Tampere
03 May, Friday
15° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändäys



Kirjoittanut: Sahar Arzagani - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Intohimona Brändit
Marina Vahtola
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Edellisessä esseessäni mainitsin, että brändi itsessään on laaja kokonaisuus esimerkiksi tuotteeseen liittyviä ominaisuuksia. Henkilöbrändi taas on henkilöön liittyvä kokonaisuus, joka koostuu myös imagosta ja maineesta. Brändi syntyy halusi sitä tai ei. Henkilöbrändi voidaan jakaa persoonabrändiin ja ammattibrändiin.

Tilanne oli hyvin erilainen ennen sosiaalisen median maailmaa ja se onkin muuttanut niin sanotun pelikentän melkeinpä kokonaan. Kuka tahansa voi tavoittaa miljoonia ihmisiä ympäri maailman pelkällä youtube/tiktok videolla tai muulla postauksella.

Sosiaalinen media vaikuttaakin merkittävästi henkilöbrändin muodostumiseen. Sanomisemme ja tekemisemme voivat levitä kovaa vauhtia ja laajasti, niin hyvässä kuin pahassa. Yksi twiitti voi nykyään pilata henkilön maineen niinkin nopeasti että työpaikka katoaa.

On hyvä ymmärtää, että henkilöbrändi ei ole ainoastaan poliitikkojen, vaikutusvaltaisten tai leffatähtien toimintaa. Kuka tahansa, joka haluaa erottua omalla osaamisellaan markkinoilla voi työstää omaa brändiään, Oleellista on ymmärtää, että henkilöbrändäys ei ole enää vain poliitikkojen, yritysjohtajien tai leffatähtien toimintaa. Nykyisin omaa brändiään työstävät myös tavalliset ihmiset, jotka haluavat erottua osaamisellaan markkinoilla.

 

Miten henkilöbrändiä sitten rakennettaan?

Oleellista on tietää, ettei henkilöbrändi ole uusi identiteettisi, vaan kyseessä on oman persoonan tai osaamisen brändäys. Tämä brändisi muodostuu ympärillä olevistasi ihmisten mielipiteistä, mikäli et itse vaikuta siihen. On myös syytä muistaa, ettei yhdelle sopiva toimintatapa sovellu toiselle.

Sosiaalinen media mahdollistaa henkilöbrändin luomisen käytännössä ilmaiseksi. Jokainen meistä voi alkaa luoda omaa tarinaansa, vaikka tänään ja jokainen voi nykyisin vaikuttaa siihen omaan imagoon aivan eri tavalla kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten. Henkilöbrändin rakentaminen on pitkäjänteistä ja se vaatii paljon aikaa ja vaivaa, eikä se olekaan jokaisen cup of tea. Menestyneen henkilöbrändin yleisimpänä tekijänä avainasemassa on avoimuus. Avoimuutta omasta elämästä, jotta tarinastasi saadaan riittävän kiinnostava. Ja tämä rajaa jo monia ihmisiä pois, sillä monelle tämä onkin yksi askel liikaa kohti epämukavuusaluetta. Mikäli haluat henkiläbrändääjäksi tai kenties vaikuttajaksi, niin tulee sinun olla edes jokseekin avoin seuraaville:

    1. Ole oma itsesi – Onnistunut henkilöbrändi rakennetaan todellisen persoonan ympärille. Persoonan ylläpiitäminen, joka ei tunnu omalta voi olla äärimmäisen työlästä ja voi johtaa myös siihen ettei sitä enää halua tai jaksakaan tehdä. Ihmiset haluavat aitoutta.

     

    1. Kerro tarinoita, kerro elämästäsi – Henkilöbrändäys on nykyisin osa myös ns. tavallisten ihmisten arkea. Moni saattaa ajatella, josko oma elämä on tarpeeksi kiinnostava, ja kun vertaa itseään maailman tunnetuimpiin henkilöbrändeihin, niin on ymmärrettävää mikäli saa aikaa riittämättömän olotilan itselleen. Kuitenkin viime vuosina yhä enempi henkilö katsoo realitysarjoja ja sen suosio kertookin, että ihmisiä kiinnostavat yhtä lailla toisten ihmisten arkielämät. Jokaisesta löytyy varmasti mielenkiintoisia tarinoita, mutta niiden jakaminen voi olla monelle vaikeaa. Oman elämänsä avaaminen, näyttäminen julkisesti on pelottavaa, toisille vähemmän ja toisille enemmän, mutta se on avainasemassa onnistuneen henkilöbrändäyksen saavuttamiseksi. 

     

    1. Valitse oma sosiaalisen median kanavasi ja ole aktiivinen – Internet tarjoaa nykyisin lukemattomia eri mahdollisuuksia henkilöbrändin luomiselle.Tiktok, Instagram, facebook, Linkedin niin monta alustaa. Onko vahvuutesi videoissa puhuminen, onko vahvuutesi matkustelu ja valokuvaaminen? Jokaisen kannattaa valita itselle se luontaisin kanava brändityöhön. Kun tiedät mitä teet, täytyy sinun vain pysyä aktiivisena ja osallistua  tavalla tai toisella joka päivä, vaikkakin muutamalla lauseella tai twiitillä.

Pohdittavaa: Mitä onnistuneita henkilöbrändejä tunnistat akatemialta?

Kommentoi