Tampere
03 May, Friday
14° C

Proakatemian esseepankki

Heikot Signaalit – Dan Lok



Kirjoittanut: Tuomas Aro-Heinilä - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Puhuttaessa tulevaisuudesta, tulee monesti mieleen SITRAn megatrendit-kortit. Näissä esitetään suuria trendejä, jotka ovat muokkaamassa maailmaa kuten digitalisaatio ja lohkoketjut (Sitra, 2017). Sitra kehottaa näiden ohella katsomaan myös heikkoja signaaleja (Sitra, 2019). Heikot signaalit ovat pilkahduksia tulevista megatrendeistä. Minulla on jaettavana yksi heikoista signaaleista, joka voimistuu päivä päivältä.

Dan Lok on Kanadalainen multimiljönääri. Hän on kotoisin Kiinasta, josta hän muutti Kandaan teininä äitinsä kanssa. Hän otti elämäntehtäväkseen turvata perheensä elanto hänen vanhempien erottua ja isänsä jouduttua konkurssiin. Elämänsä aikana hän on kokeillut lukuisia eri yritysmalleja. Vuonna 2017 hänellä oli menestyvä internetyritys, jota hän halusi kasvattaa. Hän kaipasi lisää myyjiä ja laittoi kasaan kurssin, jossa hän kouluttaisi näitä myyjiä omalle yritykselleen.

Kurssi oli erittäin suuri menestys. Dan Lok huomasi koulutuksensa arvon ja alkoi visioida jotain suurempaa. Hän halusi alkaa kouluttaa yhä enemmän ihmisiä myyjiksi. High-Ticket Certification Program oli syntynyt.

Visioksi tuli muuttaa koko maailman myyntitapa. Hänen opettama tapa eroaa tavanomaisesta myymisestä kuin yö ja päivä. Asiakas ei koe itseään ahdistelluksi ja kaikki lähtee liikkeelle siitä, että asiakas on jo tarpeeksi kiinnostunut yrityksen tarjoamasta, että päättää varata ajan puhelulle yrityksen asiakaspalvelijan eli klousaajan kanssa. Tämä klousaaja ei ole kuitenkaan puhelussa yrittääkseen tuputtaa asiakkaalle mitään. Hän on siinä kuunnellakseen asiakasta. Saadakaseen tietoon asiakkaan oikeat, syvimmät ongelmat. Näiden pohjalta klousaaja saa asiakkaan itse tajuamaan onko yrityksen tarjoama hänelle sopiva vai ei.

Miksi tämä sitten on mielestäni heikko signaali, joka voimistuu päivä päivältä. Dan Lok aloitti myyjien kouluttamisen lokakuussa 2017, jolloin osanottajia oli muutamakymmentä. Nyt koulutuksen käyneitä on tuhansia, reilu vuosi myöhemmin. Hän on myös onnistunut kasvattamaan YouTube-kanavaansa n. 100 000 tilaajasta yli miljoonaan samaisen reilun vuoden aikana. MIkä tekee tästä liikkeestä vielä ihmeemmän on Dan Lokin kouluttamien klousaajien yhteisöllisyys. He pitävät paikallisia tapaamisia ympäri maailmaa. Koulutuksen käyneet vanhemmat maksavat lapsensa sisään kolutukseen. Jopa hyvin nuoret alkaen 13-vuotiaista saavuttavat menestystä koulutuksella.

LÄHTEET
Sitra. 2017. Megatrendit. Luettu 20.2.2019
https://www.sitra.fi/aiheet/megatrendit/

Sitra. 2019. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Luettu 20.2.2019
https://www.sitra.fi/tapahtumat/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina/

Kommentoi