Tampere
22 May, Wednesday
7° C

Proakatemian esseepankki

Digi-Maken sukellus digitaaliseen markkinointiin. 



Kirjoittanut: Markus Vehmas - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Digimarkkinointi
Lahtinen, N
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markus Vehmas 

 

Digi-Maken sukellus digitaaliseen markkinointiin. 

 

 

Johdanto 

Markkinointia miettiessä voi tuntua, että se on vain mainontaa ja myynnin lisäämistä huijaamisella. Halusin kuitenkin perehtyä tarkemmin digimarkkinoinnin ihmeelliseen maailmaan ja oppia hyödyntämään sitä omissa projekteissani sekä Hurmoksessa.  

Digimarkkinointi sanana tuo mieleen digitaalisten laitteiden käytön osana markkinointia. Tarkemmin asiaa tutkiessani selvisi, että en ole kaukana totuudesta. Lähteeksi valitsin siis kirjan nimeltä Digimarkkinointi. 

 

Mitä on digitaalinen markkinointi? 

Digimarkkinointi on vasta 15 vuotta sitten tullut laajemmin käytetyksi termiksi. Verkkosivuilla markkinointia alettiin käyttämään jo 1980-luvulla. Digitaalisella markkinoinnilla viitataan usein markkinointiin, jota tehdään elektroniikan ja digitaalisuuden avulla. Alustoja ja työkaluja tämän toteuttamiseen on enemmän kuin perinteisen markkinoinnin työkaluja. Nyt kun yli 50 miljardia laitetta on kytkeytynyt verkkoon, on markkinointi menossa jopa enemmän digitaalisemmaksi, kuin analogiseksi. Tunnen kaverin, joka lukee aamulehtensä jääkaappinsa näytöltä ääniohjauksella. 

(Lahtinen, 2022, 19-20) 

 

Parhaat digitaalisen markkinoinnin työkalut 

Kysyin ystävältämme teko(tuki)-älyltä parhaat vinkit digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen. 

Teksti on tosin itsetuotettua ja ChatGPT vain antoi seitsemän eri vinkkiä. 

Vastaukset ovat samoilla linjoilla kirjan kanssa, mutta monipuolisempia laajempien lähteiden ja tutkimusten takia. On silti muistettava, että kaikki markkinointisuunnitelmat eivät toimi kaikilla yrityksillä. 

Vinkit ovat: 

  1. Hakukoneoptimointi (SEO). Kiteytettynä optimointi nostaa omat verkkosivut hakukoneen ensimmäiselle sivulle ja parhaassa tapauksessa kärkeen. 
  2. Pay per click (PPC). Suomeksi: “maksu jokaisesta painalluksesta”. Erittäin yleinen markkinointityökalu Googlen alla toimivissa paikoissa esim. Selaimessa, Youtube:ssa, verkkokaupoissa yms. Isoimpana hyötynä ovat erittäin kohdennettu mainonta ja asiakasryhmän seuranta. 
  3. Sisältömarkkinointi. Sisällön luominen kohderyhmälle on ensiarvoista, koska asiakas haluaa tietää lisää tuotteesta tai palvelusta, jota on ostamassa. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. 
  4. Sosiaalinen media markkinointialustana. Somessa näkyvät mainokset kohdennetusti ja esimerkiksi TikTok:ssa tehty mainosvideo saattaa saavuttaa miljoonia näyttökertojia. 
  5. Sähköpostimarkkinointi. Jokainen meistä on varmasti saanut sähköpostiin tarjouksia ja uutiskirjeitä. Tämä on juuri sitä sähköpostimarkkinointia. 
  6. Vaikuttajamarkkinointi. Tehokas tapa kohdistaa mainontaa ja levittää tuotetietoisuutta vaikuttajan seuraajien keskuudessa. Toki mainoskasvot kannattaa valita niin, että brändi ei kärsi. 
  7. Videomarkkinointi. Tämä kulkee käsi kädessä sisältömarkkinoinnin kanssa. Ideana kuitenkin luoda eloisampi kuva ja fiilikset tuotteen takana. 

 

Kuinka näitä työkaluja voisi hyödyntää Hurmoksessa? 

  1. Hurmoksen levittäminen! On olemassa muutama muu Hurmos nimellä liikkuva brändi. Pitää siis erottua joukosta lisäämällä kävijämääriä verkkosivuilla ja meidän Hurmoksemme toistumista ihmisten huulilla. 
  2. Olen ostanut joskus Facebookissa 5000 mainosta, jotka ponnahtavat valitsemani alueen tietyn ikäryhmän ihmisille. Suhteellisen edullinen muutaman euron hinta tuo hyvin näkyvyyttä. Jos mainos on hyvä, tuloksena on myös uusia asiakkaita. 
  3. Tavoitteenamme Hurmoksen markkinointitiimillämme on edistää ja tuottaa kuluttajalle materiaalia sosiaaliseen mediaan. Myös TAMK:lla tulee näkymään selvästi missä tilassa Hurmos toimii.  
  4. Sosiaaliseen mediaan voisimme lisätä osallistavaa sisältöä. Eli antaisimme yleisömme vaikuttaa siihen, että mitä sisältöä tuotamme. 
  5. Sähköpostimarkkinointia tuskin teemme tässä vaiheessa. Voi myös olla outoa markkinoida hurmosta sähköpostin välityksellä. 
  6. Meinasimme käyttää myyntipäivillä vaikuttajia lisätäksemme Hurmoksen myyntiä. Totesimme, että se voi tulla meille liian kalliiksi, vaikka antaisimme ilmaiseksi tuotteita vaikuttajille. Hyödynsimme kuitenkin omia verkostojamme ja seuraajakuntaamme. 
  7. Videomarkkinointia emme ole vielä tehneet, jos ei lasketa TikTok sovelluksen sisältöjä. Tavoitteena kuitenkin on tehdä Hurmos aftermovie ja Hurmoksen potentiaalin esittely videot. 

 

 

Digimarkkinointi osana henkilömarkkinointia 

MRACE-markkinointimalli on erittäin laajalti tunnettu ja siinä on monta hyvää suunnannäyttäjää digimarkkinointiin. Tässä avaan tarkemmin kohdan “reach” peilaamista omassa elämässäni. Tarkoitus tässä on mahdollisimman hyvin tuoda tietoon asiakkaalle tai työnantajalle omat kyvyt ja tarjonta. 

Digimarkkinoinnilla voi helposti luoda henkilö itselleen henkilöbrändin tai jopa ryhtyä vaikuttajaksi. Ennen akatemialle tuloani, toin nimeäni esille kotiseudullani Virroilla erilaisissa työpaikoissa työskennellessäni ja tuotteitani markkinoidessa. Tämä johti siihen, että kun haki töihin, oli joku jo kuullut nimeni. Tämä tutun ja turvallisen vaikutelman luominen on erittäin tärkeää töitä hakiessa mutta myös yrittäjyydessä, kun kyseessä on sopimusten teko ja yrityskumppaneiden löytäminen. 

Omaa henkilöbrändiä on helppo kasvattaa myös sosiaalisessa mediassa tekemällä videoita tai luoden kiinnostavaa sisältöä. Myös esimerkiksi Linkedin profiili on hyvä tapa löytää kontakteja. 

(Lahtinen, 2022, 128) 

 

Pohdinta 

Digimarkkinointi on uusi termi niille, jotka ovat eläneet jo ennen digiaikaa. Mutta minulle, joka on syntynyt digiaikana, on vaikea edes miettiä markkinointia ilman digitaalisia apuvälineitä. Markkinointi on siitä hieno taito, että aina voi oppia jotain uutta ja koko ajan kehitellään mitä mielenkiintoisempia markkinointistrategioita. Osa toimii osa ei. Tärkeintä on löytää oma tapa markkinoida omaa tuotetta ja tietää mistä kohderyhmä löytää kaiken tarvitsemansa tiedon ja materiaalin.  

 

 

Lähteet: 

ChatGPT tekoäly 

Chat.openai.com 

Lahtinen N. 20222. Digimarkkinointi. Sähköinen kirja. Helsinki: Alma Talent. Viitattu 16.4.2023. 

https://bisneskirjasto-almatalent-fi.libproxy.tuni.fi/teos/JABBXXBTABGEE#kohta:Digimarkkinointi 

Kommentoi