Tampere
03 May, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Ensimmäinen oma t-paita



Kirjoittanut: Kimi Vierre - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Esseessä tulen käymään läpi Dharma clothingin perustamista ja sitä, mitä kaikkea se opetti vaatealalta. Pyrin myös kertomaan vaiheet ja mitä teimme saadaksemme myyntiin ensimmäisen oman vaatebrändimme.

Dharmaan saimme idean istuessamme saunassa jätkä porukalla, ja kaikilla oli sama idea ollut mielessä jo pitkään. Oman vaatebrändin perustaminen. Tästä keskusteltuamme, innostuimme ja rupesimme suunnittelemaan omaa vaatebrändiä. Näin ollen Dharman ensimmäistä tuotetta, t-paitaa. Aluksi meidän piti keskittyä tuotteeseen vain sivutoimena, mutta päinvastoin se veikin nopeasti kaiken keskittymisemme ja panostimme vain Dharmaan.

Aivan ensimmäiseksi päätimme nimen, joka siis on Dharma Clothing. Tämän jälkeen rupesimme suunnittelemaan logoa ja ilmettä, joka tulisi näkymään brändissämme. Halusimme olla brändi, joka tuo muodin ja hienot vaatteet myös salin ja urheilun puolelle, tinkimättä kuitenkaan urheiluvaatteiden mukavuudesta. Kävimme paljon tutkimassa urheiluliikkeissä vaatteiden materiaaleja ja kyselimeen instagramissa mahdollisilta asiakkailtamme mielipiteitä salilla käytettäviin vaatteisiin ja t-paitoihin ylipäätänsä. Halusimme selvittää, olimmeko yksin oman ajatuksemme kanssa. Jos näin olisi ollut, emme olisi tehneet paitaa laisinkaan meidän mielemme mukaan, vaan olisimme tietenkin kuunnelleet mahdollisia asiakkaitamme. Huomasimme kuitenkin monien olevan samaa mieltä kanssamme. Emme asettaneet kyselyssä mitään suoraa kysymystä asiakkaillemme, jolloin saimme mahdollisimman rehellisen mielipiteen, joka tuli suoraan asiakkaalta itseltään. Tämä onnistui epäsuoralla kysymyksellä, jolloin asiakkaan piti vastata omin sanoin, eikä vain lyhyellä ei tai kyllä vastauksella.

Samalla kun loimme brändiämme ja teimme asiakas kyselyä, etsimme ahkerasti toimittajaa. Heti alkuun olimme sitä mieltä, että tulemme etsimään kiinasta ompelimon, jolloin pystyisimme aloittamaan tuotannon mahdollisimman edullisesti. Näin ollen myös löysimme Kiinasta luotettavan oloisen tehtaan. Tämä tietenkin on aina vaikeaa, kun ei ole yhteyshenkilöä kyseisessä maassa. Pyrimme kuitenkin perusteellisesti selvittämään, että tehdas on luotettava.

Kun olimme saaneet päätettyä tehtaan, rupesimme ahkerasti suunnittelemaan leikkauksia ja mittoja mitä haluamme paitaamme. Myös tekstiilin aineet oli päätettävä. Päädyimme seuraavaan suhteeseen, (60% puuvillaa, 40% polyesteria). Suunnittelun jälkeen, tuli aika tilata meidän ensimmäinen mallikappaleemme. Alusta asti halusimme täysin oman tuotteen, jonka takia emme halunneet vain tilata valmista mallia ja painattaa siihen logoamme. Silloin tuote ei olisi ollut meidän oma. Ensimmäisen mallikappaleen saavuttua, emme olleet tyytyväisiä tuotteeseen ja kysyimme taas ulkopuolisiltakin mielipiteitä paidastamme. Näin ollen tilasimme seuraavaksi useamman mallikappaleen. Uusilla mittasuhteilla ja värivaihtoehdoilla ja eri kokoisilla logoilla. Näistä mallikappaleista pystyimme tekemään päätöksen lopullisen tuotteen suhteen. Olisimme varmasti päässeet helpommalla, jos olisimme suunnitelleet tuotteen ensiksi Suomessa. Ja sitten olisimme lähettäneet vain valmiit kaavat tehtaalle. Olimme kuitenkin uusia alalla, ja olemme oppineet prosessin myötä paljon uusia asioita.

Tavoitteenamme oli saada paita myytyä suoraan nettisivujen kautta. Samaan aikaan kun kehitimme tuotettamme ja mallailimme mallikappaleita, niin perustimme myös verkkokaupan ja nettisivut brändillemme. Ja syystä että mallikappaleissa kesti aina noin 2-4 viikkoa, pyrimme myös kasvattamaan brändiämme samalla. Tämän teimme pitämällä sosiaalista-mediaa aktiivisen ja osallistutimme asiakkaita liittymään meidän matkaamme mukaan. Saimme pienellä sissimarkkinoinnilla kasvatettua seuraaja määräämme huomattavasti ja saimme seuraajakunnan, jolle pystyimme julkaisemaan materiaalia. Pidimme erillisiä kuvauspäiviä ja kuvasimme meininkiä salilla, jotta saisimme jotain sisältö tilillemme. Tällöin meillä ei ollut vielä yhtäkään mallikappaletta edes. Kaiken keskellä pyrimme vielä kehittämään punaista lankaa toiminnallemme.

Viimeistä viimein, kun saimme tuotteemme, olimme erittäin innoissamme. Pääsimme avaamaan myynnin pienen viivästymisen jälkeen. Odotimme paidoillemme hieman nopeampaa myyntiä kyselyiden perusteella. Jouduimme myös tekemään alekampanjan paidoillemme, jotta saimme koko erän myytyä. Paidoista jäimme voitolle, vaikka kaikkien mielestä hieman paremmin olisi voinut mennä. Alkuinnostuksen jälkeen, intomme hieman hiipui. Tällä hetkellä olemme pitäneet taukoa Dharmasta. Tämä johtunee muista projekteista, kouluhommista ja ennen kaikkea siitä, että haluamme kehittää paitaa vielä. Mielessämme on kuitenkin herätellä Dharma vielä jossain kohtaa henkiin. Silloin voi olla mahdollista jopa koko brändin uudistaminen. Olemme paljon puhuneet esimerkiksi tuotannon siirtämisestä suomeen, ja olemme jo tehneet pientä taustatutkimusta sitä varten. Olemme pyytäneet näytekappaleita kankaista useammalta kankaan valmistajalta. Tulemme myös todennäköisesti valitsemaan tarkemmin tuottajamme kuin aikaisemmin, sillä ihmiset ovat nykyään erittäin valveutuneita siitä, missä heidän tuotteensa on valmistettu ja mistä heidän tuotteensa valmistetaan. Huomasimme myös, että vaatealalle lähtiessä, olisi hyvä olla hieman enemmän pääomaa. Tällöin suunnittelutyö on huomattavasti helpompi hoitaa ja pystymme panostamaan kaikkeen enemmän. Olemme myös puhuneet hieman erilaisista myyntitaktiikoista, jotka kylläkin ovat vielä liikesalaisuuksia.

Toivon että tämän esseen lukija pääsee hieman sisälle mitä kaikkea tarvitsee tehdä. Vaikkakin tämä tulee minun esimerkkini kautta, enkä ole erikseen edes opiskellut vaatealaa. Uskon myös, että tämä voisi vähentää kynnystä lähteä ottamaan edes pientä riskiä ja kokeilemaan omaa ideaa vähän pidemmälle.

 

Kommentoi