Diili – koko valtakunnan yrityshaku TV:ssä

Kirjoittanut: Kasimir Vuorinen - tiimistä Kipinä.

EXIT
Matias Mäenpää
Anssi Kiviranta

Yksilöessee 2 ep

Diili – koko valtakunnan yrityshaku TV:ssä

Diili on alunperin yhdysvaltalainen tositelevisiosarjaformaatti. Siitä on tehty useita tuotantokausia myös Suomessa. Nyttemmin suomalainen versio Diilistä on tehnyt jälleen paluun, kun vuonna 2021 sarjayrittäjä ja koko kansan tuntema radiopersoona Jaajo Linnonmaa lähti luotsaamaan kilpailua. Jaajon kipparoimat kaudet ovat olleet näin yrittäjäopiskelijan silmin mukavaa ja mielenkiintoista katsottavaa. Luotettavina apukäsinä ja tehtävien sivusta seuraajina Diilissä toimivat yrittäjä, enkelisijoittaja ja Jungle Juice Barin perustaja Noora Fagerström ja luova johtaja ja brändistrategi Toni Lähde.

Viime keväänä tuli henkilökohtaisella tasolla seurattua ensimmäistä Jaajon vetämää kautta niin, että katsoin kaikki jaksot. Nyt kun tänä keväänä jälleen uusi kausi on startannut, olen katsonut kaikki tähän mennessä ulostulleet jaksot. Diiliä on mukava katsoa siitä syystä, että se resonoi niin vahvasti tämänhetkiseen opiskelu- ja elämäntilanteeseen. Täytyy kuitenkin myöntää, että kilpailijat joutuvat kilpailuiden aikana vielä kovempaan aikataulupaineeseen kuin mitä arkielämässä.

Kilpailuissa on hyvin erinäköisiä tehtäviä. Tehtävien nopea tempo erottelee jyvät akanoista, sillä usein kilpailijoilla on vain yksi päivä aikaa esimerkiksi markkinoida ja myydä jotakin tuotetta. Vuoden 2022 tehtäviä ovat tähän saakka olleet esimerkiksi ’’tyhjästä nyhjäisy’’ eli kilpailijat saivat kahdessa eri joukkueessa alkubudjetiksi 500 € käteistä ja tämän jälkeen tehtävänä oli tehdä vapaasti niin paljon rahaa kuin päivän aikana kilpailutuntien puitteissa ehtii. Toisenlaisena tehtävänä taas oli markkinoida ja myydä melko uutta tuotetta nimeltään Jymy-jäätelö ja tuoda sen brändiä näkyville. Jymy-jäätelö brändin takana on koko kansan tuntema huippukokki Jyrki Sukula.

Etenkin Jaajon vetämillä tuotantokausilla (tähän mennessä 2021 ja 2022) hyödynnetään paljon julkisuuden henkilöitä ja esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajia. Heitä nähdään eri vaiheissa kilpailua, yleisin tapa tunnetuilla henkilöillä on vierailla sarjassa esimerkiksi tehtävienannossa tai kilpailujen presentaatioiden aikaan, jolloin he toimivat ikään kuin tuomaristossa. Osa vierailuista perustuu tietysti vahvasti siihen, että Jaajo tuntee valtavasti ihmisiä ja saa heidät varmasti melko kivuttomasti houkuteltua mukaan. Mutta osa tunnetuista suomalaisista lähtee ohjelmaan piipahtamaan markkinoidakseen omaa tuotettaan, mikä toisaalta lienee hyvinkin normaalia ajan hengessä, jossa elämme vuonna 2022. Markkinatalous jyllää ja kaikki mainosaika on lähtökohtaisesti kotiinpäin.

Jos ohjelmassa vierailevat julkisuuden henkilöt ovat vahvoja persoonia niin sitä ovat myöskin Diilissä mukana olevat kilpailijat. Suurin kitka aiheutuu kilpailussa lähtökohtaisesti vuorovaikutuksesta ja suurten persoonien egojen kolinasta, omasta ideasta ei tietyssä vaiheessa meinata antaa ollenkaan periksi, mikä luonnollisesti aiheuttaa hallaa tehtävien lopputulokselle.

’’Minulla oli nuoresta pitäen valtava näyttämisen halu: joskus olen vielä jotakin. Olen aina tehnyt niin paljon, että ajoittain elämä on mennyt suorittamiseksi.’’ -Noora Fagerström, Jungle Juice Bar (Mäenpää & Kiviranta 2019, 24.)

Isoimpia oppeja sarjaa seuratessa on ollut se, että kuinka tärkeä merkitys on yhteistyöllä ja kommunikaatiolla. Vaikka kyseessä on kilpailu, jossa vain yksi voi voittaa, täytyy yhteispelin sujua. Välillä kilpailuiden aikana huomaa, että eri vaiheissa tehtäviä viestintä tiimin sisällä unohtuu täysin ja saattaa olla, että tehtävä hävitään siihen. Johtoryhmän edessä jokaisen kilpailun jälkeen arvioidaan kilpailijoiden/joukkueiden suoritukset sekä analysoidaan tehtävän kulku, kritiikiltä ja palautteelta ei voi välttyä. Hyvin usein käy niin, että neuvonantajien Nooran ja Tonin mielestä hyvin alkanut kilpailun suorittaminen on tyrehtynyt olemattomaan viestintään. On tärkeä muistaa, että kommunikaatio on avain oikeanlaiseen avoimuuteen ja onnistuneisiin suorituksiin ylipäätänsäkin liike-elämässä.

Viime kauden voittaja oli Sointu Borg, joka aloitti Jaajon kanssa yhteisen yrityshankkeen nimeltä Kolla.fi varainhankinta urheiluseuroille, koululuokille ja muille yhteisöille. Sointu Borg kävi myös avaamassa Proakatemian Myyntipäivät vuosimallia 2021. Diili on kilpailuna esimerkki rajojen rikkomisesta ja sitä teki myös Sointu Borg voittamalla kilpailun.

Lähteet:

Mäenpää, M. & Kiviranta, A. 2019. Exit. 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä. Leap Investors Oy.