Tampere
03 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Haaste kestävään markkinointiin



Kirjoittanut: Elias Hämäläinen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kestävä markkinointi - ilmastonmuutosopas brändeille
Petteri Lillberg
Riku Mattila
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kirjassa Kestävä markkinointi(Petteri Lillberg & Riku Mattila: Kestävä markkinointi Alma Talent 2020) Lillberg ja Mattila haastavat ajatusta tulevaisuuden huippubrändeistä ja maalaa kuvaa siitä, miltä tulevaisuuden superbrändit tulevat näyttämään. He avaavat taustaa ilmiölle, jota kutsutaan kestäväksi markkinoinniksi. Jokaisen brändin on tunnistettava paitsi ilmaston muutoksen ja sen torjunnan vaikutuksen omaan positioon ja tulevaisuuskestävyyteen mutta myös markkinoinnin kyvyn ja halun vaikuttaa ilmastokestävien elämäntapojen syntyyn ja vakiintumiseen.

 

Tulevaisuuden superjättejä tulevat olemaan ne brändit, jotka tässä vaiheessa tekevät linjauksia ja leikkauksia kohti hiilineutraalia kurssia. Tätä muutosta ei kuitenkaan tehdä ainoastaan brändien toimesta, vaan yhteistyössä kuluttajien kanssa. Tätä kohti kulkemiseen ei myöskään tarvita ääriliikkeitä, vaan liikkeelle voi lähteä pienistä valinnoista. Pääasia, ettei pysy paikallaan.  Muovin jättämisestä pois pakkauksista, tarkkailemalla tuotantoketjuja ja pitämänä ne avoimina. Markkinointi pelaa tässä avainasemassa. Kuinka markkinoida oikein ja kestävästi. On pyrittävä näkemään tulevaan ja maalata siitä kuva nykyhetken kuluttajalle. Saada asiakasmassat haluamaan kestävyyttä samalla tavalla, kun pikamuotitalon uusinta kausivaatetta. Tulevaisuuden onnistujia ovat ne, jotka pystyvät vastaamaan tähän haasteeseen. Tavoitteena tulee olla ajatus siitä, kuinka kuluttaa vähemmän, mutta laadukkaammin.

 

Kestävyydestä status?

 

Kestävä markkinointi ja kestävä kehitys ei saa olla kuitenkaan pois laadusta tai ominaisuuksista, jotta se voisi vallata kilpailukenttää. Kovinkaan moni ei varmasti ole valmis vaihtamaan monilla käytännöllisillä ominaisuuksilla varustettua älypuhelintaan kapulamalliin. Mutta mikäli markkinoilla olisi samoilla ominaisuuksilla varustettu vastaava puhelin, jonka valmistuksessa on selvästi nähtävissä kestävät valinnat, on oikein brändättynä helppo uskoa moisen tuotteen saavan markkinoilla tonttia haltuun. Joka tapauksessa tulevaisuutta ei enää tule olemaan yritykset, jotka tekevät tekniikkaa kestämään vain muutaman vuoden säilyttääkseen lyhytaikaisesti omaa myyntitarvettaan. Tulevaisuuden paras kynä ei ole se, jonka löytää joka kaupasta, vaan se, jota ei tarvitse uusia (Lillberg & Mattila, 2020).

 

 

Suomalaisessa ja pohjoismaisessa suunnittelussa ja designissa on tulevaisuutta näillä mittareilla tarkasteltuna. Meille ovat tuttuja tuotteet, jotka on suunniteltu ja tehty kestämään. Kestävän kehityksen tuomat muutokset tuovatkin aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Kirjassa olikin lainaus ajatuksesta, jossa pohdittiin, että typerää olisi jättää se työ toisten tehtäväksi ja olla hyödyntämättä tämän tarjoamia bisnesmahdollisuuksia. Pidän ajatuksesta, jossa ei mietitä kuinka päästä eroon jostain, vaan kuinka liikutaan jotain kohti. Kuinka liikkua ajatonta ja tyylikästä muotoilua kohti, joka voi siirtyä isältä pojalle ja olla edelleen vuosien päästä sekä käyttökelpoinen että tyylikäs. Tähän haasteeseen toivon näkeväni monia suomalaisia vastauksia.

 

Uskon myöskin tämän olevan kestävässä markkinoinnissa oleellista. Ei kertoa kuluttajalle kuinka hänen on karsittava mukavuudestaan, vaan kuinka ohjata valinnoillaan parempaa kohti. Taito muotoilla sama asia eri näkökulmasta. Se nostaa aivan eri tunteen asiasta. Hyvää ja houkuttelevaa brändiä tuskin luodaan syyllistämällä.

 

Nykymaailma tarjoaa myös aivan erilaiset mahdollisuudet uusille brändeille lähteä kilpailemaan vanhojen alaa hallitsevien jättien kanssa. Tietoa on mahdollista levittää hyvin laajalle hyvin nopeasti. Onnistuneesti suunnitellulla ja toteutetulla tuotteella ja markkinoinnilla on mahdollisuus lähteä tekemään bisnestä, joka samalla muuttaa maailmaa parempaan suuntaan. Uusien brändien ja yritysten etuna on myös se, että tarpeen löydettyään ilman vanhoja ja suuria rakenteita uudelle tontille voi olla helpompaa asettua. Tulevaisuudessa ehkä myös tullaan arvostamaan enemmän paikallisesti tuotettuja palveluita ja tuotteita, joita nykyään ei enää niin paljoa kilpailussa nähdä. Joka tapauksessa vanhat Brändit, jotka eivät ole valmiita muuttumaan ja mukautumaan sekä tekemään konkreettisia toimia kestävämpään suuntaan tulevat jäämään jalkoihin.

 

Lähteet:

Petteri Lillberg & Riku Mattila: Kestävä markkinointi Alma Talent 2020

Kommentoi