Tampere
24 May, Friday
15° C

Proakatemian esseepankki

Google hakukoneoptimointi (SEO)



Kirjoittanut: Alejandro Ramirez Salinas - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Google hakukoneoptimointi (SEO)

 

Johdanto

 

Tämä essee käsittelee googlen hakukone optimointia. Itse en mikään asiantuntija ole, mutta kiinnostuin aiheesta, sillä se on nettisivujen näkyvyyden kannalta hyvin tärkeä aihe jokaiselle liiketoiminalle. Lisäksi meidän on hyvä muistaa, että tämä on suuri tekijä nykypäivän markkinoinnissa. Esseen kirjoittamiseen luin kirjan SEO 2023, jonka on kirjoittanut Adam Clarke. Esseessä tulen avaamaan hieman mitä hakukoneoptimointi on ja miten sitä voidaan toteuttaa paremmin. Lisäksi tulen kertomaan hieman kilpailusta, mitä SEO:n toteutuksessa on ymmärrettävä.

 

 

Mikä on SEO?

 

SEO on hieman laaja aihe, mutta tulen kertomaan asiasta mahdollisimman yksinkertaisesti. Google hakukoneoptimointi on englannin kielellä Google search engine optimazation eli lyhennettynä SEO. Google perusti 25-vuotta sitten niin sanotun nykyisen SEO:n.

 

Se on ohjelma, jonka google on luonut, jotta ihmiset voisivat löytää haluttunsa sivun mahdollisimman pienellä vaivalla. Lisäksi sillä on tarkoitus piilotta huonosti suunnitellut ja ei relevantit verkkosivut. Eli Google tavoite on luoda kilpailua nettisivuille, jonka seurauksena parhaimmat nettisivut saavat eniten näkyvyyttä. Kilpailu perustuu sen mukaan, miten hyvin pystyt toteuttamaan googlen vaadittuja kriteerejä. Kyseiset vaatimukset ovat 1. kuinka luotettava olet 2. millainen arvovalta nettisivulla on 3. Kuinka relevantti sivustosi on ja 4. Käyttäjäkokemus.

 

 

Avainsanojen hyödyntäminen

 

Yksi SEO:n tärkeimmistä työkaluista ovat avainsanat. Tätä voimme kokeilla, kun kirjoitamme esim. nettiin ”maailman nopein ihminen” silloin Google antaa meille ensimmäisenä ehdotukseksi Usain Boltin Wikipedia sivun.

Tämä on hyödyllinen työkalu varsinkin verkkokaupoille, jotka tavoittelevat asiakkaitaan netin välityksellä. Eli avainsanoilla on tarkoitus luoda trafiikkia nettisivuillemme. On kumminkin muistettava, että jos haluat näkyä ensimmäisten joukoissa hakukoneessa, niin silloin nettisivusi pitää sisältää edellä mainitut vaatimukset. Lisäksi avainsanat, jotka eivät ole niin relevantteja nettisivustolle, voivat osoittautua epäkannattavaksi.  Kirjassa painotetaan, että tärkeintä avainsanojen luomisella on sen asiankuuluvuus.

 

Esimerkiksi jos omistan verkkokaupan, joka myy jenkkifutis vaatteitta, niin siinä tapauksessa minun pitäisi käyttää seuraavia avainsanoja: ”Jenkkifutiskamoja” ”Jenkkifutisvaatteet” yms…

 

Avainsanat ovat suurin tekijä, jolla voit tavoitta kohderyhmäsi internetissä. On vain muistettava, että nettisivujesi sisältö pitää sopia avainsanojen kanssa. Jos et onnistu siinä, niin siinä tapauksessa voit lisätä sisältöä nettisivuillesi tai poistaa avainsanat, jotka eivät sovi sivustollesi.

 

 

 

Nettisivun latausnopeus

 

Nettisivujen latausnopeudella on suuri vaikutus siihen, kuinka hyvin näyt Google hakukoneoptimoinnissa. Tämä on yksi harvoista mekanismeista, jonka Googlen entinen päällikkö myönsi julkisesti. Voimme myös loogisesti päätellä, että jos verkkosivusi ovat hitaat niin silloin et pysty tuottamaan vierailijoillesi laadukasta käyttäjäkokemusta. Eli on tärkeä pitää verkkosivusi mahdollisimman nopeina, näin varmistat että näyt SEO:ssa. Lisäksi kirjan mukaan on tutkittu, että mitä nopeammat ovat verkkosivusi, sitä tehokkaammaksi teet ostoprosessistasi asiakkaillesi. On kumminkin muistettava hyödyntää kuvia ja sisältöä, jotta voisit tehdä nettisivuistasi mahdollisimman viihtyisän. Vaikka ne saattavat hieman hidastaa sivuja, on tärkeää kumminkin, että vierailija jaksaa viettää aikaa sivustollasi. Sillä mitä kauemmin vierailijasi viettävät aikaa sivustolla, sitä paremmaksi sivustosi luokitellaan hakukoneoptimoinnissa.

 

Tässä muutama vinkki miten voit nopeuttaa verkkosivujasi.

  1. Isännöi verkkosivujasi maassa tai kaupungissa, jossa sinulla on suurin asiakas kävijämäärä.
  2. Käytä CDN palveluita – Palvelu jossa nettisivun sisältö on jaettu koko maailmassa, eli palvelin tarjoaa nopeammin sisällön eri puolille maapalloa.
  3. Käytä erillisiä työkaluja, jotka tehostavat latausnopeutta.
  4. Pienennä kuvien tiedosto kokoa, tämä onnistuu helposti PhotoShopin avulla.

 

 

Helposti ymmärrettävät sivut

 

yksi suurimmista kilpailuedun luojista on nettisivujen helppolukuisuus. Kirjan mukaan parhaimmat SEO tekijät luovat, kyseisessä aihepiirissä etua kilpailija sivustoihin.  Kirjassa kerrottaan, että tämä on usein aihe, joka jää monelta huomioimatta. Täysin inhimillistä, sillä meidän on vaikea nähdä verkkosivumme eri tavalla kuin kävijämme, jotka ovat ensimmäistä kertaa sivustollamme.

 

Mitä tarkalleen tarkoitetaan helppolukuisella sivustolla. Se on helposti ymmärrettävissä sekä luettavissa vierailijoille sekä Googlen hakukoneelle. Eli on tärkeää, että sanamuodot ovat oikein ja verkkosivuilla ei ole mitään kirjoitusvirheitä.  Lisäksi on hyvä muistaa, että mitä helpommin ymmärrettävissä nettisivut ovat, sitä paremman käyttäjäkokemuksen pystyt luomaan vierailijoille. Helposti ymmärrettävät sivut ovat visuaalisesti mieluisaa katseltavaa sekä sivuston sisältö on asiaankuuluvaa sivustoon. Nettisivujen kaikki sisältö luokitellaan kategoriaan helppo lukuisuus. On olemassa testejä, jotka antavat dataa siitä kuinka helposti ymmärrettävissä sivusi ovat. (flesch readability test)

 

 

Pohdinta

 

Mielestäni Google hakukoneoptimointi on hyvä asia internetinmaailmalle, sillä se luo reilun kilpailun verkkosivuille, jonka myötä se luo kävijöille mahdollisimman parhaan käyttökokemuksen. SEO on mielestä vähän niin kuin tekoäly siinä mielessä, että joko opit hyödyntämään tai sitten jäät jälkeen kilpailijoistasi. On Sanomattakin selvää, että SEO on hyvin laaja aihepiiri, mutta mielestäni jokaisen yrittäjän on tiedettävä SEO tarkoittaa ja miten sillä kilpaillaan bisnesmarkkinoilla. Mielestäni jokaisen tiimiyrityksen kannattaa ottaa huomioon nämä asiat, kun teette tai päivitätte verkosivustojanne. En kumminkaan suosittele käyttämään ammattilaisia SEO:n ratkaisuihin, sillä nettisivut eivät välttämättä ole ratkaisun tekijöitä osuuskunnan toiminnassa. Tärkeimpiä pointteja SEO toteutuksessa ovat aikaisemmin todetut kriteerit, jotka olivat luotettavuus, kuinka relevanttia sisältöä tuotat, millaisen käyttäjäkokemuksen luot sekä kuinka näkyvä olet.  Hyvien verkkosivujen toteutukseen suosittelen katsomaan esimerkkejä tunnetuilta brändeiltä, yrityksiltä ja verkkokaupoilta.

 

 

Lähteet:

 

Clarcke,A. Seo 2022: learn search engine optimization whit smart Internet marketing strategies. (2022). Simple Effectiveness. E-kirja. Viitattu 5.10.2023

Kommentoi