Tampere
24 May, Friday
17° C

Proakatemian esseepankki

Ever Given



Kirjoittanut: Aleksi Partio - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Ever given on Evergreen nimisen laivaston alla rahtia kuljettava alus, joka on 400m pitkä ja 59 metriä leveä. Laiva on yksi maailman isoimmista rahtialuksista. 23. maaliskuuta 2021 Ever given oli matkalla Kiinasta Rotterdamiin. Laivan mennessä läpi Egyptissä sijaitsevan Suezin kanavan läpi, laiva ajautui pois reitiltä ja jäi jumiin kanavaan poikittain. Suezin kanava on yksi maailman merkittävimmistä paikoista maailmanlaajuiselle rahdille ja kaupalle. Suezin kanavan läpi kulkee päivittäin 50 rahtilaivaa, jotka kuljettavat erilaista tavaraa öljyn ja eläinten väliltä. Suezin kanavan läpi kulkee 12% kaikesta maailman rahtiliikenteestä. Laivan jumittuminen aiheuttaa maailmanlaajuiselle kaupankäynnille tappiota n. 400 miljoonaa dollaria tunnissa ja 10 biljoonaa päivässä.

 

Ever given jäi jumiin kanavaan 23 päivä aamulla. Jumiin jäämisen syynä epäiltiin sähkökatkoa laivassa. Laivan ajaessa karille alueella esiintyi kovaa tuulta ja pientä hiekkamyrskyä. Jumiin jäämisen myötä alkoi yksi merkittävimmistä operaatioista, koska laiva oli saatava irti mahdollisimman nopeasti. Laivaa yritettiin irrottaa ensin kaivamalla maata pois, joka esti laivan liikkumisen. Paikalle saatiin myös ruoppaajia ja kaivinkoneita, jotka pystyivät kaivamaan maata nopealla tahdilla. Laivaa yritettiin myös hinata ja vetää liikkeelle, mutta ilman hyvää lopputulosta. Laiva painaa n. 200 000 tonnia, joten irrottaminen vetämällä on lähes mahdotonta. Laivan ollessa jumissa kanavan päihin kertyi odottamaan n. 300-400 muuta rahtialusta, jotka olivat menossa kanavan läpi Eurooppaan Ever givenin perässä.

 

Jumiin jäämisen seuraukset ovat olleet katastrofiset. Laivan kiinni oleminen aiheuttaa suurta haittaa maailmankaupalle ja tuotteiden saatavuudelle monessa eri maassa Euroopassa. Muut laivat odottavat pääsyä kanavan läpi ja jotkut laivayhtiöt ovat jo miettineet vaihtoehtoa kiertää Eurooppaan Afrikan rannikkoa pitkin. Tämä reitti toisi matkustusaikaa lisää n.1-2 viikkoa. Matkana tämä olisi lähellä 9000 kilometriä. Kustannukset voisivat nousta lähes sadalla tuhannella dollarilla polttoainekustannuksien takia. Afrikan kiertäminen lisää myös vaarallisia riskejä, kuten merirosvot. Somali merirosvot ovat suuri riski, he ovat varustauneet aseilla ja pyrkivät ryöstämään kallisarvoista rahtia mereltä. USA:n rannikkolaivasto on saanut soittoja lukuisilta isoilta laiva yhtiöiltä pyytäen apua ja turvaa Afrikan kiertoa varten.

 

Laivan juuttumisen ja maailman kaupan paikallaan seisomisen myötä vaikutuksia on nähtävissä myös Suomessa. Raaka öljy tankkerien paikallaan seisomisen johdosta esimerkiksi polttoaineiden hinnat ovat olleet kovassa nousussa. Jos laiva pysyy jumissa viikkoja, on hinnoilla mahdollisuus nousta vielä lisää. Myös muu rahti kuten esimerkiksi elintarvikkeet voivat alkaa tilapäisesti loppumaan kaupoista ja hinnat tämän myötä kohoamaan. Otsikoihin nousi myös huoli elävistä eläimistä, jotka matkustavat rahtilaivoissa. Mahdollisuuksia veden ja ruuan lisäämiselle ei ole eikä ulostetta ole mahdollista poistaa konteista. Karjaa ei myöskään voida purkaa maahan suuren paperisodan johdosta. EU-koordinaattori Gerit Weidenberg, kuvaili tilannetta Iltalehden uutisessa biovaaran tikittävänä aikapommina.

 

Ever givenin irrottamiseen oli käytetty melkein viikko ja paikalle on saatu parempaa kalustoa esimerkiksi Mashhour-ruoppaaja, joka pystyy poistamaan n. 2000 kuutiota maata tunnissa. Maan poistamisen lisäksi oli mietitty vaihtoehtoa konttien purkamiseksi, jotta laiva keventyisi irrottamista varten. Tämä vaihtoehto olisi ollut liian vaarallinen laivan kaatumisen riskin takia. Viikon jälkeen laivan ympäriltä oli kuitenkin saatu poistettua maata n.30 000 kuutiota, ja maan poiston jälkeen laiva oli mahdollista yrittää vetää pois jumittumis paikasta. 29.3.2021 klo 15.05 Egyptin paikallista aikaa laiva saatiin irti kokonaan ja hinaus aloitettiin. Irrottamisen johdosta on mahdollista aloittaa päiviä kestävä laivasuman purku

 

Laivan irti saamisesta huolimatta laiva voi jäädä Egyptiin jumiin viikoiksi, koska tapausta aletaan vasta selvittää, kuka on vastuussa onnettomuudesta ja korvausvelvollinen. Egypti hävisi arviolta 12-14 miljoonaa dollaria joka päivä kanavan oltuna suljettuna. Kuka korvaa Egyptin tappiot ja irrottamisesta johtuvat kulut? Tätä tullaan varmasti puimaan oikeudessa pitkään, ellei joku taho ota vastuuta niskoilleen. Korvausvelvollisuus on suuri kysymysmerkki, koska laivan omistusrakenne tekee tilanteesta entistäkin haastavan. Panaman lipun alla kulkeva Evergreen laivayhtiön laiva Ever given kuuluu japanilaiselle Luster Maritimelle sekä HIgaki Sangyo Kaishalle, joista kumpikin ovat japanilaisen Shoei Kisen Kaishan tytäryhtiöitä. Alusta tosin vuokraa taiwanilainen Evergreen Marine Corporation, joka on tällä hetkellä kanteessa vastaajana tapahtuneesta. Aluksen tekninen päällikön sekä miehistön palkannut yritys onkin puolestaan saksalainen Bernard Schulte Ship Management. Tapauksessa on tällä hetkellä mukana niin monta mahdollista osallista, että on vielä vaikea arvioida minkä maan tuomioistuimessa asiaa edes kuuluisi käsitellä. Tapahtuman käsittely on vielä kesken ja laivan ”mustia laatikoita” ja muuta dataa tutkitaan, joka voisi mahdollisti helpottaa ja antaa todisteita oikeutta varten.

 

Laivan lopullinen kohtalo on vielä epäselvä. Tietoa ei ole milloin Ever given saapuu Rotterdamin satamaan. Isoin oppi koko tapauksessa on kuinka pieni virhe tai luonnonvoima voi aiheuttaa maailmanlaajuisen katastrofin. Tässä tilanteessa kaikki selvisi vielä helpolla koska laiva saatiin irti jo viikossa, vaikka puheita ja huhuja oli monesta viikosta. Ymmärsin ja opin myös täysin uusia riskejä ja vaikutuksia maahantuontiin liittyen. Tapaus varmasti opetti kaikkia ja sai ymmärtämään kuinka isoja rahoja maailmankaupassa liikkuu ja kuinka kaikki voi mennä pieleen sekunnissa.

 

 

LÄHTEET:

BBC news. 2021. Suez Canal: How did they move the Ever given. Artikkeli. Julkaistu 29.3.2021. Luettu 2.4.2021

https://www.bbc.com/news/56523659

Joonas Lehtonen. 2021. Näin Suezin tukos vaikuttaa sinun arkeesi. Artikkeli. Julkaistu 26.3.2021. Luettu 2.4.2021

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ffad964d-0575-4444-b152-bfdc1843d9a7

Jani Himanen. 2021.Ainakin 20 karjalavaa jäänyt jumiin Suezin kanavalla – ”Biovaaran aiheuttava aikapommi”. Artikkeli. Julkaistu 27.3.2021. Luettu 5.4.2021

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b7fc04f7-fb3d-4118-82ce-8d273702ac93..

CBC News. 2021. Cargo ship could be stuck in Suez Canal for weeks. Video. Julkaistu 26.3.2021. Katsottu 5.4.2021

https://www.youtube.com/watch?v=-ODrdcXCeKo&t=137s

Paula Koski. 2021. Kuka on syyllinen Ever Givenin tapaukseen? Alus voi jäädä uudelleen jumiin monimutkaisen lakisopan vuoksi. Artikkeli. Julkaistu 3.4.2021. Muokattu 4.4.2021. Luettu 7.4.2021

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/761ce018-4c16-47e6-ad96-318f340da598

 

 

 

 

 

Kommentoi