Tampere
17 May, Friday
14° C

Proakatemian esseepankki

Digimarkkinointi



Kirjoittanut: Ava Koskinen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Digimarkkinointi
Karjaluoto, H
Lahtinen, N
Mero, J
Pulkka, K
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

DIGIMARKKINOINTI

 

Johdanto

Kaikilla meistä on varmasti mielikuva siitä, mitä markkinointi on. Mutta mitä kaikkea on digimarkkinointi? Digimarkkinointi on verkossa digitaalisilla alustoilla tapahtuvaa markkinointia, kuten esimerkiksi Facebook, Instagram, sähköposti, tai hakukoneet. Tällä hetkellä elämme digimarkkinoinnin kolmannessa aallossa, joka alkoi vuonna 2015. Keskeistä on sisältömarkkinointi, jonka myötä on syntynyt vaikuttajamarkkinointi ja erilaiset kaupalliset yhteistyöt. Markkinoinnista pyritään tekemään mahdollisimman henkilökohtaista mm. kohdennetun mainonnan avulla. (Karjaluoto, H. Lahtinen, N. Mero, J. & Pulkka, K. 2022, 17 & 20)

 

Kohdennettu markkinointi

Joidenkin mielestä kohdennettu markkinointi voi tuntua ärsyttävältä, mutta itse oikeastaan koen sen vain hyväksi asiaksi. Segmentointi, eli asiakaskunnan jakaminen eri osiin on tärkeää, jotta tiedetään minkälaisille ihmisille kohdennettua markkinointia ollaan tekemässä. Kohdennetun markkinoinnin idea on viestiä asiakkaalle juuri sillä tavalla, että hänet saadaan kiinnostumaan. Palvelun arvo asiakkaalle tulee selkeästi esille. Monesti kun olen etsinyt jotain tiettyä tuotetta, alkaa mainokset ehdottamaan minulle muita vastaavia tuotteita. Mielestäni tällöin markkinointi on onnistunutta ja olen kokenut sen todella hyödylliseksi, sillä saan monta vaihtoehtoa, joista voin valita parhaimman. Moni tuote jäisi varmasti löytämättä, jos kohdennettua markkinointia ei olisi. (Karjaluoto ym. 2022, 106)

 

Vaikuttajamarkkinointi

Digimarkkinoinnin kirjasta mieleeni jäi lause ’’yrityksen kannattavin asiakas ei välttämättä olekaan se, joka käyttää eniten rahaa tuotteisiin ja palveluihin, vaan sellainen yrityksen puolestapuhuja tai vaikuttaja, jolla on vaikutusvaltaa muiden ihmisten päätöksiin. ’’ (digimarkkinointi, 66) Tämä pitää mielestäni täysin paikkaansa. Nykyään ihmiset seuraavat ja etsivät vaikuttajia, joiden mielipiteisiin voi luottaa. Onkin tärkeää, että vaikuttaja on samaistuttava ja rehellinen. Olen pistänyt merkille, että ihmisten luotto vaikuttajaan laskee, jos jokaisessa postauksessa on esillä eri yritys tai tuote. Seuraajakunnan luottamus on helpompi voittaa silloin, kun on vain muutama brändi, jotka näkyvät vaikuttajan yhteistöissä aktiivisesti. (Karjaluoto ym. 2022, 28)

Digimarkkinoinnin haastavuus

Digimarkkinointi voi kuulostaa äkkiseltään helpolta, mutta todellisuus on kaikkea muuta. Digitalisoituva maailma muuttuu jatkuvasti ja vaarana onkin, että yritys hioo markkinointi strategiaansa liian kauan tai jumittuu noudattamaan tiettyä kaavaa. Ilman strategiaa ei kuitenkaan kannata lähteä markkinoille, mutta siinä tulee huomioida jatkuvat muutokset. On tärkeää, että brändi kuva on asiakkaalle mahdollisimman selkeä, vaikka kokeiltaisiinkin erilaisia tapoja markkinoida. Siksi kannattaa luoda mahdollisimman oman tyylistä sisältöä sen hetken markkinointityylin puitteissa, jotta voi erottua kilpailijoista. Myös yrityksen arvolupaus on erityisen tärkeää markkinoinnin näkökulmasta, sillä se vastaa kysymykseen miksi asiakkaan tulisi asioida kyseisen yrityksen kanssa, eikä mennä kilpailijalle. Varsinkin verkossa, kilpailijat ovat asiakkaan näkökulmasta helposti saatavilla ja tämä tuottaa haasteita. (Karjaluoto ym. 2022, 71)

 

Pohdinta

Digimarkkinoinnin maailmaan voisi syventyä enemmänkin, joten tässä oli vasta ensipuraisu ja ajatuksiani siitä. Digimarkkinointi on luonut meille todella paljon uudenlaisia tapoja ja mahdollisuuksia vaikuttaa yrityksen asiakasvirtaan ja ostopäätöksiin, mutta jatkuva digitalisaation muutos tuo omat haasteensa. On mielenkiintoista seurata, miten digitalisaation maailma ylipäätään kehittyy seuraavien vuosikymmenien aikana ja milloin alamme elää digimarkkinoinnin neljännessä aallossa.

Lähteet:
Karjaluoto, H. Lahtinen, N. Mero, J. & Pulkka, K. 2022. Digimarkkinointi. Helsinki. Alma Talent Oy.

Kommentoi