisuuden lisäksi erittäin merkittävä väline markkinointiin, koska niin moni käyttää sosiaalista mediaa.

Kaupalliset yhteistyöt ja maksettu mainonta on noussut myös sosiaalisessa mediassa isosti pinnalle. Sosiaalisen median markkinointi on noussut muun muassa televisiomainontaan nähden. Some tavoittaa nykypäivänä enemmän silmäpareja, kun muut vanhemmat markkinointialustat. Siksi se hallitseekin nykyään markkinoinnin maailmaa.

Henkilöbrändäys, nykyajan vaatimus monella alalla

Kyse ei ole enää siitä, että hyvä henkilöbrändäys olisi kiva lisä, vaan se alkaa olemaan vaatimus monella alalla.

                                 Esimerkiksi musiikkiala on muuttunut sosiaalisen media kautta täysin. Moni artisti nousee täysin sosiaalisen median avulla listoille. Moni näistä artisteista ei välttämättä erotu niin paljon edes musiikillaan, vaan tavalla markkinoida itseään. Jos ajatellaan että esimerkiksi suurin osa tämän hetken Suomen uusista artisteista nousee sosiaalisen median kautta, tiedostetaan sosiaalisen median olevan erittäin keskiössä. Ennen sosiaalisen median aikakautta nousseet artistit saattavat vielä pärjätä ilman vahvaa henkilöbrändäystä somessa, mutta miltä näyttää tulevaisuus jos some jatkaa hallintaa uusien artistien keskuudessa.

                                 Monella alalla henkilöbrändäys alkaa olemaan vaatimus. Ilman hyvää henkilöbrändäystä moni vähemmän osaava voi mennä ohitsesi, jos brändäävät itsensä paremmin.

 Mielikuvan luominen henkilöbrändäyksessä

Henkilöbrändäyksessä on kyse mielikuvan luomisesta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa jokainen pystyy vaikuttamaan siihen, minkälaisen mielikuvan hän luo. Pitkälti on kyse siitä, mitä näyttää ja mitä ei näytä, ja missä valossa näyttää. Todellisuudella voi olla henkilöbrändäyksessä vähemmän merkitystä, kun mielikuvalla.

Henkilöbrändäys on kasvattanut jokaisen yksilön vastuuta omasta brändäyksestään. Esimerkiksi jalkapallojoukkueen brändiin vaikuttaa erittäin keskeisesti joukkueiden pelaajien, valmentajan ja muiden toimihenkilöiden henkilökohtainen brändi.

Viraalisti, eli yhtä tehokkaasti kuin virukset, leviävät julkaisut ovat harvinaisia. Some on niin täynnä sisältöä, että vain mielenkiintoisimmat sisällöt tavoittavat muutkin kuin organisaation tosifanit. (Kirjaviittaus). Tämä tarkoittaa sitä, että isossa kuvassa pelkästään eniten mielenkiintoisuutta herättävät ilmiöt nousevat pinnalle. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään se että on hyvä, ei välttämättä enää riitä. Täytyy olla myös mielenkiintoinen, jos haluaa näkyä. (Virtanen 2020, 16)

Sosiaalisen median eri kanavat

Sosiaalinen media ei ole vain yksi kokonaisuus, vaan sosiaalisen median kanavat eroavat toisistaan. Kannattaa valita tarkkaan se sosiaalisen median kanava, jonka yleisöä haluaa tavoittaa, ja joka sopii parhaiten omaan henkilöbrändiin. Sosiaalisen median kanavan valinnassa kannattaa myös ajatella, minkälaista sisältöä haluaa brändistään tuottaa. Sisällön tuottaessa täytyy ymmärtää, että sisältöä täytyy tuottaa kanavalle aktiivisesti. Kannattaa siis miettiä, onko valmis tekemään mielummin tiktokkeja vain instagramiin sisältöä omasta henkilöbrändistään. Kannattaa miettiä, mikä kanava tukisi brändisi kehitystä eniten. Toisaalta, useammalla kanavalla on mahdollisuus luoda useita eri kosketuspisteitä asiakkaalle eli katsojalle, ja myös näin tavoittaa useampia ihmisiä useamman kanavan avulla. Usean kanavan olemassa ollessa sisällön tuottamisesta tulee haastavempaa ja työläämpää. Olettaen, että et halua postata samoja sisältöjä monelle eri kanavalle. Toisaalta, tähän liittyy samalla paljon mahdollisuuksia. Pystyt tarjoamaan eri kanavilla erilaista sisältöä, joka mahdollistaa useamman eri kosketuspisteen muodostamisen henkilöbrändillesi. Oman henkilöbrändin alussa voi olla järkevämpää keskittyä vaan yhteen sosiaalisen median kanavaan, jotta sisältöä pystyy tuottamaan aktiivisesti ja näin saada näkyvyyttä brändilleen.

Profiili

Oman somekanavan profiili on hyvin olennainen osa somessa tuotettua henkilöbrändiä. Profiili määrittää pitkälti ensivaikutuksen asiakkaaseen, joka tutustuu henkilöbrändiisi somen kautta. Ja kuten tiedetään, ensivaikutuksella on iso merkitys. Millaisen käsityksen haluat antaa henkilöbrändistäsi, kun ihmiset vierailevat henkilöbrändisi profiilissa ensimmäistä kertaa? On kyse Instagram-, Facebook- tai LinkedInprofiilistasi, se on iso osa sinusta saatua mielikuvaa somen kautta.

Somessa postaamalla kuvia ja tarinoita siitä mitä henkilöbrändisi tekee, pystyt luomaan suurempaa haippia sen ympärille. Aktiivisuudella pystyt herättämään mielenkiintoa asiastasi, jota teet. Etenkin yksityisenä elinkeinoharjoittajana oman osaamisensa brändäys ja myynti on erittäin olennaista, jos haluaa päästä näkyville. Sosiaalinen media hallitsee skeneä nykyään, ja somemarkkinointi nousee yhä korkeampaan rooliin.

Yhteystyöt ja somemarkkinat

Erilaiset kaupalliset yhteistyö ja muut somekampanjat kuten arvonnat ovat hyviä mahdollisuuksia aiheuttaa pöhinää ja nimeä ympärillesi.

                                 Kaupallisella yhteistöillä pystyy rahan lisäksi saamaan näkyvyyttä. Kaupallisella yhteistyöllä pystyy tavoittamaan asiakkaita, joita et välttämättä saavuttaisi ilman yhteistyötä tietyn yrityksen kanssa. Yrityksen asiakkaat voivat yhdistää mieltymyksensä yritystä tai sen tuotetta kohtaan yhteystyökumppaniin (henkilöbrändiisi). Tämä voi olla hyvä tai huono asia, riippuen mieltymyksestä yritykseen. Toki kaupalliset yhteistyöt herättävät muutakin huomiota. Ne esimerkiksi näyttävät yleisölle, mitä henkilöbrändisi tukee.

Lähdeluettelo

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Kauppakamari: Helsinki.

Kommentoi